جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱

سید علی‌اکبر پرورش؛

استادی که خدمت را به پست و ریاست ترجیح داد

علی‌اکبر پرورش

سینماپرس: شاید یکی از دلایلی که سید علی‌اکبر پرورش را بیشتر در قلب‌ها جای‌داده، این بوده که هیچ‌گاه خود را از مقامات جمهوری اسلامی محسوب نکرده، همواره مسؤول و خادم نظام، انقلاب و مردم بوده است چراکه در تفکر انقلاب اسلامی و ولایی، خدمت و مسؤولیت موضوعیت دارد و نه ریاست و مقام.

به گزارش سینماپرس، چهره آرام و صبور، دل پر از تلاطم و سر پر سودای او پس از گذشت ۶ سال هنوز چون ستاره‌ای در ذهن مردم نصف‌جهان می‌درخشد، سید علی‌اکبر پرورش، جوان دانشمند، متعهد، مفسر قرآن، معلم برتر و مسؤول مخلص دیروز و الگو جوانان امروز، از همان نخستین روزهای جوانی‌اش در اوج مبارزات انقلابی در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف با بهره‌گیری از حضور اساتید و بزرگان علم و سیاست از شهید آیت گرفته تا شهید بهشتی، مطهری، علامه طباطبایی و... پیش از انقلاب تا آخرین روزهای زندگی، لحظه‌ای کار انقلاب را بر زمین نگذاشت و امروز او چه در میان مردم انقلابی و چه در نگاه شخصیت‌ها و چهره‌های نظام جمهوری اسلامی به عنوان مبارزی انقلابی، یاوری مخلص و اندیشمندی باخدا شهرت دارد.

انقلابی یعنی حضور به‌ موقع، با تمام توان و همچنین قدرتمند در هر عرصه‌ای که انقلاب نیاز داشته باشد و مرحوم پرورش به معنای واقعی کلمه یک انقلابی بود، مبارزات و فعالیت‌های سیاسی قبل از پیروزی انقلاب، حضور در مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس شورای اسلامی، احزاب سیاسی و تصدی وزارت آموزش و پرورش، نمونه‌هایی از حضور در میدان‌های مجاهدت مرحوم پرورش است.

پرورش از سابقان و پیشتازان نهضت اسلامی بود

این در حالی است که آیت‌الله مظاهری در این خصوص می‌گوید: مرحوم پرورش یکی از سابقان و پیشتازان نهضت اسلامی امام راحل و از ارکان مبارزات مردمی علیه رژیم ستم‌شاهی در اصفهان بود و با مجاهدت فرهنگی و تربیت معنوی جوانان، خدمات بزرگی را به اسلام و انقلاب اسلامی تقدیم داشتند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر روحیه خدمت و جهادگرانه ایشان تصریح کرد: آن مرحوم پس از پیروزی انقلاب نیز در مسئولیت‌های بااهمیتی ازجمله در مجلس خبرگان قانون اساسی و سپس در قوای مجریه و مقننه و همچنین در جریان دفاع مقدس، همواره در خدمت به اسلام و نظام جمهوری اسلامی و استمرار جهاد فرهنگی و تربیتی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند.

انقلابی بودن و انقلابی کار کردن با ارزش است اما انقلابی ماندن اهمیتی بسیار بالاتر دارد، چه بسیار انقلابیونی که پیش از انقلاب اسلامی مجاهدت‌ها کرده و کارنامه‌ای درخشان داشته‌اند اما به‌ وقت امتحان، در پایان عمر و یا در کشاکش فتنه‌ها، مردود شده و آتش به خرمن اعمال و اندوخته‌های خود انداخته‌اند.

از این نمونه در تاریخ انقلاب و صدر اسلام بسیار داریم، انسان‌های بزرگی که در راه اسلام شمشیرها خورده و زده‌اند و عکسشان بر دیوار خاطرات ساواک مخوف نقش بسته و منصب‌ها لقب‌ها داشته‌اند اما روی خوش دنیا، مجذوبشان کرده، شمشیر و اسلحه و قلمشان را بر حق کشیدند.

در دوران مبارزات انقلابی، دستگاه مخوف شاهنشاهی نتوانست در دل مرحوم پرورش تردید وارد کند و این سلامت نفس، مقابل دیو و دد دنیاطلبی، شهرت، ثروت، قدرت و... ایستاد و حتی در فتنه ۸۸ که بزرگانی را مغلوب خود کرد، پیروزمندانه و سیاوش مانند از آتش بیرون آمد.

