دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

قائم‌مقام معاونت سیما:

ابلاغی برای ضبطی شدن برنامه‌های سینمایی نداشته‌ایم/هدف ممیزی نیست

صدا و سیما

سینماپرس: حسین کرمی قائم مقام معاونت سیما با تاکید بر اینکه این معاونت، ابلاغی در زمینه ضبطی شدن برنامه‌های سینمایی سیما نداشته است، این تغییر را به تصمیم تهیه‌کنندگان و یا مدیران شبکه‌ها مربوط دانست.

به گزارش سینماپرس، حسین کرمی قائم مقام معاونت سیما درباره ضبطی شدن برنامه‌های سینمایی تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر به مهر بیان کرد: ابلاغی به برنامه‌های «هفت» و «نقد سینما» نبوده است و ضبطی شدن این برنامه‌ها تصمیم تهیه‌کنندگان یا مدیران شبکه‌ها بوده است. هیچ تکلیفی مبنی‌بر ضبطی شدن این دو برنامه وجود نداشته است.

وی درباره اینکه در روند ضبطی شدن، این دست برنامه‌ها چقدر ممکن است دچار ممیزی شوند، عنوان کرد: برنامه‌های زنده مختصاتی دارند و دلایلی باید وجود داشته باشد که برنامه‌ها بر آن اساس زنده باشند. به طور مثال وقتی برنامه آشپزی یا پزشکی مولفه‌های برنامه‌های زنده را ندارد می‌تواند ضبطی باشد. در برنامه‌های زنده کیفیت پایین می‌آید و مطالب به‌صورت سنجیده اتفاق نمی‌افتد درحالی که در بحث‌های کارشناسی می‌تواند با حوصله بیشتری مطرح شود.

آیین نامه از قبل اعلام شده بود

کرمی اضافه کرد: اینکه برخی از برنامه‌ها تاکنون زنده پخش می‌شده‌اند به دلیل محدودیت‌های مالی یا تولیدی بوده است؛ برخی از این محدودیت‌ها لوجیستیکی مثل استودیوی مستقل تولید است در صورتی که آیین نامه‌ای از اوائل سال ۹۸ بالفعل شد و از پیش هم به برخی شبکه‌ها اعلام شده بود.

قائم مقام معاونت سیما درباره نظارت بر برنامه‌های ضبطی نیز گفت: برخی از این برنامه‌ها در حوزه خانواده، بحث‌های معارفی و… بوده است. درست است که بین آنها هم چند برنامه سیاسی وجود داشته است اما این برنامه‌ها هم مشمول همان قاعده کلی تولید بوده است و اگر مختصات برنامه‌های زنده بر آنها حاکم نیست باید تولیدی باشند، روابط عمومی سازمان هم پیش از این اعلام کرد که مطلقاً منظور از تولیدی شدن به دلیل تحت فشار بودن یا برای ممیزی نیست.

وی درباره اینکه چرا ضبطی شدن این برنامه‌ها بعد از حاشیه‌هایی مثل بحث شیر یا صحبت‌های کارشناسان برخی شبکه‌ها اجرایی شد هم گفت: در همان بحث شیر و آن بحث کارشناسی که اتفاق افتاد ضرورت پخش زنده چه بود؟ ما برنامه‌ای را که ضرورتاً و بی‌واسطه باید نکاتی را با مردم مطرح کند زنده پخش می‌کنیم. در این بحث می‌شد با چند کارشناس، مدیر کارخانه، مسئولان بهداشت و… تماس گرفته شود تا هم بحث‌ها را کمی پخته‌تر و با کیفیت بهتری ارائه داد و هم لطمه‌ای به اطلاعات موجود در برنامه نخورد.

نباید نسبت به ضبطی شدن نگران بود

کرمی اظهار کرد: اینها نباید احساس نگرانی ایجاد کند چون عملاً محتوایی را از برنامه‌ها نمی‌گیرد و به غنی‌تر شدن محتوا هم کمک می‌کند.

وی درباره برنامه‌های خانوادگی و صبحگاهی نیز توضیح داد: بخشی از این برنامه‌ها روزنامه‌ها را برای مخاطب مرور می‌کنند و نمی‌تواند تولیدی شود اما رویکرد و توصیه کلی ما این است که اگر برنامه‌ای این ضرورت را ندارد که مستقیم با مردم سخن بگوید به سمت کیفی کردن و پرمحتوا کردن پیش بروند. البته از آن جایی که برای شبکه‌ها هزینه بیشتری تولید می‌کند و بحث مالی در پی خواهد داشت نوعی مقاومت و نگرانی نسبت به آن وجود دارد چون برنامه‌های زنده ارزان‌تر از برنامه‌های ضبطی آماده می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.