یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹

فیلم های اکران نوروزی را بیشتر بشناسید؛

۲ فیلم کمدی، ۳ اثر اجتماعی، یک فیلم کودک و یک فیلم جنجالی ورزشی مهمان پرده سینماها در نوروز۹۹/ آشنایی بیشتر با فیلم های نوروزی

فیلم های اکران نوروزی-شنای پروانه-لامینور-لاله-بازیوو-پسرکشی-زن ها فرشته اند۲-خوب، بد، جلف۲: ارتش سری

سینماپرس: نوروز ۹۹ مصادف با اکران ۷ فیلم سینمایی است؛ ۷ فیلم در ژانرهای مختلف از کمدی گرفته تا کودک، ورزشی و اجتماعی؛ اما با این حال ترکیب فیلم های اکران نوروزی بسیار بحث برانگیز شده و انتقادات زیادی نسبت به این ترکیب وجود دارد. بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می کنند که چرا علیرغم وعده های داده شده مسئولان هیچ سیاست گذاری حمایتی برای فیلم های حاضر در جشنواره ملی فجر وجود ندارد و اکثر فیلم ها خارج از ترکیب فیلم های فجر ۳۸ انتخاب شده اند؟

به گزارش خبرنگار سینماپرس اکران نوروزی همواره یکی از مهمترین و پرطرفدارترین اکران های سینمایی است و اغلب اهالی سینما، فیلمسازان و تهیه کنندگان مایلند فیلم های شان در این زمان روی پرده برود.  

در حالی که پیش‌ تر گفته می‌ شد جدول اکران نوروزی با اولویت فیلم‌ های جشنواره فجر بسته می‌شود، نیمی از فیلم‌ های معرفی شده برای نوروز خارج از فهرست اصلی فیلم‌ های فجر هستند و همین مسأله باعث شده تا بسیاری از رسانه ها خواستار پاسخگویی سیاست گذاران و مدیران سینمایی در این باره باشند.

«شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت در گروه سینمایی مگامال، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی در گروه سینمایی کوروش، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک نژاد در گروه سینمایی ماندانا، «بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی در گروه سینمایی باغ کتاب، «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی در گروه سینمایی ایران مال، «زن ها فرشته اند۲» به کارگردانی آرش معیریان در گروه سینمایی ایران و «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم خانی در گروه سینمایی آزادی ۷ فیلمی هستند که قرار است مخاطبان را در این فصل پررونق به سالن های سینما بکشانند. البته «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری» مدت ها قبل از اکران سایر فیلم ها نمایش خود را آغاز کرده و کمی رقابتش با سایر فیلم ها ناعادلانه به نظر می رسد.

در این مطلب سعی شده نگاهی کوتاه به این ۷ فیلم داشته باشیم تا مخاطبان سینماپرس بتوانند بر اساس سلایق و معیارهای شان دست به انتخاب آثار بزنند.

*****************

«شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت اثری تلخ در ژانر سینمای اجتماعی است؛ فیلمنامه این فیلم، توسط محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشته شده و در خلاصه داستان آن آمده است: در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌کند!

این فیلم در سی و هشتمین جشنواره فجر مورد توجه بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت و در بسیاری از نظرسنجی های انجام شده در نشریات تخصصی سینمایی میان ۳ فیلم اول و برگزیده آن ها بود و پیش بینی می شود در زمان اکران هم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان عام روبرو شود.  

جواد عزتی، امیر آقایی، پانته آ بهرام، طناز طباطبایی، ناهید مسلمی و... از جمله بازیگران اولین فیلم سینمایی محمد کارت هستند. از نکات قابل توجه گریم متفاوت پانته آ بهرام با سر تراشیده است که در این فیلم در ظاهر یک مرد نمایان شده به طوری که شاید ابتدا بیننده تشخیص ندهد بازیگر این شخصیت کیست؛ طناز طباطبایی در این فیلم نقش پروانه را ایفا می کند که نقش کوتاهی اما تاثیرگذار است.

از عوامل اصلی این فیلم می‌توان به مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، مدیرصدابرداری: مهدی صالح کرمانی، طراح گریم: عظیم فراین، طراح لباس: غزاله معتمد، طراح صحنه: سعید حسنلو، مدیر تولید: سعید هاشمی، مدیر تدارکات: سجاد نوری، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: ایمان توکلی، منشی صحنه: سیمین آزادی، عکاس: فتاح ذی‌نوری، مستند پشت‌صحنه: محمد جواد گلزاری، استوری بورد: پوریا هادی‌زاده، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیگ اشاره کرد.

