یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

در اولین روز جشنواره فجر۳۸ چه گذشت؟

لباس عزا بر تن سلبریتی‌ها/ منتقد یا حامی فیلم مسئله این است!

اولین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: نخستین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با حواشی مختلفی به پایان رسید، از سیاه‌پوشی سلبریتی‌ها گرفته تا تعریف و تمجید منتقدین منتخب مسئولین.

به گزارش سینماپرس، نخستین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با اکران سه فیلم در ژانر اجتماعی به پایان رسید. نکته قابل توجه در هر سه فیلم قهرمان بودن زن‌ها بود. هر سه فیلم در ژانر اجتماعی ساخته شده بود و داستانی تلخ داشت.

فیلم سینمایی «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور روایتگر زندگی ساده یک زن و شوهر است که اعتیاد، زندگی این زوج و فرزند نوزادشان را دچار چالش بزرگی می‌کند.

فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» ماجرای زنی است که همسرش بی گناه اعدام شده و مردی وارد زندگیش می‌شود که در مرگ همسرش نقش اصلی را داشته است.

فیلم سینمایی «عامه پسند» از زنی می‌گوید که بعد از ۲۸ سال زندگی مشترک، به دلیل علاقه‌ همسرش به زنی دیگر طلاق می‌گیرد و وارد چالشی جدید می‌شود.

در هر سه فیلم، نقش اصلی زن، قهرمان داستان بوده و مجبور است به تنهایی بار زندگی را به دوش بکشد. در دو فیلم «سه کام حبس» و «عامه پسند» مرد خانواده معتاد و مواد فروش یا  به خانواده نیست. این موضوع اعتراض و گلایه بسیاری از خبرنگاران و منتقدان سینما را در پردیس ملت به همراه داشت؛ اتفاقی که در دوره قبلی هم رخ داد.

سامان سالور کارگردان «سه کام حبس» در واکنش به این انتقادات گفت: برایش زیر سوال بردن مردها اهمیت نداشته و صرفا یک معضل اجتماعی را بیان کرده است. سهیل بیرقی کارگردان «عامه پسند» نیز صحبتی مشابه سالور داشت و البته بیان کرد که زنان یکی از معترضان امروز جامعه ایرانی هستند و در داستان فیلم نیز به چنین موضوعی پرداخته شده است.

منتقدان فیلم ها، در نقش حامیان آثار!

امسال در نشست خبری جشنواره یک منتقد نیز حاضر است. در نشست خبری دو فیلم روز نخست نیز منتقدانی از سوی مسئولان برگزاری انتخاب شدند و در جلسه حاضر بودند. نکته قابل توجه، تمجید این منتقدان از فیلم‌ها بود. این در حالی است که بسیاری از منتقدان دیگر نسبت به فرم و محتوای آثار داستانی روز نخست، گلایه داشتند.

یکی از موارد قابل توجه روز گذشته، حضور سلبریتی ها با لباس مشکی در پردیس ملت بود.

شهاب حسینی و نقشی که بازی نکرد

در نشست خبری فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» اعلام شد که قرار بود نقش اصلی مرد را شهاب حسینی بازی کند؛ صناعی‌ها کارگردان فیلم گفت: قرار بود شهاب حسینی نقش اصلی مرد را بازی کند که به دلایلی نشد از این رو علی رضا فر برای این نقش بهتر بود. بعد از دیدن فیلم من مطمئن شدم که علی رضا فر درست‌ترین اتفاق فیلم است.

فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» در دومین سانس نخستین شب از جشنواره فیلم فجر اکران شد. در بخشی از نشست خبری فیلم، خبرنگاری نسبت به بخشی از داستان فیلم انتقاد کرد.

در «قصیده گاو سفید» همسر یک زن، به اشتباه اعدام می‌شود. قاضی این پرونده بعد از اعدام متوجه می‌شود که قاتل شخص دیگری است. همین موضوع باعث شد قاضی خود را به زنی که همسرش کشته شده است نزدیک کند، وارد خانه او شود و در شرایطی قرار بگیرد که حتی چند روزی با زن در خانه اش زندگی کند.

یکی از خبرنگاران نسبت به عاقلانه نبودن زندگی یک زن با مرد غریبه زیر یک سقف انتقاد کرد و  این خبرنگار شخصیت اصلی زن را غیر ایرانی دانست.

بهتاش صناعی فر کارگردان «قصیده گاو سفید» در پاسخ به این سوال گفت: موافق نیستم که شخصیت زن به دلیل رفتن زیر یک سقف با آن مرد، ایرانی نباشد و عاقلانه رفتار نکرده باشد؛ شخصیت فیلم ایرانی بود.

خبرنگاری هم نسبت به الهام گرفتن این فیلم از فیلم سینمایی «۲۱ گرم» سوال کرد که صناعی‌ها گفت: من فیلم «۲۱ گرم» را خیلی دوست دارم، اما قطعا برداشتی از آن نبوده است.

در نشست خبری «سه کام حبس» برخی از اهالی رسانه به تمجید از بازی پریناز ایزدیار و محسن تنابنده پرداختند. نکته قابل توجه در این نشست سکوت یک دقیقه‌ای و ایستادن عوامل فیلم به احترام درگذشتگان حادثه هواپیمای اوکراینی بود.

ناراحتی اهالی رسانه از برخی بی نظمی ها

در برگزاری نخستین نشست خبری جشنواره و در ورود اهالی رسانه و منتقدان به محل برگزاری نشست، ناهماهنگی‌هایی باعث شد دقایقی خبرنگاران معطل شوند و نسبت به این اتفاق انتقاد کنند.

بی توجهی به فیلم کوتاه و مستند

فیلم کوتاه و مستند جشنواره امسال در سانس پایانی و با حضور حداقلی مخاطب اکران شد. این در حالی است که آثار این بخش، مخاطبان حاضر در سالن را جذب و وادار به تشویق در پایان فیلم کرد. فیلم های کوتاه و مستند، نشست خبری نداشت از این رو پوشش رسانه ای کمتری داشت.

ساعت اکران فیلم‌های کوتاه و مستند هم ساعات پایانی شب است و همین موضوع اقبال را نسبت به این آثار کم کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.