شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸

سید جمال ساداتیان؛

اصرار دارند اندک رمقی که برای سینما مانده را از آن بگیرند

سیدجمال ساداتیان

سینماپرس: جمال ساداتیان خواستار لغو ارزش افزوده از سینماها شد و گفت:چه اصراری داریم که همین اندک رمقی که برای سینما باقی مانده را نیز از آن بگیریم. بسیاری از کشورهای دنیا با لغو ارزش افزوده برای سینماهایشان سعی کردند سینمای ملی‌شان را سرپا نگه دارند.

به گزارش سینماپرس، ساداتیان، تهیه‌کننده سینما در خصوص مالیات در سینمای ایران در برنامه «سینما معیار» رادیو گفت‌وگو بیان کرد: ابتدا باید ببینیم که به چه دلیلی دولت‌ها تصمیم می‌گیرند که مالیات بگیرند و از چه سازمان‌ها یا بنگاه‌های اقتصادی قرار است مالیات گرفته شود. در همه دنیا اینگونه جا افتاده، بنگاه‌هایی که درآمدزا و اقتصادی هستند بخشی از درآمدشان را باید به دولت بدهند تا دولت بتواند اموراتش را بگذراند.

وی ادامه داد: حال باید ببینیم حوزه هنر ما در این زمینه چه وضعیتی دارد. سال گذشته سینماها با ۶ هزار نفر که عضو خانه سینما هستند ۲۵۰ میلیارد تومان گردش مالی داشتند، یعنی اگر تقسیم کنیم به هر نفر متوسط چهار میلیون تومان در سال می‌رسد و به عبارتی درآمد هر فردی که در سینماست به طور متوسط ماهی ۳۵۰ هزار تومان است.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: وقتی یک فرد در ماه۳۵۰ هزار تومان درآمد دارد آیا باید از او مالیات گرفت یا باید کمکش کرد تا بتواند اموراتش را بگذراند؛ از طرف دیگر اگر قرار باشد مالیات گرفته شود باید ببینیم که در ازای آن چه خدماتی به حوزه هنر می‌دهند، تا کنون واقعا حوزه هنر غالبا مهجور واقع شده است و در عمل تا به امروز هیچ خدماتی به حوزه هنر داده نشده است.

او همچنین با اشاره به کارکرد حوزه هنر در کشور بیان کرد: هنر اوقات فراغت مردم را پر می‌کند، به آنها آموزش می‌دهد، ذائقه فرهنگی ایجاد می‌کند و ...؛ وقتی هنر پیشانی فرهنگی یک کشور است به طبع سینما، موسیقی، تئاتر و ... می‌توانند برای ارتقای فرهنگ کشور بسیار موثر باشند. ما چه اصراری داریم که همین اندک رمقی که سینما دارد را از آن بگیریم. بسیاری از کشورهای دنیا حتی ارزش افزوده را برای سینماهایشان لغو کردند که بتوانند سینمای ملی‌شان را سرپا نگه دارند.

ساداتیان در رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: ما امروز مدعی هستیم که ارزش افزوده را نیز نباید از سینما بگیرند. سینمایی که اینقدر در خدمت توسعه کشور است؛ چون در کنار توسعه اقتصادی توسعه فرهنگی هم می‌خواهیم. پیشگام ارائه فرهنگ کشور کجاست، سینما، موسیقی، تئاتر و ... است. وقتی با سینما اینگونه برخورد می‌کنند طبیعی است که نگرانی مضاعفی را در کشور هم برای مردم و هم برای دست‌اندرکاران سینما ایجاد می‌کنند. ما هم اکنون به شدت گله‌مند هستیم که چرا ارزش افزوده را هم لغو نمی‌کنند تا سینما بتواند قوای مالی بهتری پیدا کند.

ساداتیان بیان کرد: مگر ۲۵۰ میلیارد تومان در مجموعه کلان اقتصاد کشور چقدر هست که حال تصمیم گرفتند روی آن مالیات هم وضع کنند. از این تریبون باید این زنگ خطر را به صدا در بیاوریم که اگر فتیله حوزه هنر پایین کشیده شود معایب یا عوارض تخریبی‌اش در کشور بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنند از حوزه هنر می‌خواهند مالیات بگیرند.

مرتضی شایسته دیگر تهیه‌کننده سینما نیز در خصوص مالیات در سینمای ایران معتقد است: دفاتر تولید ما حدود ۲۵۰ مجوز تولید گرفتند که از این میان کمتر از ۱۰ موردشان فعال هستند. یعنی حدود ۲۴۳ دفتر کار نمی‌کنند و دفاتر پخش نیز ۳۵ دفتر هستند که چهار یا پنج دفتر فعال هستند و سایرشان بسته است. یعنی گاهی سینمای ایران موقعیتی دارد که می‌طلبد از آن مالیات گرفته شود ولی واقعا چنین چیزی نیست.

وی افزود: در بسیاری از فیلم‌هایمان سرمایه‌گذار داریم. سرمایه‌گذار هم مثلا سه یا چهار میلیارد پول می‌دهد بر روی این حساب که از مالیات معاف است اگر ما به آن سرمایه‌گذار بگوییم باید مالیات هم بپردازد پشیمان می‌شود و سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

شایسته در پایان و در رادیو گفت و گو اظهار داشت: باید به تولیدکنندگان تسهیلات و وام داده شود و همچنین امکانات در اختیارشان گذاشته شود اما نباید مالیات گرفته شود. در حال حاضر وام گرفتن از بانک برای تولید فیلم هیچ سرفصلی ندارد. سال‌هاست که در این رابطه ما داریم صحبت می‌کنیم اما تا کنون هیچ اثری نداشته است و اتفاق عجیبی که می افتد این است که مالیات تکلیفی می‌گیرند. تمام دفاتر از این ماجرا فریادشان درآمده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.