جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵

روح الله رفیعی در گردهمایی مستندساز ان مطرح کرد؛

بدون قصه و روایت برای فیلمسازی در«اربعین» نرویم

پیاده روی اربعین

سینماپرس: مستندسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، در قالب یک گردهمایی، تجربیات خود از مستندسازی با موضوع پیاده‌روی «اربعین» را با علاقمندان به اشتراک گذاشتند.

به گزارش سینماپرس، گردهمایی مستندسازان جبهه فرهنگی انقلاب در عرصه «اربعین» امروز پنجشنبه ۱۱ مهرماه در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

روح الله کرمی راد مستندساز عرصه اربعین در ابتدای این نشست توضیحاتی درباره ارتقای مضامین مستند ارائه کرد و گفت: زمانی وقتی میکروفن را در برابر کسانیکه از زائران اربعین پذیرایی می‌کردند، می‌گرفتیم عده‌ای فقط به خاطر ثواب کار می‌کردند و امروز می‌گویند دوست دارند مال شان در راه امام حسین(ع) صرف شود.

در ادامه مجید اکبرشاهی مدیر گروه اجتماعی شبکه پنج سیما با اشاره به کارکردهای رسانه‌ای در ساخت مستند اظهار کرد: ما باید اجزای رسانه‌ای پیامی را که می‌خواهیم در این عرصه منتقل کنیم پیدا کنیم و اینجا یک بحث پیش می‌آید که اولویت با پیام است یا مخاطب.

وی ادامه داد: ابتدا باید جذابیت‌های بصری را قبل از سفر طراحی کرد. همچنین هماهنگی‌ها و تهیه ابزار و تجهیزات لازم را هم باید در پیش تولید درباره شان فکر کرد و تدارک دید.

روح الله رفیعی مستندساز نیز در سخنانی گفت: ما در اربعین همیشه یک لانگ شات داریم اما کلوزآپ این اتفاق کجاست؟ تنها کار حرفه‌ای که در این سال‌ها دیده‌ایم مستند چاوش است‌ که به موضوع عمق داده است. ما نه قصه طراحی می‌کنیم و نه می‌دانیم چه می‌خواهیم بگوییم و یا چه طراحی ای داریم.

وی ادامه داد: توصیه من این است که بدون قصه و روایت برای فیلمسازی نرویم و فقط زیارت کنیم و برگردیم.

نادری دیگر مستندساز در این نشست تصریح کرد: یکی از مشکلات مستندسازان ما این است که یک هفته مانده به اربعین به کربلا می‌روند و بعد می‌گویند سوژه نیست. در حالیکه می‌توانند حداقل یکی دو ماه انجا بمانند تا بتوانند سوژه‌های مورد نظرشان را پیدا کنند.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر این است که مستندسازان ما خیلی اهل تحقیق و پژوهش نیستند در حالیکه باید حتی چند سال را بدون دوربین بروند و فقط پژوهش کنند. چطور یک مستندساز امریکایی درباره یک موضوع بی ارزش هفت سال تحقیق می‌کند مستندساز ما هم می‌تواند چند سال یک عشیره را دنبال کند و از روش و مشی انها مستند بسازد.

سپس اکبرشاهی در سخنان دیگری گفت: ما وقتی مستند می‌سازیم باید مثل یک ساختار درام به آن نگاه کنیم و به شخصیت پردازی ایجاد گره و تعلیق و پایان بندی و... فکر کنیم و درواقع در این مستندها فرم و ساختار هم به اندازه محتوا اهمیت پیدا می‌کند.

وی سپس در توصیه‌هایی خطاب به مستندسازان درباره نحوه تعامل با عراقی‌ها یادآور شد: در گفتگوها زمینه سازی کنید، یک برخورد ممکن است عراقی‌ها را حساس کند، باید حواستان باشد که به ملاحظات آنها توجه داشته باشید و شاید این ملاحظات از چندین برگه معرفی و مجوز مهمتر باشد.

نادری کارگردان مستند نیز در ادامه با اشاره به اینکه رویکرد تبلیغی صداوسیما میتواند برعکس عمل کند اظهار کرد: یک رویکرد صداوسیما که در این سال‌ها به اربعین صدمه زده است رویکرد تبلیغی است. در دستگاه امام حسین(ع) نیازی به تبلیغ نیست شما مستندسازان هم فکر نکنید باید بروید تبلیغ کنید بیشتر سعی کنید کشف کنید و انعکاس دهید. اگر چنین رویکردی داشته باشیم قطعا خیلی اتفاقات بهتری رخ می‌دهد.

وی که خودش مستندی را از میان هندوها تولید کرده است، توصیه کرد: در سفرها حتما با خارجی‌ها صحبت کنید انها نگاهی تازه به شما می‌دهند. ما به دلیل اینکه از کودکی با نذری، امام حسین، حسینیه و... آشنا هستیم این اتفاقات برایمان عادی شده است. من زمانی با یک هندو حرف می‌زدم و دیدگاهش این بود که پیاده روی اربعین یک میتینگ است که عدالت طلبان را دور هم جمع می‌کند.

در پایان این گردهمایی مستندسازان از مشکلات ساخت، توزیع و عرضه آثارشان گفتند.

جلال غفاری مدیر شبکه افق و سلیم غفوری مدیر شبکه مستند که قرار بود در این نشست به ارائه سخنرانی بپردازند از غایبان این جلسه بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.