شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲

از نمایش تا گفتگو؛

ویژه‌ برنامه‌های رادیو در هفته بسیج

 حمید شاه آبادی

سینماپرس: حمید شاه آبادی معاون صدا با اشاره به نقش رادیو در ثبت دلاوری ها و رشادت های بسیجیان در دوران دفاع مقدس و جامعه ویژه برنامه های مرتبط با هفته بسیج را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی با بیان اینکه تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی(ره) از جمله اساسی ترین عوامل در جهت خنثی سازی توطئه های دشمنان به حساب می آید، گفت: امام امت در پنجم آذرماه سال ۵۸ یعنی در مدتی کمتر از یک سال بعد از پیروزی انقلاب، فرمان تاریخی تشکیل بسیج مستضعفین را صادر فرمودند و به برکت این دوراندیشی، هدایت انقلاب در مسیر تازه ای قرار گرفت.

وی ادامه داد: مردم دلسوخته و مسلمان که دل در گرو عشق به انقلاب و هدف های والای آن داشتند با آمادگی و اراده خلل ناپذیر برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب، گروه های مقاومت مردمی را در پایگاه های بسیج و در آن زمان در مساجد سراسر کشور تشکیل دادند و در عرصه هایی چون مبارزه با ضد انقلاب و منافقین، ۸ سال جنگ تحمیلی، سازندگی پس از جنگ، اشتغال، کارآفرینی و زدودن فقر از چهره جامعه همواره پیش قدم و آماده بودند تا آنجا که امروزه از شکل گیری تفکر بسیجی برای ساختن ایران اسلامی سخن به میان می آید و فرهنگ بسیجی از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی محسوب می شود.

نقش رادیو در ثبت دلاوری ها و رشادت های بسیجیان در سال های حماسه و جنگ بی بدیل و ارزنده استشاه آبادی با اشاره به برنامه های رادیو در هفته بسیج تصریح کرد: تأثیر رسانه ملی و به تبع آن نقش رادیو در ثبت دلاوری ها و رشادت های بسیجیان در سال های حماسه، جنگ و انتقال مفاهیم و ارزش های به پا خاسته از تفکر بسیجی در جامعه، بی بدیل و ارزنده است. شبکه های رادیویی در مجموع با ۴۰۹ برنامه، ۸۳ عنوان و به مدت ۸۶ ساعت به موضوع هفته بسیج می پردازند که از این میزان برنامه، ۶۲ برنامه در قالب ۹ عنوان و به مدت ۱۴ ساعت به صورت ویژه خواهد بود.

شاه آبادی گفت: رادیو ایران برای مناسبت هفته بسیج تعداد ۴۵ برنامه را در قالب ۱۳ عنوان و به مدت هشت ساعت پیش بینی کرده است که از آن جمله برنامه «فرمانده» به بهانه رقابت دو گروه جوان موفق در قالب مسابقه پیش بینی شده است و با قرار گرفتن مدیران موفق سال های دفاع مقدس در کنار مدیران و جوانان نخبه امروز با طرح موقعیت های جنگی به مرور خاطرات سال های دفاع مقدس و توانمندی جوانان دیروز و امروز می پردازد. «خاستگاه مقاومت» نیز برنامه دیگری است که به تأثیری فراتر از مرزهای ایران در راستای تشکیل نیروهای مردمی و حمایت از جریان های اسلامی می پردازد.

وی ادامه داد: رادیو ورزش تعداد ۴۰ برنامه را در قالب ۸ عنوان و به مدت ۹ ساعت پیش بینی کرده است که از آن جمله برنامه «فرهنگ بسیج، یک ملت بسیجی» است که به مدت ۲۸ دقیقه به صورت ویژه به چگونگی اشاعه فرهنگ بسیجی در اقشار مختلف جامعه به ویژه ورزشکاران و دعوت از متولیان بسیج در حوزه ورزش و گفتگو با آنها می پردازد.

هم نمایش بشنوید و هم برنامه هایی در حوزه تاریخ و سیاست

معاون صدا یادآور شد: رادیو نمایش تعداد ۲۳ برنامه را در قالب ۱۰ عنوان و به مدت ۶ ساعت پیش بینی کرده است و از جمله در نمایش «هم خانه» روایت سعید جانباز اعصاب و روان پخش می شود که دچار مشکلات روحی شدید شده است و هانیه دخترش به خاطر مشکلات پدر خواستگار خود را رد می کند. همچنین رادیو تهران تعداد ۱۹ برنامه را در قالب ۴ عنوان و به مدت ۵ ساعت پیش بینی کرده است که برنامه «روایت اخلاص» به طور ویژه به بیان پیشرفت های بسیج در حوزه زنان، گفتگو با بسیجیان و جهاد دانشگاهی می پردازد.

