جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰

حمیدی مقدم مطرح کرد؛

بخش شهید آوینی بخش ویژه جشنواره حقیقت است

سخنرانی محمد حمیدی مقدم در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»

سینماپرس: دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: ما در زمینه مستندهای بخش آوینی پیشرفت چشمگیری داشته ایم. در متنِ داستانِ این مستندها، موضوعی مخاطب را دلسرد نمی کند و همه با شخصیت همراه می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره سینما حقیقت به خبرنگاران جوان، گفت: جشنواره امسال برای تعالی جشنواره گذشته بود. این فستیوال به یک جشنواره مهم و تاثیرگذار در کل کشور تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه این برنامه مهمترین و تاثیرگذارترین برنامه برای عرضه سینمای مستند است، گفت:در روزهای برگزاری جشنواره، مستند سازان فیلم‌های خودشان را می‌بینند و راجع به آن با هم حرف می‌زنند؛ به این ترتیب در طول سال در کشور جریان ایجاد می‌شود. با افزایش مخاطب سینمای مستند، شکل و محتوای فیلم‌ها ارتقا پیدا کرده است. آثار جدید، مخاطبان جوان و موثر در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی را به خودش جذب کرده است که این موضوع واقعا جای خوشحالی دارد.

حمیدی مقدم درباره رزرو بلیت فیلم‌ها بیان کرد: شیوه برگزاری جشنواره حقیقت باید  به احترام مخاطب ارتقا پیدا می‌کرد. از این نظر باید رزرو بلیت را انجام می‌دادیم. در این دوره کارت اهالی رسانه هویت پیدا کرد. مستند سازان، مطبوعات، رسانه و علاقه‌مندان سینمای مستند و همه مخاطبان جشنواره حقیقت، در هر طیفی که هستند امکان رزرو بلیت برایشان محیا و به این شکل از ازدحام و شلوغی جلوگیری شد. شرایط یکی دو روز نخست جشنواره نشان می‌داد، بسیاری نگران بودند که شرایط رفتن به جشنواره حقیت دشوار شده است، اما خوشبختانه با اطلاع رسانی مناسب، بسیاری متوجه برنامه جدید جشنواره شدند. در روز اول بسیاری متعجب بودند، اما رفته رفته با سیستم ارتباط برقرار کردند. برای روز سوم بسیاری از سانس‌ها بلیتی برای فروش نداشته  و شنیدم که در سانس یکی از فیلم‌های خارجی برخی حاضر شدند حتی روی زمین بنشینند.

وی درباره افزایش تعداد مستندها در این دوره از جشنواره اظهار کرد: حدود ۸۱۰ فیلم، متقاضی حضور در جشنواره بودند؛ هشت درصد، سینمای مستند نسبت به سال گذشته رشد کرده است. البته این نمی‌تواند آمار دقیقی از افزایش فیلم مستند باشد چراکه ممکن است، برخی فیلم‌ها در جشنواره شرکت نکنند. ۴۱۳ مستند کوتاه و ۷۸ فیلم در این دوره متقاضی حضور در جشنواره بودند. این آمار رشد را نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد. در نهایت ۲۷ فیلم در بخش کوتاه، ۱۵ فیلم در بخش میان مدت و ۲۹ فیلم در بخش بلند به جشنواره راه یافتند. در بخش جایزه شهید آوینی ۲۹ فیلم داریم که ۷ فیلم در بخش‌های دیگر رقابتی هستند. در این دوره بخش کارآفرینی را به فستیوال اضافه کردیم که با توجه به نیاز به رونق اقتصادی این بخش وارد جشنواره شد. از بین ۱۷۰ فیلم در بخش کارآفرینی، ۱۴ اثر انتخاب شد.

دبیر سیزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت درباره بخش جایزه آوینی اظهار کرد: ما رشدی در فیلم‌های مستند خارج از کشور یا مناطق بحران داشتیم. این موضوع باعث شده است که مستندهای ما جهانی شوند. برخی از مستندهای ما به جایی رسیده اند که خارج از ایران شخصیت‌های آن‌ها شناخته شده اند. بدون اغراق می‌گویم که بخش شهید آوینی بخش ویژه جشنواره حقیقت است. به عنوان علاقه‌مند سینمای مستند می‌گویم ما در زمینه مستندهای بخش آوینی پیشرفت چشمگیری داشته ایم. در متنِ داستانِ این مستندها، موضوعی مخاطب را دلسرد نمی کند و همه با شخصیت همراه می‌شوند.

وی ادامه داد:نشانه‌های بین المللی پیشرفت‌های این بخش کاملا مشهود است؛ مثلا مستندی که در دوره قبل در سوریه ساخته شده است، در جشنواره‌ای جهانی حضور پیدا کرد که این نشان می‌دهد  فیلم با کیفیت به جشنواره‌های دیگر راه پیدا کرده است.

حمیدی مقدم در پایان به حضور موثر بانوان در بخش سینمای مستند اشاره کرد و گفت: ما تمام درصدهای آماری سینمای مستند را اعلام کردیم. ما در زمینه ساخت فیلم مستند از سوی بانوان در سراسر ایران پیشرفت کردیم. در میان فیلم‌های امسال، ۳۳۵ عنوان متعلق به شهرستان هاست و بخش‌هایی از این مستندها به دست بانوان ساخته شده است. بانوان بهتر از مردان می‌توانند، برخی از موضوعات جامعه را به مستند تبدیل کنند. البته اگر فیلم تاثیرگذار باشد، کسی به این موضوع توجه نمی کند که آن اثر را یک خانم ساخته است یا آقا.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.