یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹

قوانین قرون وسطایی در انگلستانِ مدعی تمدن و مدرنیسم؛

اعطای نشان شوالیه صلیبی به هنرمندان هالیوود در قرن بیست و یکم!

ملکه انگلستان

سینماپرس: بر اساس اخبار منتشر شده، قرار است طبق معمول همه ساله، در مراسم سال نو مسیحی در کاخ باکینگهام، ملکه انگلیس به تعدادی از افرادی که خدمات بسیاری به امپراتوری بریتانیا انجام داده‌اند، لقب «شوالیه صلیبی» اعطاء کند.

به گزارش سینماپرس، این مراسم و القاب آن، همان‌گونه که از عنوان و نامش پیداست متعلق به قرون وسطی و دوران جنگ‌های صلیبی است و بر همین اساس ملکه انگلیس به همان سبک و سیاق قرون وسطی و جنگ‌های صلیبی، انگار که به صلیبیون نشان اعطاء می‌کند، با تماس دادن شمشیر مخصوصی بر شانه‌ها و سر فرد مورد نظر، وی را به لقب شوالیه‌گری امپراتوری بریتانیا، مفتخر می‌سازد.

بر اساس آنچه اعلام شده، امسال برخی از هنرمندان و سینماگران‌ هالیوود نیز این لقب را دریافت می‌کنند، از جمله «سام مندس» (برنده جوایز اسکار و سازنده فیلم «۱۹۱۷» که امسال نامزد جوایز متعدد شده)، «استیو مک کویین» (سازنده فیلم اسکاری «۱۲ سال بردگی»)، «استیون نایت» (تهیه‌کننده سریال‌های تلویزیونی)، «التون جان» (آهنگساز و خواننده) و...
جالب توجه اینکه در طول تاریخِ اعطای لقب شوالیه صلیبی، ۲۷۷ نفر از افراد مشهور آن را نپذیرفته و از دریافتش امتناع کردند از جمله: «فرانسیس بیکن» نقاش، «ال‌اس لوری» نقاش، «هنری مور» مجسمه‌ساز، «آلدوس ‌هاکسلی» رمان‌نویس همچنین «گراهام ‌گرین» (نویسنده معروف رمان‌های «مرد سوم» و «آمریکایی آرام»)، «ترور هاوارد» (هنرپیشه فیلم‌هایی مانند: «برخورد نزدیک» در سال ۱۹۴۷) و یا «جان لنون» عضو گروه «بیتل‌ها» که در سال ۱۹۶۱ نشان «شوالیه امپراتوری بریتانیا» را همراه با یادداشتی خطاب به ملکه پس داد. جان لنون در این یادداشت نوشته بود:
«علیا حضرت، من این نشان را در اعتراض به مشارکت بریتانیا در قضیه نیجریه/ بیافرا، در اعتراض به حمایت ما از آمریکا در ویتنام و در اعتراض به... پس می‌دهم.» شاید چندان شگفت‌انگیز نباشد در حالی که ادعاهای تمدن و مدرنیسم و حقوق بشر غربی‌ها از جمله همین انگلیس و رسانه‌هایش مثل «بی‌بی‌سی»، گوش فلک را کر کرده، اما آنها هنوز به ارتجاعی‌ترین سنت‌های قرون وسطایی پایبند بوده و نشان و مدال و القاب صلیبیون (از خونخوارترین جنگ‌طلبان تاریخ به نوشته مورخین غربی) را با برگزاری همان‌گونه مراسم اعطا می‌کنند. چرا که همین انگلیس هنوز اکثریت پارلمانش یعنی مجلس اعیان از منتخبین ملکه و همین شوالیه‌ها و کسانی که خون ‌اشرافی داشته مانند نسل لردها و دوک‌ها و کنت‌ها تشکیل شده و هنوز بدون قانون اساسی بر اساس قوانین قرون وسطی، روزگار می‌گذرانند و تنها سرود ملی‌شان فقط دعا برای ملکه است و بس!

*;dihk

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.