یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴

آزادی از نوع غربی؛

اعتراف خانه آزادی به تحدید آزادی اینترنت در کشورهای غربی

شبکه های اجتماعی

سینماپرس: «خانه آزادی» در واشنگتن، گزارشی تحت عنوان «آزادی در اینترنت ۲۰۱۹» منتشر کرده که در آن تصویر تیره‌ای از تلاش دولت‌ها و سیاستمداران غربی برای جاسوسی علیه شهروندان و دستکاری و تقلب در انتخابات را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش سینماپرس، خانه آزادی در واشنگتن می‌گوید محدودیت آزادی در شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش است. «الی فانک» از نویسندگان گزارش «آزادی در اینترنت ۲۰۱۹» می‌گوید:

«دو حوزه اصلی امسال ما، استفاده دولت‌های غربی از شبکه‌های اجتماعی برای دستکاری در انتخابات و نظارت بر شهروندان را تشکیل می‌دهد.»
او ادامه می‌دهد: «در ۴۰ کشور از ۶۵ کشوری که در این گزارش رصد شده‌اند، برنامه نظارت بر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تشدید شده است. ما دریافتیم که مهره‌های داخلی، خواه دولت‌ها یا نامزدهای انتخاباتی از اینترنت برای دستکاری در یک انتخابات آزاد و عادلانه استفاده می‌کنند.»
بیشترین سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی از طریق انتشار اطلاعات نادرست صورت می‌گیرد. بنا به گفته «الی فانک»، قدرت شبکه‌های اجتماعی در جریان جنبش‌های سال ۲۰۱۱ کشورهای عربی موسوم به بهار عربی ظهور پیدا کرد. یک شهروند مصری می‌گوید: «نمی‌دانم آیا همه متوجه هستند که دولت‌های غربی به چه سرعتی از این ابزار علیه ما استفاده می‌کنند؟ دولت‌ها پیش خودشان گفتند شاید بتوانیم از اینترنت علیه مردم استفاده کنیم.»
تلاش دولت‌ها برای محدود کردن اینترنت اما می‌تواند نتیجه معکوس هم داشته باشد، برای نمونه در طول یک‌سال گذشته در طی اعتراضات فرانسه موسوم به جنبش جلیقه زردها که همین هفته پیش، یک‌سالگی خود را اعلام کرد، از شبکه‌های اجتماعی برای سازمان دادن تظاهرات استفاده شده است.

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.