دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱

«نظارت» مسأله همیشگی اجراهای جشنواره تئاتر؛

نقش دیالوگ‌های سخیف و اغواگری بازیگران در صحنه چیست؟

افتتاح نمایشگاه عکس «لحظه قطعی» و رونمایی از پوستر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

سینماپرس: بخشی از نمایش‌های سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال به لحاظ نوع دیالوگ‌ها و ارتباطات، محتوا و طرز طراحی لباس دارای حواشی بود.

به گزارش سینماپرس، امروز دوشنبه ۲۱ بهمن اختتامیه جشنواره تئاتر فجر است. سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال با حواشی زیادی از انصراف گروه‌های نمایشی تا انصراف برخی سالن‌ها از حضور در جشنواره آغاز شد. اما انصراف برخی از گروه‌های تئاتر موجب شد که گروه‌هایی چون نمایش‌های خیابانی و بسیاری از گروه‌های استانی بتوانند در این دوره بهتر دیده شوند.

هر ساله مسائل مختلفی به لحاظ نظارتی از محتوا گرفته تا طراحی لباس، میزانسن و ... در جشنواره‌ها حاشیه ساز می‌شود و پس از جشنواره و در ایام اجرا درباره آنها صحبت و نقد می‌شود امسال نیز برخی از گروه‌های نمایشی از لحاظ طراحی لباس گرفته تا محتوا مسائلی را در بر داشتند که البته در شأن خانواده‌های تماشا کننده این نمایش‌ها نبود.

اگر قرار باشد تئاتر امروز ما برای نوجوانان تا بزرگسالان سالم و غنی باشد، نباید به لحاظ جنسی تحریک کننده شده و با محتوای نامناسب و دور از شأن خانواده‌ها روی صحنه برود. اینکه در برخی از نمایش‌های تئاتر فجر امسال چون «شاهزاده احتجاب»، «باغ آلبالو»، «ستاره شناس» و ... دیالوگ‌های نامناسب با لباس‌های تحریک کننده از سوی خانم‌های هنرمند را شاهد بودیم یا اینکه نوع بازی‌ها به گونه‌ای باشد که به ارتباطات نزدیک بین هنرپیشه‌های زن و مرد بیانجامد، در این زمینه چه توضیحی وجود دارد؟

در نمایش ستاره شناس شاهد هستیم که بازیگر نقش روانکاو به راحتی از هر دیالگی برای اغوای زنان استفاده می‌کند و یا بازیگران زن در نوع صحبت درباره روابط جنسی‌شان خیلی آشکار و واضح عمل می‌کنند. نمایش «شازده احتجاب» اگر نوع لباس پوشیدن بازیگران زن که بسیار بدن نما است را کنار بگذاریم نیز بازیگران در بخش‌هایی به راحتی فحاشی کرده و یا از الفاظ رکیک و زننده استفاده می‌کنند. نمایش «باغ آلبالو» نیز به لحاظ طراحی لباس زننده است.

استفاده از پوستیژ(موی مصنوعی) یکی دیگر از حواشی بوده که از گذشته در تئاتر مطرح شده و هنوز هم مشخص نیست که چه آیین نامه‌ای در این زمینه وجود دارد درحالیکه در همین جشنواره هم شاهد هستیم که بازیگرانی با پوستیژ صرف روی صحنه ظاهر شدند.

نحوه انتخاب نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر در هر بخش بر عهده گروه‌های متفاوتی بوده و در این زمینه مسئولان تئاتر فجر می‌بایست پاسخگو باشند هر چند که این نمایش‌ها پیش‌تر نیز اجراهای عموم خود را در سالن‌ها رفته‌اند. چطور است که اجراهایی چون نمایش‌های خیابانی که با مردم بیشتری در ارتباط است بیشتر اوقات به لحاظ دیالوگ، لباس و نحوه ارتباطات حد و حدود خاص خود را رعایت می‌کند (هر چند در این بخش هم نقدهایی وجود دارد) اما در زمینه نمایش‌های صحنه‌ای چنین چیزی رعایت نمی‌شود!؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بازیگران زن برای دریافت مجوز اجرا در فجر نیز با همین لباس‌ها و البته اغواگری زنانه ظاهر شده‌اند؟

تئاتری که نتواند مخاطب خود را با محتوای غنی تحت تأثیر قرار دهد نمی‌تواند تئاتر مناسبی برای خانواده‌ها و جوانان باشد و تنها نمایشی تجاری است که می‌خواهد از طرق نامناسب چون نوع پوشش، دیالوگ‌های سخیف و زننده  یا جنسی یا از طریق خنداندن مردم در نوع ارتباط هنرمندان از جنس مخالف مخاطبی برای خود کسب کند.

مسئولان شورای نظارت و ارزشیابی بر تئاتر این روزها می‌بایست در زمینه توجه به این دست کارها اهمال کاری را کنار گذاشته و توجه بیشتری به خوراک مناسب خانواده‌ها بدهند. درست است که تئاتر مخاطب کمتری از سینما و تلویزیون دارد اما این را نیز باید در نظر داشت که برای همین مخاطب تئاتر باید خوراک سالم در نظر گرفته شود.


عکسی از نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر فجر


*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.