سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱

هایده حائری مطرح کرد:

زود رسیدن به آنتن دغدغه تهیه‌کننده و مدیر مربوطه است/ من بازیگرِ هرکاری نیستم

هایده حائری

سینماپرس: هایده حائری بازیگر سریال «صاحبدلان» با اشاره به اینکه «من هستم، زنده‌ام و می‌توانم جلوی دوربین قرار بگیرم» گفت امیدوارم شرایط حضور ما در تلویزیون فراهم شود.

به گزارش سینماپرس، همین چند صباح گذشته سریال «صاحبدلان» از شبکه قرآن و معارف سیما روی آنتن رفت و یاد «هایده حائری» افتادیم. بازیگری که بعد از ایفای نقش (مادام) در سریال «معمای شاه» دیگر به عنوان بازیگر پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی دیده نشد. البته «دست بالای دست» و «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» هم جزو آخرین کارهای این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون است.

شرایط حضور ما در تلویزیون فراهم شود

هایده حائری در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیمبه این نکته اشاره کرد که «من هستم، زنده‌ام و می‌توانم جلوی دوربین قرار بگیرم» و امیدوارم شرایط حضور ما در تلویزیون فراهم شود. در هنر بایستی زمینه‌ای فراهم شود انواع کار روی صحنه و صفحه تلویزیون و پرده نقره‌ای اکران شود و مردم خوب قضاوت می‌کنند.

مدیران صداوسیما باید پاسخ دهند

وی تصریح کرد: بسیاری از ما می‌پرسند چرا شما و امثال شما نیستید و این سوال را باید مدیران صداوسیما پاسخ دهند. تهیه‌کنندگان و عوامل مربوطه در سریال‌سازی و ساخت فیلم سینمایی بگویند چرا با آدم‌هایی مثل ما کار نمی‌کنند.

کار درخور شأن باشد همچنان هستیم

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با تأکید بر این نکته که ما بیماری و مشکل خاصی نداریم و کار خوب و در خورشأن مخاطب باشد ما هستیم، تأکید کرد: برخی گفته‌اند من و امثال بنده دیگر نمی‌توانیم جلوی دوربین قرار بگیریم، واقعاً نه بیماریم و نه ناتوان! من خوبم، هستم و دارم زندگی می‌کنم. کار خوب و درخور شأن هم باشد همچنان هستیم.  

کار به افراد با استعداد و حرفه‌ای نمی‌رسد

وی با انتقاد از کارهای ضعیف تلویزیون، خاطرنشان کرد: کاری هم این سال‌ها به من پیشنهاد نشده، گرچه کارهای درخور شأن و با محتوایی هم روی آنتن نمی‌روند. همان حلقه‌های خاص که در عرصه سریال‌سازی حضور دارند به ظاهر برای ساخت این سریال‌های سطحی کفایت می‌کند. به سراغ ما نیامده‌اند و کار به بسیاری از افراد مجرب، با استعداد و حرفه‌ای نمی‌رسد و کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود.  به همین خاطر سریال‌های نوستالژی گذشته را کماکان تلویزیون در شبکه‌های خودش روی آنتن می‌برد.

هرجا می‌رویم از ما می‌پرسند چرا شما دیگر نیستید؟

حائری خاطرنشان کرد: همه می‌دانند مشکل کم‌کاری‌ها، بیکاری‌ها و خانه‌نشین شدن بسیاری از پیشکسوتان عرصه سینما و تلویزیون کجاست؟ آنقدر برخی از اولویت‌ها، افکار و رویکردهای خاص فضای سینما و صداوسیما را فراگرفته‌اند که یک عده همیشه هستند. هرجا می‌رویم از ما می‌پرسند چرا شما دیگر نیستید؟ امثال شما چه شدند و چرا آن نوشته‌ها و آن نوع کارها دیگر تکرار نمی‌شود؟

نمی‌خواهند سریال خوبی ساخته شود

وی با بیان اینکه نمی‌خواهند سریال خوبی ساخته شود، افزود: یک عده از دست‌اندرکاران مربوطه حوزه سریال‌سازی و برنامه‌سازی در تلویزیون به یک عده خاص اعتقاد دارند و برایشان لیاقت و شایستگی و تخصص اهمیتی ندارد. از طرفی هم ظاهراً نمی‌خواهند و برایشان مهم نیست سریال خوبی ساخته شود.

