سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸

از رادیو نمایش؛

زندگی «پدر موشکی ایران» شنیدنی شد

شهید حسن تهرانی مقدم*

سینماپرس: رادیو نمایش با پخش نمایش رادیویی «خط مقدم» یاد و خاطره شهید حسن تهرانی مقدم، پدر موشکی ایران را گرامی می دارد.

به گزارش سینماپرس، رادیو نمایش با پخش نمایش جدید رادیویی «خط مقدم» یاد و خاطره شهید حسن تهرانی مقدم، پدر موشکی ایران را گرامی می دارد. این اثر با اقتباس از کتاب «خط مقدم» نوشته فاطمه حدادی توسط سهیلا خدادادی به صورت نمایش رادیویی تنظیم شده است.

سهیلا خدادادی نویسنده نمایشنامه رادیویی «خط مقدم» درباره این اثر گفت: بخشی از این نمایش به زندگی شخصی و بخش اعظمی از آن به فعالیت های ایشان در زمینه ساخت و تجهیز موشک «اسکات بی» می پردازد.

وی افزود: داستان از دهه ۶۰ شروع می شود، زمانی که شهید حسن تهرانی مقدم رزمنده بود و ما فاقد تجهیزات پیشرفته بودیم. آن زمان کشور عراق تجهیزات موشکی داشت اما ما توانایی خرید و ساخت آن را نداشتیم تا اینکه ایشان به سوریه و لیبی سفر می کنند و ایران ۱۲ موشک از لیبی خریداری می کند، اینجاست که شهید تهرانی مقدم تصمیم به ساخت موشک می گیرد. به همین دلیل از فرمانده اش می خواهد تا گروهی آموزشی را به سوریه بفرستند تا درباره موشک، اطلاعاتی را جمع آوری کنند و پس از آن از طریق مهندسی معکوس تمام مراحل ساخت موشک را طرح ریزی می کند تا به ساخت برسند.

این نویسنده رادیویی تأکید کرد: بیشترین تاثیری که نوشتن این نمایش روی من گذاشت به تحقق رسیدن جمله «ما می توانیم» بود چرا که  شهید حسن تهرانی مقدم، رویای ساخت و تجهیز توان موشکی در ایران را با تلاش محقق کرد و این نشان می دهد که ما می توانیم با تلاش زیاد توانایی خودمان را در هر زمینه ای به اثبات برسانیم و با تکیه بر توانمندی خودمان باعث سربلندی کشورمان شویم.

نمایش رادیویی «خط مقدم» به کارگردانی مهرداد مهماندوست، روایت مهدی طهماسبی، هنرنمایی رضا عمرانی، مهدی نمینی مقدم، محمد رضاعلی، سعید سلطانی، بیتا خارستانی، کامیار محبی، علی زرینی، محمد آقامحمدی، محمد پورحسن، گویندگی میرطاهرمظلومی، افکتوری نرگس موسی پور، صدابرداری علی اکبر طاهری و تهیه کنندگی اشرف السادات اشرف نژاد، چهارشنبه  بیست و دوم آبان ماه ساعت ۱۴:۳۰ از رادیو نمایش پخش می شود.

علاقه مندان می توانند نمایش ها و برنامه های رادیو نمایش را بر روی موج اف ام ردیف ۵/۱۰۷ مگاهرتز بشنوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.