چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶

محرم و سینما/۲

افتخاری: محصولات فرهنگی و هنری امروزه هدایتگری لازم را ندارند و سینما به بیراهه رفته است/ نیاز تولید آثار دینی و عاشورایی در سینما و تلویزیون به شدت احساس می شود

دکتر لاله افتخاری

سینماپرس: دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام در سینما و تلویزیون اظهار داشت: محصولات فرهنگی و هنری امروزه هدایتگری لازم را ندارند و سینما به بیراهه رفته است؛ ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که استعدادها را به مقاصد عالیه هدایت کنیم و بر اساس نیازهای روز جامعه و به ویژه نسل جوان آثار دینی فاخری را تولید کنیم که در آن ها با تعریف جدی و دقیق مفاهیم والای عاشورایی وجود داشته باشد و علت قیام امام حسین (ع) و دستاوردهای این قیام به خوبی تبیین شود.

عضو جمعیت زنان انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عاشورای حسینی (ع) متعلق به زمان و مکان خاصی نیست، این واقعه متعلق به تاریخ بشریت است؛ راز ماندگاری این واقعه عظیم این است که بر اساس مبانی الهی صورت گرفته و همین مهم باعث جاویدان شدن آن شده است. از همین رو مخاطبان عاشورا به زمان و سن و کشور و آیین خاصی تعلق ندارند و همه آزادگان و بشریت مخاطب جدی عاشورای حسینی (ع) هستند.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) فرمودند: «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم» یعنی «اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، پس در دنیای تان آزاده باشید.»؛ این جمله خطاب به همه بشریت است و نیاز است ما مفهوم این جمله را به درستی درک کنیم، اگر مفهوم این جمله به درستی درک شود ما شاهد تحولات شگرفی خواهیم بود.

افتخاری سپس با بیان اینکه نیاز تولید آثار دینی و عاشورایی در سینما و تلویزیون به شدت احساس می شود اظهار داشت: نکته مهمی که در تولید این گونه آثار وجود دارد این است که نباید اجازه دهیم این وقایع تحریف شوند؛ ما باید تعریف جدی و دقیق از واقعه داشته باشیم. ما باید سعی کنیم علت قیام بزرگ امام حسین (ع) را به درستی تبیین کنیم. ما با انجام این کارها است که می توانیم شمر زمانه و امام حسین (ع) زمانه را به عموم مردم و به ویژه جوانان بشناسانیم.

وی تأکید کرد: با تولید آثار ارزشمند سینمایی و تلویزیونی می توان فرهنگ های ارزشمندی همچون: ایثار، شهادت، مقاومت، پایداری و انسانیت را پیاده سازی کرد. بنده معتقدم نیاز است که نخبگان بر اساس نیاز مخاطبان دست به تولید محصولات فرهنگی و هنری در این خصوص بزنند؛ از کتاب گرفته تا فیلم و تئاتر؛ ما باید همه توان خود را به کار ببندیم تا این مفاهیم را برای نوجوانان و جوانان و بزرگسالان به درستی تبیین کنیم.

این کارشناس فرهنگی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما علت کم کاری در این حوزه و عدم اقبال مدیران و مسئولان سینمایی و تلویزیونی برای تولید این آثار چیست تصریح کرد: از کوزه همان برون تراود که در اوست!؛ شاید این مدیران تربیت و فرهنگی دیگری دارند، ما نباید از آن ها انتظار داشته باشیم که در پی تولید فیلم های فاخر و ارزشمند دینی باشند. این کارها متعلق به انسان های دغدغه مند است. افرادی مانند زنده یاد فرج الله سلحشور بودند که سال های عمرشان را برای پژوهش و تحقیق برای تولید آثار ارزشمند دینی صرف کردند و تصویری زیبا از آیات قرآن مجید ارائه دادند.

افتخاری متذکر شد: مسئولان موظف هستند حمایت جدی از یکایک دغدغه مندان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر که دغدغه پرداختن به مفاهیم ارزشمند دینی را دارند، هستند. افسوس که امروزه کار درستی صورت نمی گیرد؛ این روش صحیح نیست که هر کس هرطور که دوست دارد فیلم بسازد، این یک مشکل فرهنگی است که باید برطرف شود.

وی در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام و انقلاب مرتباً از فضای مجازی و عرصه فرهنگی و هنری استفاده می کنند و بر علیه باورها و عقاید ما اثر تولید می کنند اما متأسفانه مسئولان ما که فارق از آینده نگری هستند نه تنها هیچ گاه در پی تقابل با حرکت های دشمن نبوده اند بلکه قدمی هم در راستای تولید حداقلی آثار دینی برنمی دارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.