چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵

ولنگاری فرهنگی؛

وقتی کارگردان نمایش مبتذل «شب‌کاری» از سوی مدیران حمایت می شود

نمایش «شبکاری»

سینماپرس: باید از مدیران تئاتر و نهادهای مسوول پرسید آیا با افتضاحی که صحرا فتحی در «شب‌کاری» به بارآورد، بازهم قرار است با نمایش «پونز» از ۵ دی‌ماه دوباره روی صحنه برود؟

به گزارش سینماپرس، صحرا فتحی از فعالان عرصه نمایش است. وی کمپانی نمایشی بزرگی دارد که بر اساس شنیده‌ها وضعیت مالی مناسبی هم دارد. او رابطه کاری نزدیکی مدت‌ها با  «مهدی کوشکی» داشت و نمایش‌های متعددی را همراه با او به خارج از کشور برد. به دلایل روابط متعددی که فتحی در کانادا، آلمان و آمریکا دارد، او نمایش‌های مختلفی را با کوشکی در اروپا و آمریکا روی صحنه برد. البته در مورد فتحی چون خانواده‌اش در ایران زندگی نمی‌کنند، شبهاتی وجود دارد که به یک گروه سیاسی در خارج از کشور سمپاتیک هستند. سئوالی که در همین مجال مطرح است و فتحی فرصت پاسخگویی در مورد این شائبه را دارد. البته سئوالات در مورد فعالیت‌های فتحی در خارج از کشور  بسیار فراوان است و مهمترین پرسش این است که  هزینه سفر یک گروه تئاتری برای سه الی پنج اجرا در خارج از کشور آیا از نظر مالی مقرون به صرفه است؟ همکاری فتحی، کوشکی و محمد قدس در اجراهای خارج از کشور ادامه پیدا کرد تا اینکه او همکاری‌هایش را ناگهان با مهدی کوشکی قطع کرد و قصه شب‌کاری فتحی آغاز شد.

نوید محمدزاده - مهدی کوشکی - صحرا فتحی - پوریا عالمی
صحرا فتحی در کنار مهدی کوشکی

فتحی در دوره جدید فعالیت‌هایش در خلأ همکاری و همیاری کوشکی نمایشی را با عنوان شب‌کاری در کانادا روی صحنه برد که حواشی فراوانی برایش در پی داشت. این نمایش در تهران با عنوان ماربازی در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برد. در نسخه اولیه شب‌کاری احسان کرمی و بهنوش بختیاری بازی می‌کردند و در نمایشی که در تهران روی صحنه رفت کامبیز دیرباز و بهاره رهنما ایفای نقش می‌کردند. نمایش چند بار در کانادا روی صحنه رفت.

میثم احمدی (تهیه کننده مری پاپینز) که از نزدیکان حسین پارسایی است به صورت غیررسمی تهیه کننده این نمایش بود. احمدی از تمرینات تئاتر بسیار عکس می‌گذاشت و آنرا در صفحه مجازی‌اش تبلیغ می‌کرد. هیچگاه مشخص نشد که میثم احمدی یا محمد قدس، تهیه‌کننده واقعی این نمایش کدامیک هستند.  نام محمد قدس به عنوان تهیه کننده شب کاری بارها مطرح می‌شود در صورتیکه میثم احمدی (الیور توییست و بینوایان) تهیه کننده است و نام محمد قدس به عنوان تهیه کننده چندان محتمل نیست. میثم احمدی استوری و پست‌های فراوانی را در مورد این نمایش نشر می‌دهد و در اجرای آلمان و کانادا گروه را همراهی می‌کند. 

«شب‌کاری» با دریافت مجوز وزارت ارشاد به «شب» تغییر نام می‌دهد، اما در تهران تحت عنوان ماربازی روی صحنه می‌رود، چون بهنوش بختیاری به دلیل حذف و جایگزین شدن بهاره رهنما، از سازندگان شکایت می‌کند و مدعی است که من بازیگر این نمایش هستم. نام این نمایش به صورت کلی تغییر می‌کند و «شب» به «ماربازی» تغییر نام داد و اصرار کردند که نام صحرا فتحی از این نمایش حذف شود. سعید دشتی به عنوان کارگردان مطرح شد و گروه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفتند.

