پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰

روی آنتن شبکه آی فیلم؛

نگاهی به پشت صحنه فیلمنامه‌ها در «فیلم نوشت»

شبکه آی فیلم

سینماپرس: برنامه «فیلم نوشت» تلاش می کند تا به نقد و بررسی فیلمنامه های سریال های پرمخاطب تلویزیون بپردازد. قطعا وقتی سریالی پرمخاطب می شود، بیش از هر چیز، فیلمنامه قابل توجه ای داشته و توانسته قصه و شخصیت هایش را به خوبی شکل دهد که مخاطب را با خود همراه کرده است.

به گزارش سینماپرس، واقعیت این است که نویسندگان و فیلمنامه نویسان در سپهر سینما و تلویزیون مظلوم بوده اند و به اندازه سهم و نقشی که در خلق یک اثر دارند، دیده نشده و قدر نمی بینند. فقط وقتی که نقد و نقادی گل می کند و معایب و ضعف های کار تحلیل می شود، نوک پیکان حمله غالبا به سمت آنهاست. در برنامه های سینمایی تلویزیون نیز کمتر به آنها و به این حرفه توجه شده و نگاه اختصاصی و تخصصی به این حوزه کم است. از این رو تولید برنامه ای مثل «فیلم نوشت» را باید به فال نیک گرفت و بیشتر درباره آن گفت و نوشت. برنامه ای به تهیه کنندگی ناهید دل آگاه که پیش از این برنامه خوب «یک فیلم، یک تجربه» را در شبکه چهارم سیما به روی آنتن برد که به ویژه از سوی علاقمندان سینما و تلویزیون مورد توجه و استقبال قرار گرفت.
 حالا او با همان روش و نگرش به همراه ارغوان تجلی که کارگردانی برنامه را به عهده دارد در برنامه «فیلم نوشت» تلاش می کند تا به نقد و بررسی و گفت و گو و مباحثه درباره فیلمنامه های سریال های پرمخاطب تلویزیون بپردازد. قطعا وقتی سریالی پرمخاطب می شود پیش از هرچیز و گاه بیش از هر چیز، فیلمنامه قابل توجه ای داشته و توانسته قصه و شخصیت هایش را به خوبی شکل داده و روایت کند که مخاطب را با خود همراه کرده است.
مخاطبان عادی اغلب بازیگران و عوامل جلوی دوربین را می شناسند. همان شخصیت ها و نقش هایی که بازیگران در کسوت آنها تجلی می کنند و دیده می شوند اما اینکه آن شخصیت یا قصه چگونه شکل گرفته و چه فرایندی را برای خلق شدن طی کرده خود قصه ای جذاب و شنیدنی است که حکایت و روایت آن را می توان در این برنامه دنبال کرد.
برنامه «فیلم نوشت» چند کارکرد مهم دارد. اول اینکه مخاطب را با فرایند تولید یک سریال از منظر نگارشی و متنی آشنا می کند. دوم اینکه فرصتی برای تجزیه و تحلیل فیلمنامه ها فراهم می کند. مردم را با نویسندگان آثاری که دوست داشتند و دنبال کردند آشنا می کند و فرصت خوبی است برای پیوند و آشنایی بیشتر مخاطبان و نویسندگان. ضمن اینکه به شکل ضمنی فرصتی برای علاقمندان نویسندگی و فیلمنامه نویسی فراهم می کند تا به شکل نسبی با مبانی و قواعد فیلمنامه نویسی آشنا شوند و از تجربه های عملی فیلمنامه نویسان استفاده کنند.
در واقع دو ویژگی مهم را می توان برای برنامه «فیلم نوشت» لحاظ کرد. کارکرد آموزشی و انگیزشی. چه بسا مخاطبانی که به حوزه فیلمنامه نویسی و نویسندگی علاقه دارند با تماشای این برنامه شوق و انگیزه نگارش و تصمیم برای یادگیری فیلمنامه نویسی در آنها برانگیخته شود و در این مسیر گام بردارند. مصاحبه و گفت و گو با فیلمنامه نویسان و حرف های آنها درباره یک تجربه عملی در حوزه فیلمنامه نویسی واجد بهترین آموزه های یادگیری است که شاید در کلاس های صرفا تئوریک نتوان به آنها دست یافت. البته در این برنامه گاهی از تهیه کنندگان و بازیگران یک سریال هم دعوت می شود که آنها نیز درباره متن و فیلمنامه حرف می زنند. این گفت و گوها کمک می کند تا مثلا نحوه مواجهه یک بازیگر با متنی که باید بازی کند و چالش های احتمالی که با متن دارد آشکار شود که خود این مسئله به درک بهتر و جزیی تر ساختار یک فیلمنامه یا فیلم نوشت کمک می کند. نکته جالب اینکه عوامل این برنامه عنوان «فیلم نوشت» را برای اسم برنامه به جای فیلمنامه انتخاب کرده اند که به توصیه برخی از سینماگران به نام مثل مسعود کیمیایی که خودش همواره از این اصطلاح استفاده می کند، واژه درست تری است.

«فیلم نوشت» در انتخاب سوژه های خود به سراغ سریال های فاخر و به اصطلاح الف ویژه رفته که نگارش متن آن قطعا از یک سریال روتین دشوارتر و پیچیده تر است. سریال های مثل «شوق پرواز»، «خاک سرخ» و «گل پامچال» نمونه هایی از مجموعه های تلویزیونی هستند که در این برنامه مورد نقد و بررسی قرار هستند. بدیهی است تحلیل ساختار متنی و فیلمنامه ای یک سریال بزرگ، ظرفیت بیشتری برای بیان آموزه ها و تجربه ها در حوزه فیلمنامه نویسی دارد و می تواند به مخاطب کمک کند تا با ساختمان و فونداسیون یک اثر نمایشی که از آن خاطره دارد آشنا شود. در واقع برنامه «فیلم نوشت» روایتی از پشت صحنه فیلمنامه هاست و می توان آن را یک زیر متن تلویزیونی درباره متن های تلویزیونی دانست. فارغ از این موارد، برنامه «فیلم نوشت» لذت تجربه نوستالژی را هم برای مخاطبانش مسیر می کند. مخاطبی که در یک خوانش متفاوت با آثاری که قبلا دیده مواجه می شود. اگر شما هم علاقمند به فیلمنامه نویسی و نویسندگی هستید تماشای این برنامه را در شبکه آی فیلم از دست ندهید. دست خالی برنمی گردید!

*سید رضا صائمی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.