چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

مدیران خواب زده و قهر مردم با سینما/۹

الوند: مشکلات اقتصادی باعث دور شدن شان از سینما شده است/ کیفیت پایین فیلم ها در افت فروش بی تأثیر نیست

سیروس الوند

سینماپرس: سیروس الوند کارگردان سینما در پی ادامه رکود و افت فاحش فروش سینمای ایران که منجر به نامه نگاری مدیران پردیس های سینمایی و درخواست آن ها برای یک اقدام عاجلانه از سوی مدیران سینمایی شد، اظهار داشت: مشکلات شدید اقتصادی باعث دور شدن شان از سینما شده است؛ این مسأله ای است که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند، معلوم است وقتی وضعیت اقتصادی مردم خراب می شود دیگر فرهنگ و هنر در سبد معیشتی شان جایی نداشته باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «مزاحم» و «دست های آلوده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها معضل تنها فروش فیلم های سینمایی نیست؛ مگر در حوزه تئاتر وضعیت مناسب است و فروش بالا است؟ مگر در حوزه موسیقی و نشر و کتاب وضعیت مطلوب است؟ خیر! در هیچ یک از حوزه های فرهنگی وضعیت مناسب نیست و تنها دلیل آن همانطور که عرض کردم وضعیت بغرنج اقتصادی و روحی مردم است.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا به عقیده شما با برخی سیاست های تشویقی می توان مردم را به سالن های سینما کشاند یا خیر اظهار داشت: مشکل عمیق تر و گسترده تر از آن است که مسئولان فرهنگی و سینمایی بتوانند چاره ای برای جذب مردم به سالن های سینما اندیشه کنند؛ شما هرچقدر هم سیاست های تشویقی به کار ببندید تا زمانی که مشکلات اقتصادی و روحی مردم را حل نکرده باشید نمی توانید به استقبالی که مورد نیاز سینما است برسید.

الوند در همین راستا متذکر شد: سیاست های تشویقی مانند یک مسکن است که به صورت لحظه ای و گذری عمل نمی کند و نمی تواند استمرار داشته باشد. سینما امروزه جزو واجبات زندگی مردم نیست، معلوم است کسی که برای خانه اش نمی تواند مرغ و گوشت خریداری کند و غذای خوب بخورد سینما برایش خالی از هر اهمیتی می شود. این وظیفه مسئولان است که در ابتدا نیازهای معیشتی و رفاهی جامعه را حل کنند و بعد به فکر چاره جویی برای جذب مردم به سالن های سینما و تئاتر و... باشند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه کیفیت پایین فیلم ها هم در افت فروش بی تأثیر نیست متذکر شد: البته این مسأله کیفیت پایین آثار در مرحله آخر قرار دارد و در مراحل اصلی، اولیه و ابتدایی همانطور که عرض کردم وضعیت بد اقتصادی مردم باعث افت فروش فیلم ها شده است اما با این حال نیاز است تا مدیران سینمایی تدبیر و چاره جویی برای افزایش میزان کیفیت فیلم ها نیز داشته باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «یک بار برای همیشه» و «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» در خاتمه این گفتگو افزود: ما اگر به وضعیت کیفی فیلم ها در سال جاری نگاهی بیندازیم چندان تفاوتی با سال گذشته یا چند سال قبل ندارند و همانی بودند که هستند از این رو امید است با دغدغه مندی و اهتمامی جدی از سوی مسئولان برای تغییر وضعیت زندگی مردم روبرو شویم و تأثیرات مثبت آن را در تمامی حوزه ها از جمله حوزه فرهنگ و هنر ببینیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.