قصه نمایش، ضریب اروتیک بالایی دارد. روایت از این قرار است که زن و شوهری به روانکاوی مراجعه می‌کنند تا مشکلی این دو را حل کند: مرد با همسرش رابطه جنسی مطلوبی {مورد خواست همسر} ندارد. زن، شوهرش را پیش پزشک می‌آورد که همسرم با من رابطه مطلوبی ندارد، روایت نیز از جایی آغاز می‌شود که زن و شوهر مشکلاتشان را دارند برای یک پزشک توضیح می‌دهند. ابتدای نمایش هم توضیح داده می‌شود که ما منظورمان از "حرف زدن"، برقراری رابطه زناشویی است. مولفان ادعا داشتند که ماربازی یک نمایش پژوهشی – روانکاوانه است، اما خلاف این ادعا، یک طنز سخیف را با الفاظ سطحی و رکیک ارائه دادند و زن در پایان نمایش مرد را رها می‌کند.

در بخشی از دیالوگ زن رو به دکتر می‌گوید: همسرم با من حرف نمی‌زند، من دلم می‌خواهم شوهرم توی آسانسور با من حرف بزند، توی ماشین حرف بزند، چه اشکالی دارد من می‌خواهم امتحان کنم. دکتر من دوست دارم موقع حرف زدن مرا محکم بزند تا خونین و مالین شوم. دکترجان! شوهرم داره فیلم نگاه می‌کند، بلند می شود با عصبانیت می‌رود، من خودم و آماده کردم رفتم کلی تو اتاق آرایش کردم که با من حرف بزند، فقط دارد فیلم نگاه پیدا می‌کند... د. (بسیاری از دیالوگ های این نمایش قابلیت بازنشر نیز ندارد!)

مرد (کاراکتر کامبیز دیرباز) می‌گوید: دکتر او می‌گوید بیا با من هفته‌ای ۱۴ بار حرف بزن. من هفته‌ای ۱۴ بار توان ندارم که با او حرف بزنم. من سر ظهر می‌آیم خونه یک مرتبه با او سرپایی حرف می‌زنم و می‌روم سر کار. تعداد حرف زدن‌های ما می‌شود هفت بار. دوباره شش بار شب‌ها در طول هفته بخواهم با او حرف بزنم می‌شود ۱۳ بار، من کجا توان دارم ۱۴ بار با زنم حرف بزنم توان ندارم ... یک کلمه در متن نمایش ماربازی سعید دشتی (صحرا فتحی) که مخاطبان چنین نمایشی را به حیرت وامی‌دارد. می‌گوید: آره دکتر جان... خواهرش خیلی خارخاسک است، می‌دانی منظور خارخاسکه نیست، خواهرش دقیقا خارخاسک است. می‌دونی دقیقا خارخاسک نیستا، اونه منظورم.

حالا با چنین نمایش و افتضاحی که صحرا فتحی در «شب‌کاری» به بارآورد قرار است با نمایش پونز از ۵ دی‌ماه دوباره روی صحنه برود؟ قاسم خورشیدی مدیر کل حراست ارشاد  بر اساس شنیده‌ها از نمایش بداهه (آروند دشت‌آرای) حمایت کرد، از دوباره روی صحنه رفتن صحرا فتحی نیز حمایت می‌کند.

حتی مسئولان ایرانشهر چون تجربه خوبی از همکاری با صحرا فتحی نداشتند، تلاش می‌کنند که فتحی نمایش پونز را در این سالن اجرا نکند، اما بر اساس شنیده‌ها مدیر کل اداره هنرهای نمایشی، شهرام کرمی نیز از اجرای صحرا فتحی با نمایش پونز حمایت می‌کند. آنچه در این سطور درباره آقایان خورشیدی و کرمی درج شده صرفا بر اساس شنیده‌هاست و آقایان می‌توانند حمایت خود را به صورت رسمی از صحرا فتحی کارگردان شب‌کاری با عنوان ماربازی حتی در گفت و گو با رسانه‌های نزدیک به ارشاد تکذیب کنند و متعاقبا مشرق نیز تکذیب آنان از این حمایت را درج خواهد کرد.

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.