شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴

فقدان آثار امید دهنده؛

کرونا و غافلگیری هنرمندان تجسمی

ویروس کرونا

سینماپرس: دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، خانه طراحان انقلاب اسلامی و گروه هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح با گذشت چند روز از اعلام رسمی مشاهده کرونا در کشورمان، هنوز اثر قابل توجهی با این موضوع طراحی و منتشر نکرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی تا ۱۶ اسفند ماه شده است. پیشنهادی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (بنا به توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا) در قالب اطلاعیه ارائه شد و بسیاری از مکان‌های هنری از جمله خانه هنرمندان، سالن‌های تئاتر و سینما، کنسرت‌ها، کتابخانه‌ها و... فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآوردند.  

اما این تعطیلی درباره مجموعه‌های خصوصی الزام‌آور نیست، به همین دلیل بود که خانه سینما پیشنهاد کرد گروه‌های فیلمسازی فعالیت خود را به بعد از کنترل ویروس کرونا موکول کنند.

همچنین با وجود هشدارها، هنوز برخی برخی اماکن هنری نظیر گالری‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. به نظر می‌رسد اداره‌کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظارت بیشتری روی فعالیت گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری داشته باشد و حتی در تمدید مجوز و ادامه فعالیت آنها، تجدید نظر کند.  

راهکار جایگزین هم فعالیت به صورت مجازی است، می‌توان نمایشگاه‌ها و گالری‌هایی که اثر برای فروش دارند، آثار خود را به صورت اینترنتی (از طریق سایت یا صفحه گالری در فضای مجازی) عرضه کنند، چنانچه بنیامین بهادری کنسرت لغو شده خود را به صورت مجازی برگزار کرد و بازخورد خوبی هم داشت.  

اما در نقطه مقابل فعالیت مجموعه‌های هنری، خود هنرمندان هستند که مقهور شیوع ویروس کرونا شده‌اند و فعالیتی ندارند. به عنوان نمونه، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری که زیرنظر سیدمسعود شجاعی طباطبایی در بزنگاه‌ها تولیداتی - هر چند متوسط یا سفارشی- در قالب کارتون و کاریکاتور داشت، این بار فعالیتی ندارد و شجاعی طباطبایی به تنهایی در صفحه شخصی‌اش روزانه یک اثر در این باره خلق می‌کند. (عکس تزئینی این گزارش)  

یا خانه طراحان انقلاب اسلامی که بزرگترین دیوارنگاره کشور را در میدان ولی‌عصر(عج) در اختیار دارد، با گذشت حدود ۱۰ روز از اعلام رسمی مشاهده کرونا در کشورمان، هنوز هیچ طرح خاصی برای آن طراحی نکرده است. در حالی که مردم زیر بمباران اخبار منفی و هولناک رسانه‌ها - عمدتاً غیرایرانی - قرار گرفته‌اند و بیش از هر زمان دیگری نیاز به تزریق آرامش و روحیه دارند.

سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم اگرچه در نصب بنرهای آموزشی مقابله با کرونا نسبتا موفق بوده است، اما تولیدات خاصی درباره بالابردن روحیه شهروندان ندارد.

البته طی روزهای اخیر برخی هنرمندان به صورت خودجوش طرح‌هایی با موضوع پزشکان و پرستاران، قهرمانان صف اول مبارزه با کرونا خلق کرده‌اند اما این معدود آثار، کافی نیست. ضمن اینکه برخی از آنها دچار ایرادات محتوایی است.  

در حال حاضر برخی گروه‌ها برای هم‌اندیشی و خلق آثار هنری با هدف بالابردن روحیه جمعی هموطنان تشکیل شده و خروجی‌هایی هم داشته که ناکافی است و ورود منسجم‌تر هنرمندان به این موضوع ضروری به نظر می‌رسد. ضمن اینکه مجموعه‌های فعال در فضای مجازی مانند سازمان سراج هم با فعالیت بیشتر، می‌توانند بستر خوبی برای توزیع این آثار فراهم آورند.  

امیدواریم در روزهای آتی شاهد خلق آثار بیشتری با موضوع اطلاع‌رسانی درباره کرونا و افزایش روحیه مردم باشیم که جامعه امروزمان بیش از هر زمان دیگری به امید و همدلی نیاز دارد.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.