یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲

گزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس؛

در روزهای پایانی برلیناله ۷۰ چه گذشت؟/ از حضور هیلاری کلینتون و حرف‌های سیاسی در حاشیه جشنواره تا اعطای جوایز سیاست زده به سینماگران سیاسی!

جشنواره فیلم برلین

سینماپرس: برلیناله ۷۰ در روزهای پایانی برگزاری اش شاهد برخی حواشی بود؛ از حضور هیلاری کلینتون و حرف های سیاسی اش بر علیه دونالد ترامپ گرفته تا خلوتی بی سابقه در مکان های مرتبط با جشنواره و در نهایت اعطای جوایز سیاست زده به برخی سینماگران سیاسی از جمله این حواشی بودند.

سیدرضا منتظری:  هیلاری کلینتون به مناسبت نمایش مستند ۴ ساعته «هیلاری» در جشنواره فیلم برلین حضور یافت. مستند ۴ قسمتی «هیلاری» به کارگردانی نانت برستین و محصول کمپانی «هولو» نخستین‌بار در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۰ نمایش داده شده بود. در این مستند، نانت برستین تمام زندگی هیلاری کلینتون را از زمان کودکی‌اش که در یک خانواده محافظه‌ کار در حومه شیکاگو بزرگ شده بود تا زمان کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سال ۲۰۱۶ و رقابتش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را پوشش داده است.  

کلینتون در حاشیه جشنواره فیلم برلین به خبرنگاران گفت: از نامزد نهایی حزب‌مان (حزب دموکرات) حمایت خواهم کرد؛ زیرا رئیس جمهوری فعلی یک خطر آشکار برای دموکراسی و آینده ماست. لازم به ذکر است هیلاری کلینتون که در انتخابات ریاست ۲۰۱۶ نامزد نهایی حزب دموکرات بود، تاکنون از هیچ یک از داوطلبان ریاست جمهوری در این حزب حمایت نکرده است!

اما جدا از این اتفاق خلوتی بی سابقه در مکان های مرتبط با جشنواره از هتل گرند حیات که سالن اصلی و مکان تجمع و برگزاری نشست های مطبوعاتی و فتوکال رسانه ها در برلیناله ۷۰ بود گرفته تا سالن های نمایش دهنده حاضر در این رویداد سینمایی از «زو پالاس» تا «برلیناله پالاس» و... جزو حواشی مهم روزهای پایانی این رویداد سینمایی بود. بسیاری از اهالی رسانه بر این باور بودند شیوع جهانی ویروس کرونا و تغییر مدیریت در این رویداد سینمایی باعث این اتفاق شده و برخی دیگر عدم حضور فیلم ها و سینماگران مطرح بین المللی را دلیل عدم استقبال کافی از این جشنواره بر می شمردند.  

در مراسم اختتامیه برلیناله ۷۰ همانطور که پیش بینی می شد، فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول‌اف برنده خرس طلایی شد.  

جشنواره فیلم برلین که به جشنواره ای سیاسی در جهان شهره است و برگزارکنندگانش هم هرگز این مورد را کتمان نکرده اند یک بار دیگر عملکرد سیاسی خود را به اثبات رساند و جایزه اصلی خود را به محمد رسول‌اف اعطا کرد.  

لازم به توضیح است که تیر ماه سال جاری، محمد رسول‌اف به خاطر فیلم‌ های سیاه نمایش دو سال ممنوع الخروج شده و به همین علت وی در مراسم اعطای جوایز این جشنواره حضور نداشت و دختر او باران رسول‌اف که بازیگر این فیلم هم بود، جایزه خرس‌ طلایی را دریافت کرد!

اعطای جایزه به این فیلمساز سیاسی با برخی انتقادات از سوی اهالی سینما و رسانه‌ها روبرو شد؛ یکی از فعالان رسانه ای کشور در همین رابطه در استوری اینستاگرامش نوشت: «فیلمتو بدون هیچ مجوز قانونی میسازی، در سینمای ایران هیچ محلی از اعراب نداری، روی موج ایران هراسی مینشینی، جایزه هم میگیری، پلان های فیلم هم به هم نمیچسبه، مونتاژ فیلمت یه سال طول میکشه، وسط مونتاژ میری باز هم پلان میگیری، سازمان سینمایی و خانه سینما باید کلاهشون رو بزارن بالاتر!»

لازم به توضیح است؛ در برلیناله امسال ۳۴۰ فیلم در بخش‌های مختلف به نمایش در آمد. سال پیش، بیش از ۴۰۰ فیلم به فستیوال دعوت شده بود. در بخش مسابقه، ۱۸ فیلم برای کسب خرس های طلایی و نقره ای جشنواره با یکدیگر رقابت کردند و برندگان جوایز این بخش، روز ۲۹ فوریه، در مراسم پایانی جشنواره اعلام شدند. 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.