رادیو بهتر از تلویزیون

بازیگر سریال «صاحبدلان» با تأکید بر روند بهتر در رادیو نسبت به تلویزیون، گفت: به نظرمن رادیو بهتر از تلویزیون عمل می‌کند و خودم طرفدار برنامه‌های خوب رادیو فرهنگ هستم. چون به نوعی یادآور اصالت در برنامه‌سازی است و تلویزیون نیاز دارد به همان دوران توجه به اصول و اصالت در برنامه‌سازی و سریال‌سازی برگردد.  

چرا کارهای با کیفیت ساخته نمی‌شود؟

وی با اشاره به اینکه از مدیران صداوسیما بپرسید چرا کارهای با کیفیت ساخته نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بروید و در جریان شرایط سریال‌سازی و برنامه‌سازی امروز قرار بگیرید متوجه می‌شوید که چقدر در آن زمان، مدیران مربوطه و تهیه‌کنندگان و کارگردانان و حتی بازیگران، دغدغه تعالی فرهنگ و هنر را داشتند. چقدر بر این باور بودند یک سریال می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات مهم فرهنگی کشور باشد. اما چرا آن کیفیت‌ها و دغدغه‌ها الان نیست، سوالی است که باید مدیران صداوسیما پاسخ دهند.

زود رسیدن به آنتن دغدغه تهیه‌کننده و مدیر مربوطه است

حائری با اشاره به ایفای نقش در سریال «معمای شاه» گفت: من همه کارهایی که انجام داده‌ام را دوست داشتم. آخرین کاری که برای تلویزیون انجام دادم به بازی در سریال «معمای شاه» برمی‌گردد که نقشِ مادام را به من سپردند. اگر یک مقداری تأمل و تفکر داشته باشیم می‌بینیم که سریال‌هایی مثل «عطر گل یاس» و «آوای فاخته» را در کنار سریال‌های امروز بگذاریم، ضعف‌ها و فقدان‌های فنی و تخصصی آن خودش را نشان می‌دهد. آن زمان به فیلمنامه و جریان تولید اهمیت می‌دادند و امروز نه به فیلمنامه توجه می‌شود و در زمان تولید هم فقط زود رسیدن به آنتن برای تهیه‌کننده و مدیران مربوطه اهمیت دارد.  

هیچ‌مشکلی برای بازی در «معمای شاه» بوجود نیامد

وی در پاسخ به این سوال که برخی بعد از بازی در سریال «معمای شاه» گفتند به دلیل نقش‌آفرینی در این مجموعه تلویزیونی برایشان مشکل ایجاد شد، افزود: فکر نمی‌کنم برای کسی مشکل ایجاد نشده است. من نقش مادام را داشتم و بسیار از این حضور راضی هستم.

من بازیگرِ هرکاری نیستم!

حائری با اشاره به اینکه من بازیگر هرکاری نیستم و تفکری که بر صداوسیما حاکم است باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: من سال‌های سال در دانشگاه تدریس کردم و چند سالی است که بازنشسته شده‌ام. فکر می‌کنم کارهایی که انجام داده‌ام برای مردم و اهالی هنر آشناست. عمدتاً می‌دانند من چه جنس کاری و چه نوع کاراکترهایی را می‌پذیرم. من بازیگرِ هرکاری نیستم! امیدوارم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد دوباره در خدمت هنر ایران‌زمین باشم.

امیدوارم رویکرد حاکم بر صداوسیما بهبود یابد

وی در خاتمه افزود: ما مملکت‌مان را دوست داریم، عاشق این مرز و بوم هستیم و به همین دلیل مانده‌ایم. ما هستیم تا جائیکه خداوند تبارک و تعالی این اجازه را به ما می‌دهد. چون عمر دست خداست همچون بازیگران بزرگی همچون استاد جمشید مشایخی و داریوش اسدزاده را که همین چند وقت اخیر از دست داده‌ایم. تا موقعی که هستیم امیدوار به تغییر رویکردها و تفکرات حاکم بر صداوسیما و سینمای ایران هستیم. این روند نه در حوزه سریال‌سازی و برنامه‌سازی تلویزیون و نه در عرصه ساخت فیلم‌های سینمایی ایران جوابگو نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.