چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

بی توجهی به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در تولید آثار تصویری/۵

کاسبی: سینمای ایران نیاز به تولید آثار قوی و اثرگذار در خصوص مناسک دینی و مذهبی دارد/ بی دغدغگی مفرط عامل اصلی فقدان تولید آثار ارزشمند است

محمد کاسبی

سینماپرس: محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون در رابطه با بی توجهی به بزرگترین اجتماع بشری، در تولید آثار تصویری گفت: سینمای ایران نیاز به تولید آثار قوی و اثرگذار در خصوص مناسک دینی و مذهبی دارد و هیچ فردی نمی تواند این مسأله را انکار کند اما از جایی که «از کوزه همان برون تراود که در اوست»، ما در سینمای امروز کشورمان کمتر شاهد تولید آثاری در این زمینه هستیم.

بازیگر فیلم های سینمایی «آسمان هشتم» و «مریم مقدس (س)» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقتی فیلمنامه قوی و برآمده از دل در خصوص وقایعی چون راهپیمایی اربعین حسینی (ع) نوشته نمی شود، وقتی هنرمندان ما اعتقاد چندانی به تولید این آثار ندارند، وقتی احساس نیاز توجه جدی به این مقوله نادیده گرفته می شود، وضعیت همینی می شود که در حال مشاهده آن هستیم.

وی سپس با بیان اینکه بی دغدغگی مفرط عامل اصلی فقدان تولید آثار ارزشمند است خاطرنشان کرد: این بی دغدغدگی بیش از هر مسئول و نهادی به شخص هنرمندان بازمی گردد، چرا که اگر هنرمندی دغدغه پرداختن به این موضوعات ارزشمند را داشته باشد باشد به آن ورود می کند و تمام تلاش خود را به کار می برد تا اثری درخور شأن دین و مذهب و مردم ارائه کند.

کاسبی در همین راستا متذکر شد: اصولاً آثار هنری نباید به صورت دستوری تولید شوند، مگر این همه آثار ماندگار ادبی ما دستوری تولید شده اند؟ مگر حافظ و سعدی و فردوسی و شهریار و... با دستور اشعارشان را سروده اند؟ به خصوص در مسائل اعتقادی نیاز است که اعتقاد از درون هنرمند بجوشد تا کار دلی و ماندگار شود. دل هنرمند باید با این قبیل موضوعات همسو و همخوان باشد. تا دل هنرمندی اربعینی نباشد نمی توان اثر ماندگاری در خصوص اربعین خلق کرد. موضوع بی نظیری مانند امام حسین (ع) سفارش نمی خواهد، اعتقاد و عزم راسخ می خواهد.

این سینماگر با اشاره به اینکه مسأله محتوا یکی از مسائل مهم و حساس روز سینمای ایران است متذکر شد: ما باید در سینما بیشتر به محتوا فکر کنیم؛ تولید آثاری مانند عاشورا و اربعین چندان ربطی به مسائل تکنیکی ندارد که ما بخواهیم بهانه بیاوریم به دلیل آنکه ابزار و امکاناتش وجود ندارد نمی توانیم فیلمی در این رابطه تولید کنیم. هنرمندان باید قبل از هر چیز به محتوای اثرشان فکر کنند، آن ها اگر دلشان حسینی است باید تمام تلاش شان را به کار گیرند تا اثری در شأن اباعبدالله الحسین (ع) تولید شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «مرگ دیگری» و «توبه نصوح» در خاتمه اظهاراتش افزود: هر اثر سینمایی بی شک نشانگر شخصیت هنرمندانی است که آن را خلق کرده اند؛ بنده به همین علت بارها به بسیاری از همکاران بازیگرم انتقاد کرده ام و به آن ها تذکر داده ام که فیلم هایی که در آن بازی می کنند در شخصیت شان نیست و نباید تن به هر کاری بدهند. این خود هنرمندان هستند که باید در وهله اول توجه ویژه به جایگاه خود داشته باشند و سپس با اعتقاد به مسائل ارزشمند دینی و مذهبی مبادرت به تولید آثاری در این خصوص نمایند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.