چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

نگاهی به روز چهارم جشنواره فیلم فجر؛

از دعوا بر سر کمبود صندلی در سینمای رسانه ها تا تهدید خبرنگاران معترض!/ قبح زدایی از اعمال حرام و خلاف شرع در آثار جشنواره ادامه دارد

چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: روز چهارم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و سینمای رسانه ها سرشار از حاشیه بود؛ یکی از مهمترین موضوعات قبح زدایی از اعمال حرام و خلاف شرع در آثار جشنواره فجر انقلاب است به نحوی که از مصرف مکرر مشروبات الکلی گرفته تا شنیده شدن صدای آواز خوانندگان زن در آثار سینمایی دیده و شنیده می شود.

به گزارش سینماپرس فیلم های اکران شده در روز چهارم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه ها شامل آثاری همچون: «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری، «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد بود. ۲ فیلم اول با استقبال نسبی از سوی اهالی رسانه و منتقدان روبرو شدند اما برزو نیک نژاد نتوانست با جدیدترین اثرش دل منتقدان و خبرنگاران را به دست آورد!

اعلام ۱۰ فیلم برتر آرای مردمی شامل آثاری همچون: «روز صفر»، «مغز استخوان»، «درخت گردو»، «خروج»، «دو زیست»، «شنای پروانه»، «سه کام حبس»، «روز بلوا»، «خوب، بد، جلف۲» و «آبادان یازده۶۰» شائبه های بسیاری را در بیان اهالی رسانه و منتقدان ایجاد کرد. بسیاری افراد این سوأل را مطرح می کردند که مگر می شود مردم به آثار نازل و سطح پایینی همچون «سه کام حبس» رأی مثبت بدهند؟ از سوی دیگر فقدان حضور فیلم هایی همچون «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی در آرای مردمی این شائبه را قوت بخشید که احتمالا جدیدترین اثر سینمایی این فیلمساز تحریم کننده جشنواره فجر انقلاب، اثری نازل و پیش پاافتاده است.

از سوی دیگر به فاصله کمتر از یک روز از اینکه فیلم «پسرکشی» به کارگردانی دکتر محمدهادی کریمی به دلیل نرسیدن فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی جایگزین این اثر در جشنواره سی و هشتم شده بود به یکباره اعلام شد امور فنی مربوط به این فیلم به پایان رسیده و «خورشید» از این پس طبق برنامه قبلی در سینماها اکران خواهد شد. این اتفاق حیرت آور بار دیگر ثابت کرد که دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر علیرغم داشتن سال ها تجربه در برگزاری این رویداد مهم سینمایی، قدرت اجرایی و برنامه ریزی شان سال به سال بیش از گذشته رو به افول و نزول گذاشته و شایستگی برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور را ندارند.

حضور مهران مدیری در نشست خبری فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با یک عینک دودی نیز حواشی بسیاری را در این نشست رقم زد. این حرکت عجیب مدیری که بسیاری از اهالی رسانه آن را از روی غرور این بازیگر دانستند با انتقاد جدی امیر فرض اللهی یکی از اعضای قدیمی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همراه شد. فرض اللهی خطاب به مدیری در این نشست گفت: «شما ادعای مردمی بودن دارید اما عینک تان غیرمردمی است!»

بر اساس برخی شنیده ها پیروی برخوردهای نادرست و غیرحرفه ای بعضی مسئولان جشنواره با اهالی رسانه، شنیده شد که روز گذشته یکی از خبرنگاران مطرح و شناخته شده حوزه تصویری وقتی انتقاد و اعتراض خود را در خصوص پنهان سازی هنرمندان از دید اهالی رسانه علنی و شفاف می کند با فریاد بلند و توهین آمیز یکی از کارمندان روابط عمومی مواجه می شود که در صورت انتقاد بیشتر از جشنواره کارتش ابطال خواهد شد! این اتفاق که حیرت بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه را در پی داشته در حالی است که مسئولان جشنواره هیچ گاه پاسخگوی اعمال و رفتار غیرحرفه ای شان نبوده اند و مشخص نیست حضور اهالی رسانه در سینمایی که عنوان پرطمطراق سینمای رسانه ها را با خود به یدک می کشد چه دلیلی دارد وقتی که آن ها حتی نمی توانند برای یک گفتگوی ساده به هنرمندان دسترسی داشته باشند؟

اما فاجعه بارترین اتفاق که طی ۴ روز ابتدایی برگزاری جشنواره شاهد بودیم قبح زدایی از اعمال حرام و خلاف شرع در آثار جشنواره فجر انقلاب است به نحوی که از مصرف مکرر مشروبات الکلی گرفته تا شنیده شدن صدای آواز خوانندگان زن قبل از انقلاب و لس آنجلس نشین به کرات در آثار سینمایی دیده و شنیده می شود. این اتفاق حیرت آور انتقادات زیادی را با خود به همراه داشته؛ سعید الهی مدیرمسئول و سردبیر سابق سینماپرس در همین راستا با انتشار یک استوری در صفحه شخصی اش نوشت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اعتدال عرق خوری در فیلم های سینمایی را آزاد کرد!»

 از طرف دیگر درگیری برای صندلی در برخی سالن های پردیس ملت نیز خبرساز شد، چرا که به واسطه عملکرد نادرست برخی دست اندرکاران اجرایی جشنواره، عده ای افراد ناشناس بدون ایستادن در صف قبل از بازگشایی درهای سالن از راه های دیگر وارد سالن ها شده و بهترین صندلی ها را به اشغال خود درمی آورند، اتفاقی که طی سال های گذشته نیز صورت می گرفت اما مدیران جشنواره هیچ گاه درصدد رفع آن برنیامدند از سوی دیگر در این روز شنیده شد برخی دست اندرکاران جشنواره برای حضور افراد غیرمرتبط و متفرقه برای حضور در سینمای رسانه ها مجوز شخصی صادر می کنند، این در حالی است که همچنان عدم شفاف سازی در خصوص اسامی کامل دریافت کنندگان کارت سینمای رسانه ها انتقادات جدی را با خود در پی داشته است.

علاوه بر اتفاقات متأثرکننده جشنواره سی و هشتم در سینمای رسانه ها که شامل برخی اقدامات رفاهی همچون مشکل شدید اینترنت می شود، یکی از نکات قابل تأمل در خصوص جشنواره سی و هشتم فیلم فجر خالی بودن برخی سالن های سینمایی نمایش دهنده آثار جشنواره است به نحوی که شنیده می شود در برخی از سالن های سینمایی به ویژه در جنوب شهر استقبال چندانی از جشنواره صورت نگرفته و این نشان از سیاست گذاری های غلط مدیران و برنامه ریزان جشنواره دارد که نتوانسته اند تدبیری اساسی برای ایجاد وحدت ملی و ایجاد سیاست هایی برای ایجاد انگیزه بیشتر در بین اهالی کمتر برخوردار داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.