وی اضافه کرد: رادیو گفتگو تعداد ۴۲ برنامه را در قالب ۱۲ عنوان و به مدت ۱۸ ساعت پیش بینی کرده است که «گفت و گوی روز» با محور تبیین سیاست های کلی سازمان بسیج مستضعفین در انقلاب اسلامی، «برنامه های کوتاه» با محور نامگذاری روزهای هفته بسیج و «ویژه ۲۰ دقیقه ای» با نگاهی به دلایل تاسیس سازمان بسیج به صورت ویژه، از این جمله خواهد بود. همچنین ایرانصدا تعداد ۹۱ برنامه را در قالب ۲ عنوان و به مدت ۸ ساعت پیش بینی کرده و به طور نمونه مستند «تاریخ شفاهی ۱۹ » به مدت ۳ ساعت به صورت ویژه در مصاحبه و گفتگو با جواد منصوری، مصطفی میرسلیم، محمدرضا نقدی، احمد مسجد جامعی و حسین شیخ الاسلام به هفته بسیج می پردازد.

شاه آبادی با اشاره به سایر برنامه هایی که به موضوع بسیج و تفکر رادیو می پردازد، اشاره کرد و گفت: شبکه رادیویی فرهنگ تعداد ۲۵ برنامه را در قالب ۹ عنوان و به مدت ۷ ساعت پیش بینی کرده است که ۵ عنوان برنامه «مجله نیمروز»، «شنیدنی های تاریخ انقلاب»، «اعزامی از بهشت»، «جوانه ها» و «گفتارش» به مدت ۵ ساعت به این موضوع می پردازد. رادیو جوان نیز تعداد ۲۱ برنامه را در قالب ۴ عنوان و به مدت ۴ ساعت پیش بینی کرده که در برنامه «شکوه حماسه» فعالیت های بسیج در هشت سال دفاع مقدس تشریح می شود.

برنامه های معارفی و پزشکی هفته بسیج

وی با اشاره به برنامه های معارفی نیز بیان کرد: رادیو معارف تعداد ۵۹ برنامه را در قالب ۷ عنوان و به مدت ۱۳ ساعت پیش بینی کرده است که در ۴ عنوان از برنامه های مذکور با نام های «پیام ولایت»، «روایت عشق»، «مدرسه عشق» و «گفتگوی ۲۱» به مدت ۷ ساعت به موضوعاتی همچون برگزیده بیانات مقام معظم رهبری درباره بسیج، سیره شهدای مدافع حرم، کارکردهای بسیج، اولویت ها و تبیین برنامه های هفته بسیج در گفتگو با مسئول سازمان بسیج پرداخته خواهد شد. رادیو قرآن نیز تعداد ۱۴ برنامه را در قالب ۳ عنوان و به مدت ۲ ساعت پیش بینی کرده است که برنامه «شجره طیبه» از دوم تا پنجم آذر به موضوع تبیین بسیج و نقش آن در دفاع مقدس می پردازد. همچنین با توجه به اسامی روزهای هفته بسیج، به بررسی نامگذاری روزهای این هفته خواهد پرداخت.

معاون صدا با اشاره به برنامه های پزشکی اعلام کرد: رادیو سلامت تعداد ۲۰ برنامه را در قالب ۸ عنوان و به مدت ۳ ساعت پیش بینی کرده است که در سه برنامه «یاد یاران» با معرفی کادر پزشکی بسیجی و ذکر خاطراتی از آنان، «سپید جامگان آسمانی» با محور آشنایی با شهدای بسیجی از کادر پزشکی در دوران دفاع مقدس و «تپش مهر» با محور ارائه فعالیت های بسیجی جامعه پزشکی در سراسر کشور به این مهم می پردازد.

وی در پایان به برنامه های اقتصادی اشاره و اظهار کرد: رادیو اقتصاد تعداد ۱۰ برنامه را در قالب ۳ عنوان و به مدت ۳ ساعت پیش بینی کرده است که در برنامه «ره یافت» نقش بسیج در عمران و آبادی و محرومیت زدایی کشور بیان می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.