شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹

از ۱۲مهر؛

تازه‌های فناوری در خانه هنرمندان به نمایش در می‌آید

جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا»

سینماپرس: دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» از تقاضاهای عجیب و غیرمعقول برخی مراکز صنعتی برای حمایت از این جشنواره خبر داد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» با حضور پیش از ظهر امروز (شنبه ۶ مهر) در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد. این جشنواره از ۱۲ تا ۱۴ مهر (از ۱۰ صبح تا ۹ شب) در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در ابتدای این نشست، محمدحسین لواسانی مدیر روابط عمومی جشنواره فردا از افزایش سه برابری آثار در بخش فیلم خبر داد و گفت: ۷۰۳ اثر به دبیرخانه رسید که نهایتا ۱۳۳ اثر به بخش نهایی راه یافتند که شامل مستند، تیزر تبلیغاتی و... است.

وی افزود: بیش از ۲۲۰۰ فریم عکس از ۳۵۰ عکاس به دبیرخانه رسید که ۱۲۰ عکس از ۷۰ عکاس در دو بخش صنعتی و تبلیغاتی در شاخه‌های تک عکس و مجموعه عکس به رقابت می‌پردازند. در بخش جنبی هم ۵۰ اثر بین‌المللی دریافت شد که ۹ اثر را پذیرفتیم.

* ترسیم فردایی روشن برای صنعت ایران

بهزاد رشیدی دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فردا در ادامه نشست به تشریح فعالیت‌های ۶ ماهه جشنواره پرداخت و گفت: در این دوره از جشنواره، آیین‌نامه جشنواره اصلاح و مقررات بخش‌های فیلم و عکس از یکدیگر تفکیک شد. در این دوره، خوشبختانه شاهد حضور پرشورتر هنرمندان فیلمساز و عکاس بودیم. مدیران مراکز صنعتی و فناوری هم حضور پررنگ‌تری در این دوره هستند.

وی اظهار داشت: برنامه‌های جشنواره توسط یک جمع جوان دانشجویی برای برپایی جشنواره توسط جهاد دانشگاهی هستیم.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: همانطور که از اسم جشنواره فردا مشخص است، این جشنواره در پی ترسیم فردایی روشن برای ایران عزیز در بخش فناوری و صنعت است.

رشیدی اظهار داشت: تلاش داریم الگوسازی و هنرمندان شاخص در سطح کشور را به جامعه معرفی کنیم و تولیدات آن‌ها از رسانه ملی هم به نمایش درآید. یک برنامه ۱۰ قسمتی را به صورت مشترک با شبکه مستند تولید کرده‌ایم تحت عنوان «سینما صنعت» که از امشب پخش آن آغاز می‌شود. شبکه ۵ هم برای نمایش فیلم‌ها اعلام آمادگی کرده است.

* انتقاد از تولیدات یک بار مصرف در حوزه صنعت

رئیس پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی فردا گفت: معرفی توانمندی‌های کشور و کیفیت و خدمات محصولات ایرانی از جمله اهداف این جشنواره است. مخصوصاً وقتی مخاطب خارجی این فیلم‌ها را ببینید، در واقع با توان داخلی ایران آشنا شده است. در خیلی از این فیلم‌ها، تجربیات تکرارناپذیر مدیریتی وجود دارد که اگر خوب ثبت شود، قابل انتقال به نسل‌های بعد خواهد بود و بالندگی را به همراه خواهد داشت.

وی خطاب به مدیران صنعت و فناوری کشور گفت: بر اساس پنج دوره تجربه برگزاری جشنواره و بررسی بیش از ۲۵۰۰ فیلم دریافتی، هنوز مراکز صنعتی ما نتوانسته‌اند از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالای هنر در راستای اهداف خود (بالابردن توان تولید و کیفیت) استفاده کنند. متأسفانه برخی تولیدات یکبار مصرف است و به نوعی هدردادن منابع کشور می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی هنر تصریح کرد: وجود رانت در سپردن کار به هنرمندان برای تولید اثر در حوزه صنعت، باعث شده که قابلیت‌ها و خلاقیت‌های دیگر هنرمندان بلااستفاده بماند و امکان ارزیابی هم وجود نداشته باشد. از مدیران مراکز صنعتی دعوت می‌کنم آثار منتخب جشنواره را ببینند و با دبیرخانه جشنواره تعامل کنند تا متوجه سطح کیفی آثار تولید شده در زیرمجموعه خودشان شوند.

* توقعات غیرمعقول برخی مراکز صنعتی

وی گفت: برخی مراکز بزرگ صنعتی که آثار تولیدی خوبی دارند، در این جشنواره شرکت نکردند و وقتی دلیل آن را جویا شدیم، شرطشان برای حضور، برنده شدن در جشنواره بود! برای ارتقای سطح کیفی آثار، کنار گذاشتن نگاه‌های سنتی و روزمره و قطع رانت‌ها است.

دبیر پنجمین جشنواره «فردا» تأکید کرد که سهم جوانان در تولید آثار حاضر در این جشنواره بسیار قابل توجه است و برنامه‌های متنوعی را در بخش دانشجویی تدارک دیده‌ایم.

رشیدی در باره اعضای هیأت انتخاب و داوری جشنواره فردا گفت: علاقه‌مند بودیم از برگزیدگان دوره‌های قبل استفاده کنیم که چنین هم شد. در بخش فیلم، مصطفی رزاق کریمی، مجید رجبی معمار، بهروز ملبوس باف اصفهانی (از برگزیدگان دوره سوم)، محمود اربابی و پریوش نظریه داوری را بر عهده دارند.

وی گفت: برآورد ما برای برگزاری این جشنواره ۵۰۰ میلیون تومان لود که حداقل نیمی از آن توسط جهاد دانشگاهی تأمین می‌شود و مابقی توسط ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، سازمان سینمایی، شرکت راه‌آهن، فولاد مبارکه، سازمان ایمیدرو، فولاد هرمزگان. ستاد وزارتخانه‌های صنعت، نیرو و ارتباطات به صورت مستقیم کمکی به جشنواره نکرده‌اند. متأسفانه برخی مراکز صنعتی حاضر به کمک به جشنواره بودند اما تقاضاهایی عجیب و غیرمعمول داشتند که ما امکان برآورده شدن آن‌ها را نداریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.