شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳

محمد لارتی:

سایه سنگین بی توجهی بر سر نمایشنامه های انقلابی

 محمد لارتی

سینماپرس: کارگردان نمایش «خاطرات فیات تابستان ۵۹» گفت: یک دست در زمینه نمایشنامه های انقلابی صدا ندارد و نیاز به حمایت های همه جانبه است.

به گزارش سینماپرس، محمد لارتی کارگردان نمایش «خاطرات فیات تابستان ۵۹» در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اجرای این نمایش در حوزه هنری گفت: با توجه به علایق شخصی در حوزه تاریخ معاصر و تولیدات قبلی گروه که نیز عمدتا در زمینه وقایع معاصر بوده است، مطالعات گسترده‌ای را در زمینه تاریخ معاصر و وقایع انقلاب داشتیم؛ کار قبلی ما درباره بمب گذاری دفتر ریاست جمهوری، واقعه هفت تیر بود و کار دیگری هم درباره واقعه چهارم آذر اندیمشک داشتیم. نمایشی که با عنوان «خاطرات فیات تابستان ۵۹» در حوزه هنری به اجرا رفت.

وی افزود: ما بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب را داریم، که مقام معظم رهبری انتقال تجارب و وقایع تاریخی به نسل جدید را مطرح می‌کنند، ما در لبیک به بیانیه گام دوم رهبری، این نمایش را به اجرا بردیم. نمایش «خاطرات فیات تابستان ۵۹» بعد از سه ماه پروسه تمرین به اجرا رفت که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت از این رو باید از محسن مومنی شریف و کوروش زارعی نیز برای حمایتشان تشکر کنم. این نمایش با حمایت مستقیم حوزه هنری تولید شد و جزو آثاری است که تلاش داریم در نقاط مختلف آن را به اجرا ببریم.

لارتی درباره موضوع نمایش «خاطرات فیات تابستان ۵۹» گفت: نمایش «خاطرات فیات تابستان ۵۹» به موضوع کودتای ننگین نوژه می‌پردازد، وقایعی که پیرامون این کودتا در اواخر دهه ۵۰ و در تابستان ۵۹ که کشور گریبان گیر آن بوده را مطرح می‌کند، که به صورت داستان دراماتیک و در قالب نمایشی مینیمال برای تماشاگر اجرا می‌شود و عنصر اساسی کار ما به روایت تاریخ برمی گردد. اتفاقاتی که مردمان این سرزمین در تابستان ۵۹ تجربه کردند و آسیب‌های اجتماعی که در آن روزها مواجه بودند.

وی ادامه داد: آن چیزی که می‌توان به عنوان یک کلمه به آن اشاره کرد، موضوع انتخاب است، انتخاب‌های درست یا غلط و هر چیزی که منجر به نتیجه گیری می‌شود. چیزی که ما اکنون با آن مواجه هستیم حاصل انتخاب‌هایی است که مردم در مقاطع مختلف به آن دست زدند، این انتخاب‌ها نتیجه‌ای دارد که ما امروز شاهد آن هستیم. از انقلاب ما چهل سال می‌گذرد و وظیفه ما به عنوان هنرمند این سرزمین، روایت کردن وقایع است، روایتی صادقانه و شفاف و در عین حال روایتی جذاب که بتوان نسل جدید را با این وقایع آشنا کرد تا بتوانند آن را درک کرده و بدانند مردم این سرزمین چه وقایع و تاریخی را تجربه کردند.

لارتی در خصوص وضعیت نمایشنامه‌های انقلابی و اجرای آن‌ها گفت: خوشبختانه حوزه هنری در این زمینه ورود کرده و آثار بسیار خوبی را تولید و پیگیری و به اجرا رسانده است. کوروش زارعی دغدغه اجرای نمایشنامه‌های انقلابی را دارد، ولی باید گفت که یک دست صدا ندارد و باید حمایت‌ها همه جانبه باشد، ما در بخش نمایشنامه کمی و کاستی زیاد داریم و اگر بتوانیم درباره متون نمایشی با موضوع تاریخ معاصر کار کنیم و ظرفیت بیشتری برای تولیدات هنرمندان ایجاد کنیم، نسل جدید با این موضوع و تاریخ معاصر آشنا می‌شود. نسلی که تاریخ خود را نداند، با تاریخ خود بیگانه می‌شود و در آینده‌ای نزدیک، دشمنان ما تاریخ را تحریف و با زبانی دیگر آن را نشان خواهند داد. این موضوع دغدغه اصلی ما است و امیدواریم آثار بعدی نیز اثر بخشی خوبی برای مخاطب داشته باشد.

وی درباره نمایش آتی خود گفت: نمایشی با عنوان «حسام گمشده در چهار آذر» را داریم که برای بیست و دومین جشنواره ملی فتح خرمشهر اجرا می‌شود و آبان ماه نیز در آبادان و خرمشهر برای مردم به اجرا می‌پردازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.