شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸

ابوالقاسم‌ طالبی:

«یتیم خانه ایران» را از جشنواره بیرون کشیدم چون مدیرش دوتابعیتی بود

ابوالقاسم طالبی*

سینماپرس: ابوالقاسم‌ طالبی کارگردان سینما: وقتی مدیر جشنواره فجر دوتابعیتی شود معلوم است که نمی‌شود در جشنواره شرکت کرد. خودم «یتیم خانه ایران» را از جشنواره بیرون کشیدم چون مدیرش دوتابعیتی بود و یک دوتابعیتی را هم مشاورش کرده بود.

به گزارش سینماپرس، ابوالقاسم‌ طالبی پس از نمایش تلویزیونی فیلم سینمایی «آقای رئیس‌جمهور» پس از ۲۰ سال، در یک برنامه‌ تلویزیونی که روزجمعه از شبکه سه سیما پخش شد، اظهارات بعضا افشاگرایانه‌ای به زبان آورد که مهم‌ترین آنها در ادامه می‌آید:

اتفاقات دولت دوم هاشمی جرقه تولید فیلم «آقای رئیس‌جمهور» را زد. مشکل ما هاشمی عدالت‌طلب نماز جمعه نبود. مشکل ما با آقای هاشمی بود که جریان مک‌فارلین را اداره کرد. مشکل ما با هاشمی ماجرای تحمیل قطعنامه ۵۹۸ و جام زهر و... بود.

برخلاف تصوراتی که شخصیت اصلی «آقای رئیس‌جمهور» را مشابه رییس اصلاحات می‌دانند، باید بگویم خاتمی ابدا روزنامه‌نگار نبود و فقط نماینده امام در کیهان بود. هر آنچه در دل هاشمی بود به صورت عملی در دولت خاتمی تجلی یافت! یکی از نمودهای عینی این ماجرا، همراهی دختر هاشمی با خاتمی بود. در همان زمان بود که امام را گذاشتند در موزه و رییس اصلاحات را کردند بت.

«سیف‌الله داد»؛ معاون سینمایی وقت، فیلمنامه «آقای رئیس‌جمهور» را خواند و از من پرسید واقعا می‌خواهی بسازی؟ وقتی اصرارم را دید گفت پس برو بساز. به دنبال وی «منوچهر محمدی»، صدور پروانه ساخت «آقای رئیس‌جمهور» را به جذب تیم تولید حرفه‌ای منوط کرد. با هزار زحمت فیلم را ساختیم ولی در اکران دچار فیلم‌سوزی شد و تلویزیون هم با وجود خرید رایت فیلم، ۲۰ سال آن را آرشیو کرد.

وقتی وارد پیش‌تولید شدیم، به ناگهان در سینما پیچید که می‌خواهند فیلمی علیه خاتمی بسازند و همین برایمان کلی حاشیه‌ساز شد.

تلویزیون ۲۰ سال بود رایتش را خریده بود و هرگاه گفتیم چرا پخش نمی‌کنید؟ می‌گفتند به رییس‌جمهور برمی‌خورد. امیدوارم حالا که پخش شده به روحانی برنخورد.

اگر یک فیلم از آن طرف فقط ۱ سال توقیف شود کلی سروصدا می‌کنند ولی فیلم من ۲۰ سال توقیف بود و حتی نویسنده روزنامه کیهان هم وقتی برای مصاحبه آمد همان ابتدا فیلم را زیر سوال برد.

کارگردان سریال بازگشت پرستوها، گفت: وقتی مدیر جشنواره فجر دوتابعیتی شود معلوم است که نمی‌شود در جشنواره شرکت کرد. خودم «یتیم خانه ایران» را از جشنواره بیرون کشیدم چون مدیرش دوتابعیتی بود و یک دوتابعیتی را هم مشاورش کرده بود. اگر سفارت انگلیس از فیلم شما خوشش بیاید هم در داخل جایزه می‌گیرید و هم در خارج ولی امان از وقتی که خیانت‌های انگلیس را بازگو کنید.

وی در ادامه با اشاره به جشنواره فیلم کوتاه بیان کرد: بیزینس جشنواره‌ای اخیرا به فیلم کوتاه هم رخنه کرده و هر چه فیلم چرک و ضدایرانی است در جشنواره‌های خارجی بر صدر می‌نشانند.

در تمام تظاهرات‌های بعد از انتخابات ۸۸ با چفیه داخل سبزها بودم و تا مرا می‌دیدند علیه صداوسیما شعار می‌دادند ولی به شخص خودم توهین نکردند.

بچه‌های دهه ۶۰ فهمیده‌اند که نه خیلی از دکترها سواد دارند و نه بسیاری از آیت‌الله‌ها. البته فراموش نکنیم خیلی از کنش‌های امروز را ماهواره‌ها هدایت می‌کنند و مخاطبان حتی نماز جمعه را از ماهواره رصد می‌کنند چون به آن طرف اعتماد ایجاد شده.

چطور می‌شود فردی متهم باشد و در زندان به سر ببرد ولی تشکیلاتش مشغول به کار رسانه‌ای باشد و هم‌چنان فیلم و سریال تولید کند؟

کارگردان فیلم «قلاده های طلا»، در ادامه بیان کرد: سریالی می‌سازم درباره مفاسد اقتصادی. اول بنا بود این سریال را برای شبکه خانگی بسازم ولی نشد و به دنبالش «اوج» قرار گذاشت پای کار بیاید که نیامد و حمایت نکرد و مجبور شدم با سیمافیلم کار کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.