یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰

در بازار هنرهای نمایشی ایران مطرح شد؛

صلح و امید و دوستی پیام جامعه هنرمندان ایران است

نشست خبری سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: شهرام کرمی در پنجمین بازار هنرهای نمایشی ایران، صلح و امید و دوستی را پیام جامعه هنرمندان ایران خواند و خطاب به هنرمندان و مدیران تئاتری خارجی حاضر در جلسه گفت: امیدوارم شما به انتقال این پیام کمک کنید.

به گزارش سینماپرس، شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی) در پنجمین بازار بین‌المللی تئاتر ایران، که بعد از ظهر یکشنبه سیزدهم بهمن در مجموعه تئاترشهر برگزار شد، خطاب به هنرمندان خارجی حاضر در این نشست گفت: اینجا ایران است؛ کشوری که با افتخار دست صلح و دوستی به سوی تمام کشورها دراز کرده است. امیدوارم در این چند روز بتوانید با کارهای ایرانی خوب و هنر ایرانی آشنا شوید.

کرمی ادامه داد: ما از برگزاری این بازار استقبال می‌کنیم چون هنر ما را معرفی می‌کند و موجب ارتباط و آشنایی بیشتر ما با تئاتر دنیا می‌شود. افتخار می‌کنم مهمان ما هستید و این حضور را آغازی می‌دانیم که بتوانیم بر اساس آن، فعالیت مشترک بین‌المللی را بین خودمان و شما ادامه دهیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی جشنواره تئاتر فجر را از جشنواره‌های باسابقه منطقه خواند که ۳۸ دوره از برگزاری آن می‌گذرد و گفت: در سال‌هایی که انقلاب اسلامی ایران تازه پیروز شده بود و کشورمان درگیر تغییر و تحولات آن بود، این جشنواره شکل گرفت.

کرمی ادامه داد: در ۳۸ سال پیش و در زمان جنگ که کشور من مورد تهاجم قرار گرفته بود و اولویت ما حفظ مرزهایمان بود، این موضوع آنقدر برایمان اهمیت داشت که بتوانیم یک رویداد فرهنگی هنری را حتی در زمان جنگ آغاز کنیم؛ از همان زمان این جشنواره آغاز شده و تا الان بی‌وقفه ادامه داشته است.

او ایران را کشوری پهناور با فرهنگ‌ها و اقوام مختلفی خواند که در آن کنار هم زندگی می‌کنند و با اشاره به سابقه طولانی این کشور در هنر نمایش، گفت: در شهر تهران شبی ۱۴۰ نمایش اجرای عمومی می‌شود. ما ۴۰۰ سالن نمایش داریم که ۱۰۲ سالن آن فعال هستند و به شکل میانگین در تهران شبی ۲۲ هزار نفر به تماشای تئاتر می‌نشینند. همچنین ۱۸ هزار هنرمند تئاتر و هزار سالن فعال تئاتر در کشور داریم.

کرمی ادامه داد: اما تئاتر فقط در تهران نیست. ۸۲ فستیوال در ایران برگزار می‌شود که ۱۲ مورد آن بین‌المللی است. اما جشنواره فجر بزرگترین فستیوال و گردهمایی تئاتر ایران است. امسال و در دوره ۳۸ آن ۱۲۱ نمایش اجرا می‌شود که امیدوارم فرصت شود با برخی از این آثار آشنا شوید.

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه فرصت ما خیلی کوتاه است اما این را آغازی برای ارتباطی بهتر می‌دانم، گفت: امیدوارم شما سفیرانی برای انتقال فضا و جامعه تئاتر ایران به کشورهای خودتان باشید.

کرمی تصریح کرد: در خیابان‌های شهر تهران می‌توانید قدم بزنید و با مردم تهران که نمونه‌ای از کل مردم ایران هستند آشنا شوید. ایرانی‌ها اعتقاد به آرمان‌خواهی دارند و معتقد برای استقلال کشورشان باید تلاش کنند.

او ادامه داد: در سالیان گذشته ما خیلی تحت فشار بودیم و هنوز این فشار هست اما چون با آرمان‌هایمان زندگی می‌کنیم و حاضریم برای استقلال‌مان هزینه دهیم هر سختی را تحمل می‌کنیم اما شما شاهدید که چقدر مردم ایران با صلح‌دوستی و با مهربانی و امید به زندگی نگاه می‌کنند. و شما با همین هدف اینجا هستید. تا در ارتباط با جامعه هنری ما، همه بتوانیم به یک افق مشترک نگاه کنیم.

کرمی تصریح کرد: صلح و امید و دوستی پیام جامعه هنرمندان ایران است که امیدوارم شما به انتقال این پیام کمک کنید.

او در پایان صحبت‌هایی خاطرنشان کرد: روزگار خوبی را در کشور ایران و شهر ایران برای شما آرزو می‌کنم و امیدواریم خیلی زود این بار با تعداد زیادی از هنرمندان کشورهای دیگر، شما را اینجا ببینم.

نادر برهانی‌مرند (دبیر جشنواره تئاتر فجر) هم در این نشست صحبت‌های خود را با یک بیت شعر از طالب آملی شروع کرد و گفت: آقایان و خانم‌ها به سرزمین من خوش آمدید. از آمدن شما در روزهای سخت‌مان به ایران، بسیار خوشحالم. خوشحالم در روزهایی که پشت سر گذاشتیم و برای هر کشوری می‌تواند رخ دهد گفتگوی فرهنگی را انتخاب کردید که به ما بسیار کمک خواهد کرد.

برهانی مرند با اشاره به اینکه بر حسب وظیفه یک شمای کلی از جشنواره ترسیم می‌کنم، گفت: جشنواره سی و هشتم در چند بخش برگزار می‌شود؛ در بخش صحنه‌ای جشنواره در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود که در بخش رقابتی ۲۲ اثر و ۱۵ اثر در بخش غیررقابتی حضور دارند. در بخش ملل هم که قرار بود هشت اثر باشد اکنون با پنج اثر برگزار می‌شود. البته عمدا امسال بخش ملل را با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی‌مان خلاصه و مختصر گرفتیم.

او ادامه داد: هر سال بخش ملل به شکل مسابقه برگزار می‌شد و باید حداقل ۱۵ اثر انتخاب می‌کردیم که برخی کیفی نبودند و مجبور به انتخاب‌شان بودیم.

برهانی‌مرند یادآور شد: به غیر از بخش صحنه‌ای، بخش‌های خیابانی با حضور ۲۴ اثر، دیگرگونه‌ها و رادیو تئاتر هم در این دوره شرکت دارند. همچنین بخش به علاوه فجر هم با حضور هشت سالن خصوصی شکل گرفته و ۳۸ اثر در این بخش داریم.

پس از صحبت‌های نادر برهانی‌مرند، مهمانان خارجی جشنواره به معرفی خود و سمت‌شان پرداختند.

پنجمین بازار هنرهای نمایشی ایران از ۱۳ تا ۱۷ بهمن و هم‌زمان با سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.