«لامینور» جدیدترین اثر سینمایی داریوش مهرجویی فیلمساز صاحب نام سینمای ایران است. وی فیلمنامه «لامینور» را با همراهی همسرش وحیده محمدی‌ فر نوشته است جدای از کارگردانی این اثر سینمایی که بر عهده مهرجویی است، تهیه کننده آن نیز از کارگردانان جوان و پر حاشیه سینما است! رضا درمیشیان تهیه کنندگی «لامینور» را بر عهده دارد. درمیشیان کارگردان فیلم های بحث برانگیز «لانتوری» و «عصبانی نیستم» بوده است.

اما از مهمترین نکات در فیلم تازه داریوش مهرجویی حضور ستاره‌ های قدیمی سینما است. مهرجویی در «لامینور» بعد از ۴۰ سال دوباره با علی نصیریان همکاری کرده است. آخرین‌ بار نصیریان در سال ۱۳۵۹ در فیلم «مدرسه‌ای که می‌ رفتیم» ساخته مهرجویی بازی کرده بود و پس از آن فرصت همکاری با این کارگردان برای او پیش نیامده بود. «گاو»، «پستچی»، «آقای هالو» و «دایره مینا» ۴ همکاری دیگر این ۲ هنرمند باسابقه هستند. در کنار نصیریان، مهرجویی پس از ۵۰ سال باز هم با عزت‌الله رمضانی فر بازیگر قدیمی سینما در فیلم جدیدش کار کرده است. این سومین همکاری این ۲ چهره قدیمی سینما پس از فیلم‌های «گاو» و «پستچی» است. فریماه فرجامی نیز که سال ها است مقابل دوربین سینما نرفته به عنوان بازیگر مهمان در «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی حضور دارد. فرجامی ۳۳ سال پیش مقابل دوربین داریوش مهرجویی در فیلم «اجاره نشین ها» رفته بود و «لامینور» دومین همکاری اش با مهرجویی است.

دیگر بازیگران این پروژه عبارتند از: پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی، سیامک ادیب، محمد رضا شهبانی نوری، شراره رنجبر، محمد جواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمد هادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه گر، هومن بهزادی، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش سفیدی، علی بلوردی.

در خبرها جزئیات زیادی از قصه اثر تازه مهرجویی منتشر نشده است، با این حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که «لامینور» ادامه «سنتوری» است. این در حالی است که مهرجویی به دنبال ساخت ادامه اثر پربیننده و جنجالی ۱۳ سال پیش خود یعنی «سنتوری» چند سال تلاش‌ هایی انجام داد که به دلیل اختلافات فراوانی با محسن چاووشی خواننده موسیقی پاپ داشت به نتیجه نرسید. پیش بینی می شود که این اثر سینمایی یکی از پرمخاطب ترین آثار حاضر در اکران نوروزی ۱۳۹۹ باشد.
«لاله» بی تردید یکی از جنجالی و بحث برانگیزترین فیلم های تاریخ سینمای کشور است.

فیلم  «لاله» درباره‌ «لاله صدیق» یکی از قهرمان‌ های اتومبیل‌ رانی ایران است. در این فیلم سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری، سینان تازچو، نیکی کریمی، سام قریبیان، همایون ارشادی، پیام اینالویی، محمود اردلان، امیرعلی دانایی و محمد صادقی ایفای نقش کرده اند.

تورج منصوری تهیه‌کننده فاز دوم این فیلم پیش‌تر گفته بود: ایمان دارم که «لاله»  فروش خیلی خوبی خواهد داشت، تماشاچی با آن ارتباط بسیار گرم و خوبی برقرار خواهد کرد و قطعا اگر غیر از این بود قبول نمی‌کردم بخش دوم این پروژه را با همه مسائل و مشکلاتش بپذیرم.

«لاله» فیلمی است که به دلیل مشکلات و حاشیه‌هایی که در موضوع مالکیت آن پیش آمد، ۸ سال ساخته شدنش طول کشید. در واقع از سال ۹۲ که فیلمبرداری «لاله» به تعلیق درآمد، کارگردانش اسدالله نیک‌نژاد در صدد ادامه ساخت آن بود که در نهایت مرحله دوم فیلمبرداری با تهیه‌کنندگی تورج منصوری که مدیریت فیلمبرداری را هم از ابتدا برعهده داشت شروع شد و مهرماه به پایان رسید.

ساخت فیلم «لاله» در مرحله اول به تهیه‌کنندگی پروانه پرتو بود و فیلمبرداری ۴۰ درصد باقی‌مانده به تهیه‌کنندگی تورج منصوری انجام شد.