او باتربیت کادر توانست حرکت تضمین‌شده را تداوم بخشد

همچنین حجت‌الاسلام سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تربیت قرآنی مرحوم پرورش اذعان کرد: ارتباط مرحوم پرورش با روحانیت مبارز جای تقدیر ویژه دارد، به‌ ویژه با شهید مظلوم دکتر بهشتی و آیت‌الله خادمی جلسات متعددی برگزار می‌کردند، در قضایایی که برای اصفهان اتفاق افتاد از جمله تظاهرات خیابانی در چهارراه وفایی و حکومت‌نظامی و درگیری‌های که در صحنه حکومت نظام اتفاق افتاد، بیشترین نقش استاد پرورش تربیت کادر بود، آن‌ هم با اتکا به تفاسیر قرآن کریم، سیر و سلوک عرفانی و خودسازی، دستورات تربیتی که این بزرگوار داشت مرتبط باتربیت کادر بود که توانست بر اساس آن حرکتی تضمین‌شده را تداوم بخشد.

امسال، ۷۷ بهار از چراغانی شدن محله چهارسوق شیرازی‌های اصفهان و خانه پرورش می‌گذرد و یاد و خاطره سید علی‌اکبر پرورش در قلوب مردم نصف‌جهان زنده است چراکه او بیش از هر چیز برای اصفهانی‌ها، معلم قرآن و اخلاق بوده و هست، در جای‌جای نظام جمهوری اسلامی حضور و فعالیت داشته اما همواره اخلاق، اخلاص و انقلابی بودن زبانزد بوده و هست.

«حاج‌آقا» یعنی حاج‌آقای پرورش

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در توصیف این معلم قرآن اصفهانی‌ها ابراز می‌دارد: ایشان یکی از مبارزانی بود که قبل از انقلاب در اصفهان به‌ ویژه در بین جوانان شاخص بود، به‌طوری‌که در اصفهان وقتی جوانان می‌گفتند «حاج‌آقا» یعنی حاج‌آقای پرورش و با اینکه ایشان در سن جوانی به سر می‌برد، در مسائل مذهبی تبحر داشت و انسان عارفی بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان یادآوری کرد: او قبل از انقلاب یک خدمتگزار شجاع بود، سخنرانی‌های ایشان در میدان امام (ره) را همه ما دیده و شنیده‌ایم، پرورش در بیشتر جلساتی که جوان‌ها در خانه‌ها و در نشست‌های خصوصی داشتند سبب تربیت آن‌ها می‌شد، بی‌جهت نبود که در کل اصفهان و بین جوان‌ها محبوب و تأثیرگذار بود و در مجلس شورای اسلامی نیز انسان تأثیرگذار و دارای برخورد انسانی و اسلامی بود و با اینکه هدفی خاص داشت و شاید خیلی‌ها با اهداف او موافق نبودند، اما در برخورد با همه خوب بود و مورد محبت بیشتر مجلسی‌ها بود.

خدمت و مسؤولیت به‌جای ریاست و مقام

شاید یکی از دلایلی که سید علی‌اکبر پرورش را بیشتر در قلب‌ها جای‌داده تا اینکه بر سر زبان‌ها و به‌ اصطلاح، مشهور باشد، این بوده که هیچ‌گاه خود را از مقامات جمهوری اسلامی محسوب نکرده و به دنبال مقام نبوده همواره مسؤول و خادم نظام، انقلاب و مردم بوده است چراکه در تفکر انقلاب اسلامی و ولایی، خدمت و مسؤولیت موضوعیت دارد و نه ریاست و مقام.

و امروز، ۶ زمستان از سفر این مرد بزرگ نصف‌جهان می‌گذرد و مزار این معلم قرآن، در گلستان شهدا و کنار یاران خرازی قرارگرفته تا یادمان نرود خون‌ها، نفس‌ها و قلم‌هایی که معرفت، آزادی و انقلاب اسلامی را برای ما به ارمغان آورده و آن را پرورانده و محافظت کردند.

از رهبر انقلاب، به یاور صدیق انقلاب...

رهبر معظم انقلاب هم در پیام تسلیت خود، بر اخلاق و اخلاص ایشان تأکید کرده و فرمودند: با تأسف و تأثر، خبر درگذشت یاور صدیق انقلاب مرحوم آقای سید علی‌اکبر پرورش رحمت‌الله علیه را دریافت کردم، چهره محترم و اثرگذاری که بخش اعظم عمر با برکت خود را در خدمت اسلام و ارزش‌های متعالی دین گذرانید، ‌ و لهجه صادق و دل با اخلاص و خُلق نیک را به ترویج و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت.

ایشان با یادآوری روحیه خدمت خستگی‌ناپذیر مرحوم پرورش خاطرنشان کردند: تلاش‌های مبارزاتی در دوران طاغوت را به خدمات ارزنده و مسئولیت‌های سنگین خود در قوه مجریه و قوه مقنّنه و شورای عالی دفاع در دوران جمهوری اسلامی پیوند داد و با همه توان به کشور و ملت خود خدمت کرد و سلامت و راحت خود را بر سرِ انجام‌وظیفه نهاد.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.