شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹

سیروس همتی:

نیروهای متعهد در سینما و تلویزیون خانه‌نشین شده‌اند

سیروس همتی در نشست خبری نمایش«بوقلمون»

سینماپرس: یک بازیگر سینما تلویزیون گفت: متاسفانه شرایط را در سینما و تلویزیون به گونه‌ای رقم زده‌ایم که نیروهای انقلابی و مذهبی سینما خانه‌نشین‌ شده‌اند.

به گزارش سینماپرس، سیروس همتی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: برای ارزیابی عملکرد مسئولان سینمایی باید به آثار موجود سینما مراجعه کرد. آیا کارهایی که امروز در سینما وجود دارد گواه خوبی برای یک سینمای مطلوب است؟ مطمئنا جواب خیر است! برای همین نمی‌توان به عملکرد مدیران در چهار دهه گذشته نمره مطلوبی داد، البته در مقاطعی هم بوده که ما عملکرد نسبتاً خوبی داشته‌ایم ولی وقتی یک سیاست‌گذاری متداوم نباشد مطمئنا دست اوردی آن هم مقطعی خواهد بود.

بازیگر فیلم سیزده ۵۹ تاکید کرد: ممکن است این سوال پیش آید اگر عملکرد مسئولان تا به این حد ضعیف بوده چرا ما در مقاطعه‌ای آثار بسیار خوب سینمایی در حوزه کارهای دینی و انقلابی داشتیم؟ جواب من به این سوال این است که این اتفاقات نشات گرفته و برنامه‌ریزی نبوده، بلکه حرکت هایی هم بوده که از طریق هنرمندان صورت گرفته و اصطلاحاً خودجوش بوده است، والا همانگونه که گفتم یک برنامه ریزی منسجم باعث می شود که روند تولید هیچ گاه قطع نشود و ما همیشه کارهای خوب و با کیفیت داشته باشیم.

 بازیگر تاکید کرد: بگذارید مثالی از سینمای کودک بزنم این گونه سینمایی در مقطعی یکی از ژانرهای بسیار موفق سینما بود که باعث می‌شد کودکان به همراه خانواده‌هایشان به سالن های سینما بیاید، اما در شرایط فعلی دیگر چنین اتفاقی را نمی بینیم، چون این ژانر عملاً وجود ندارد و تنها کارهایی به صورت استثنا سالیانه روی پرده می‌رود که عمده آنها نیز تاثیرگذاری و جریان سازی لازم را ندارند.

همتی در پاسخ به این سوال که عدم سیاست‌گذاری مناسب در حوزه فرهنگ و هنر نشت گرفته چیست؟ گفت: به نظرم مدیریت های مقطعی و کوتاه مدت دلیل این اتفاقات است، چون مدیری که می داند شاید دو یا سه سال بیشتر در پست خود باشد دیگر برنامه‌ریزی بلند مدت انجام نمی دهد فقط در پی این است که بتواند کارهایی انجام دهد که در زمان مدیریتش دیده شود، پس پیشنهاد می کنم اگر مدیری موفق در پستی قرار می گیرد با تعویض دولت ها آن مدیر عوض نشود بلکه از او حمایت به عمل آید تا روند کاری وی از بین نرود.

‌ وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه هنرمندان متعهد و پیشکسوت اشاره کرد و گفت: شاید یکی دیگر از دلایل کم رونق شدن فیلم های دینی و ارزشی این باشد که افراد متعهد و متخصص در سینمای ما کم کار شده اند برای مثال سینماگران دفاع مقدس دیگر آنچنان در سینما فعال نیستند، این در حالی است که بسیاری از  گیشه سازان پشت سر هم فیلم سینمایی تولید می‌کنند! اما چرا باید فیلمسازی که در کارنامه اش آثار ارزشی دارد سالها در خانه اش خانه نشین شود؟

همتی در انتهای سخنانش تاکید کرد سینمای ارزشی تنها فیلم های دینی و انقلابی را در بر نمی گیرد، بلکه هر فیلمی که بتواند مخاطب را به تفکر وادارد تا او پیرامون رفتارش دقن کند یک اثر ارزشمند است. حال آن اثر می‌خواهد یک اثر اجتماعی باشد یا یک فیلم کمدی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.