حال باید منتظر ماند و دید میزان استقبال مخاطبان از این فیلم جنجالی و پرهزینه چگونه خواهد بود؟

«بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی یکی از فیلم های اکران نوروز ۱۳۹۹ است؛ فیلمی که پیش از این در جشنواره فیلم های کودک و نوجوان با انتقاد شدید از سوی منتقدان و اهالی رسانه روبرو شده بود. علیرغم همه تلاش های قابل تأملی که در خصوص جلوه های ویژه بصری این اثر سینمایی صورت گرفته بود تا کمی شمایل فیلم های هالیوودی را پیدا کند به دلیل ضعف های بسیار در ساختار و فیلمنامه نتوانست نظر مثبت کودکان و نوجوانان را به خود جلب کند. فضاسازی، داستان پردازی، بازی بازیگران و خلاصه کلیت فیلم به شدت دچار خلل و لکنت بود!

داستان این فیلم به طور خلاصه حول محور این اتفاق است که شخصی از دنیای بازی‌ ها با شکل و شمایلی متمایز به دنیای واقعی آمده و دسته‌ بازی را به پسر بچه داستان با نام «ژوبین» می دهد و او را تنها کاربر آن دسته می داند و به او یاد می‌دهد تا با ضد قهرمان داستان یعنی غول مرحله آخر مبارزه کند و اسیرشدگان را نجات دهد!

پژمان بازغی، برزو ارجمند، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، سحر ذکریا، رضا شفیعی جمُ مجید افشاری و فرانک جلیلی بازیگران «بازیوو» هستند.

بی تردید «بازیوو» در میان اکران فیلم های نوروز ۹۹ حرف جدی در گیشه نمی تواند داشته باشد.

«پسرکشی» جدیدترین اثر سینمایی محمدهادی کریمی است. کریمی که پیش از این فیلم‌ های «امشب شب مهتابه»، «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» و «کمدی انسانی» را ساخته در ششمین تجربه کارگردانی خود به سراغ قصه‌ ای در دهه ۴۰ و ۷۰ رفته و به نظر می‌ رسد در بین آثار این کارگردان، «پسرکشی» اثر بسیار متفاوتی است.

«پسرکشی» در شهرهای تهران، قزوین و کاشان فیلمبرداری شده است که بسیاری از مخاطبان این فیلم بازی ژاله صامتی را یکی از نقاط قوت این فیلم دانسته‌ اند.

«پسرکشی» روایتگر داستانی اجتماعی و معمایی است که ماجراهایی پر فراز و نشیب را در دهه ۴۰ و ۷۰ روایت میکند و به یک باور غلط که زندگی خانواده ای را برای چند دهه تحت الشعاع قرار میدهد اشاره دارد.

بازیگران این فیلم عبارتند از: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع، شهناز نصرتی و سهیل قاصدی؛ سایر عوامل ساخت فیلم «پسرکشی» عبارتند از:تهیه کننده: صادق یاری، مدیر فیلمبرداری:حسن کریمی، مدیرصدابرداری: عباس رستگارپور، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، طراح صحنه: حمید بخشی، مدیرتولید، دستیار اول کارگردان، برنامه ریز: حمید غفاریان، مدیرتدارکات: علی خلخالی، فیلمبردار: میلاد حسینی، عکاس: مریم پاینده.

«زن ها فرشته اند۲» جدیدترین اثر سینمایی آرش معیریان و به تهیه کنندگی حسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان مطرح سینمای کشور است. فرحبخش است چند سالی است فیلمی را به کارگردانی خودش روی پرده نداشته است. او سال ۱۳۸۶ فیلم «زن‌ها فرشته‌اند» را به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی تهیه کرد، اما حالا نسخه دوم این فیلم را با کارگردانی معیریان آماده کرده که به زودی در سینماها اکران می‌شود.

در نسخه قبلی این فیلم امین حیایی، نیکی کریمی، مهتاب کرامتی و محمدرضا شریفی‌نیا بازی می‌کردند ولی از قسمت جدید تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعات موثقی منتشر نشده است به جز آنکه می‌دانیم سحر قریشی یکی از بازیگران اصلی فیلم است.

«خوب، بد، جلف ۲:ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم خانی یکی از مدعیان اکران نوروزی ۹۹ است؛ فیلمی که در امتداد «خوب، بد، جلف» ساخته شده و بعد از نمایش در جشنواره فیلم فجر انتقاد شدید منتقدان و بسیاری از اهالی رسانه را نسبت به ساختار و محتوای بسیار ضعیفش در پی داشت.

در این فیلم سام درخشانی، پژمان جمشیدی بازیگر ثابت از سری قبلی «خوب، بد، جلف» هستند و حامد کمیلی، فرهاد آییش و گوهر خیراندیش از بازیگران مطرحی هستند که به این گروه اضافه شده‌اند.

قاسم خانی در دومین تجربه سینمایی خود فیلمی را ساخته که بیشتر شوخی با سینما و سینماگران است و طبق گفته خودش در جشنواره فجر، قصد دارد قسمت سوم آن را هم برای تمام شدن قصه‌ی «خوب، بد، جلف» بسازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.