یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳

امیر یغمایی بررسی می‌کند؛

ارائه پژوهش «تاریخ فیلم تجربی در ایران»

نشست پژوهشی تاریخ سینمای ایران

سینماپرس: امیر یغمایی در مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران، موضوع «تاریخ فیلم تجربی در ایران» را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، هشتمین برنامه از این مجموعه دوشنبه دوم دی‌ماه برگزار می‌شود و امیر یغمایی پژوهش‌های خود درباره «تاریخ فیلم تجربی در ایران» را ارائه می‌دهد.

در چکیده این پژوهش آمده است:

بیش از یک قرن از ورود سینما به ایران می‌گذرد و در این مدت فارغ از کیفیت و کمیت، همانند جریان جهانی سینما، فیلمسازان ایرانی گونه‌های مختلفی را آزموده‌اند. فیلم تجربی به عنوان یکی از گونه‌های مهم فیلمسازی در جهان که عمدتا به عنوان بدیلی برای سینمای جریان اصلی شناخته می‌شود، همواره مورد توجه محافل سینمایی بوده و جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌است. در ایران علیرغم پیشینه گسترده فعالیت‌های نظری، توجه چندانی به فیلم تجربی صورت نگرفته است؛ چنان که دشوار می‌توان منبعی جامع درباره تاریخ فیلم تجربی در ایران یافت. این پژوهش نظر به کیفی بودن، تلاش داشته تا در ابتدا به تعریفی از فیلم تجربی بر حسب آرای پژوهشگران مطرح سینمای جهان دست یابد، سپس با مشاهده فیلم‌ها و اسناد موجود، آثار تجربی سینمای ایران را دسته بندی و تحلیل و سپس با مقایسه آثار یافته شده، ویژگی‌های سینمای تجربی در ایران را تحلیل کند. آنچه در یافته‌های این پژوهش جالب توجه است میزان گستردگی چشمگیر فعالیت فیلمسازان تجربی در بازه زمانی مورد بررسی است که مراکز مختلفی مانند تلویزیون، وزارت فرهنگ و هنر و سینمای آزاد را درگیر خود کرده است.
امیر یغمایی، پژوهشگر «تاریخ فیلم فیلم تجربی در ایران» فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشگاه هنر است. او کارگردانی مستندهای «اتفاق ساده»، «آنکه گفت آری آنکه گفت نه» و فیلم کوتاه تجربی «اعترافات»، مدیریت تولید مستندهای «در همین حوالی»، «بدون بلیت»، «فرخی یزدی» و فیلم‌های کوتاه «تخریب» و «بعد از میهمانی» را در کارنامه فعالیت‌های سینمایی خود دارد. یغمایی در سال ۱۳۹۲ دبیر اجرایی دهمین جشنواره فیلم نهال بود و در اجرای جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان و دومین هفته نقاشی دانشگاه هنر همکاری داشته‌ است. او همچنین در سال ۱۳۹۴ منتقد و مقاله‌نویس ماهنامه «فرهنگ و سینما» و «دنیای قلم» بود و مدیر مسئولی گاهنامه ادبی - دانشجویی «نون و قلم» و عضو هیئت نظارت بر مطبوعات دانشگاه هنر (۱۳۹۳) از دیگر فعالیت‌های امیر یغمایی به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است؛ مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران دوشنبه هر هفته ساعت ۱۶ در مرکز هنر پژوهی نقش جهان برپا می‌شود و محمدرضا مقدسیان مجری و منتقد سینما، اجرای آن‌ را برعهده دارد.

همچنین؛ این نشست‌ها از سوی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و با همکاری معاون فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به تاریخ سینمای ایران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۱۴ و ۱۳-۸۸۵۵۳۹۱۲ تماس بگیرند و یا به مرکز هنرپژوهی نقش جهان به نشانی خیابان ولی عصر (عج)، ضلع جنوب غربی پارک ساعی، شماره ۲۱۶۹، مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.