یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸

در پنل «گفت و گوی نسل‌ها» مطرح شد؛

رضا گشتاسب: تئاتر بستر دموکراسی است

سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: پنل «گفت و گوی نسل‌ها» با حضور مهدی لزیری، ناصر ایزدفر، رضا گشتاسب روز شنبه هفتم دی در سالن اجتماعات هتل باباطاهر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای پنل «گفت و گوی نسل‌ها» مهدی لزیری هنرمند پیشکسوت تئاتر درباره آغاز فعالیت تئاتری خود گفت: من هنوز به ۲۰ سالگی نرسیده بودم که فعالیت تئاتری خود را در تبریز آغاز کردم، تبریز در آن سال‌ها شاهد اجرای نمایشنامه‌های مهم و مطرح دنیای تئاتر بود. در دبستان با دیدن نمایشنامه شاه عباس به تئاتر علاقه‌مند شدم، در آن دوره مدیران مدارس به فعالیت‌های هنری از جمله تئاتر و موسیقی توجه بسیاری داشتند.

سپس ناصر ایزدفر درباره تاریخ تئاتر قزوین، بیان کرد: قزوین چهارمین شهر پس از تبریز، تهران و گیلان است که در زمان مشروطه تشکیلاتی به نام انجمن پرورش داشته است که اولین نمایش‌ها را در این شهر روی صحنه بردند. ما هم به مانند همه اهالی تئاتر از مدارس فعالیت هنری خود را آغاز کردیم.

در ادامه این پنل رضا گشتاسب هم درباره تجربیات خود در آغاز راه اینچنین گفت: تئاتری که نسل من در آن کار خود را آغاز کرد، آکادمیک نبود. ما از روی دست هم، آموخته‌های اساتید و تجربی تئاتر را آموختیم. تئاتر براساس مناسبات هر زیست بوم شکل می‌گیرد، نسل ما آداب و رسوم شهرمان را به شکل کارت پستالی نشان ندادیم بلکه سعی کردیم با تحقیق و پژوهش آداب و رسوم خود را در قالب یک اثر نمایشی روی صحنه ببریم.

در بخش دوم این نشست لزیری درباره تفاوت‌های نسلی در تئاتر ایران، بیان کرد: زمانیکه ما کار می‌کردیم رشته تئاتر در دانشگاه‌ها و محیط‌های آموزشی تدریس نمی‌شد اما امروز خوشبختانه شاهد آموزش گسترده این هنر در کشور هستیم و به همین دلیل نسل امروز باید بسیار پیشروتر از ما باشد.

ایزدفر در ادامه این پنل با تاکید بر اینکه جامعه امروز ما گفت‌وگو محور نیست، توضیح داد: متاسفانه فردگرایی از جمع گرایی امروزه بیشتر مورد توجه است. این مسئله در تئاتر کشور هم وجود دارد و نسل‌ها نمی‌توانند با هم گفت‌وگو و تعامل داشته باشند.

گشتاسب هم در این باره، گفت: تئاتر بسیار نیاز به گفت‌وگو دارد، تئاتر بستر دموکراسی است. ما به عنوان کارگردان یا نمایشنامه نویس باید در تئاتر به طور مساوی به موافقان و مخالفان خود فرصت اظهار نظر و صحبت بدهیم، به نظرم دلیل شکل گیری این رویکرد توجه بیش از حد ما به سطح و غافل شدن از عمق است.

ایزدفر نیز در پاسخ به اینکه وقتی نسل جدید با نسل او ارتباط و فهم متقابلی ندارد، چه باید کرد، توضیح داد: اگر تئاتر را به شکل مربع ببینیم، هنرمندان، مخاطب، محل اجرا و سیاستگذاران فرهنگی و هنری چهار ضلع آن را تشکیل می‌دهند. وقتی سیاست به شکلی تاثیرگذار در عرصه هنر تاثیرگذار است، دیگر امکان کسب تجربه برای همه فراهم نمی‌شود. هنرمند اهل تئاتر وقتی با مخاطب رو به رو شود و اثرش را به نمایش بگذارد، خیالش آسوده می‌شود اما اگر چنین امکانی برایش فراهم نشود، او را نگران و مضطرب می کند.

چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور تا ۱۰ دی ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.