یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴

رییس جشنواره فیلم BFI لندن:

زنان فیلمساز هنوز سقف شیشه‌ای دنیای مردانه سینمای تجاری را نشکسته‌اند

ترکا تاتل

سینماپرس: ترکا تاتل درباره آمار و ارقام آثار این دوره فستیوال فیلم BFI لندن از مسدود بودن راه زنان فیلمساز به سوی دنیای سینمای تجاری و بفروش سخن گفت.

به گزارش سینماپرس به نقل از گاردین، رییس فستیوال فیلم BFI لندن با اعلام خبر افزایش فیلم‌های کارگردانی شده توسط زنان در دوره پیش روی این جشنواره گفت: مردان سفید همچنان تصمیم‌گیران اصلی و نگهبانان دروازه فیلم‌های بزرگ و و پرخرج سینما هستند و سقف شیشه‌ای این حوزه هنوز برای زنان نشکسته است.

ترکا تاتل رییس فستیوال فیلم BFI لندن پیش از این توضیح داد تعداد کلی فیلم‌های دارای کارگردان زن، از ۳۸ درصد سال قبل به ۴۰ درصد رسیده است و در بخش مسابقه اصلی ۶۴ درصد فیلم‌ها توسط فیلمسازان زن ساخته شده است.

به گفته او، با همه تغییرات چند سال اخی، مشکل تک جنسیتی بودن سینما همچنان در بخش تجاری این صنعت به قوت خود باقی مانده است. تاتل گفت: من دوستان فیلمسازی دارم که در سینما و تلویزیون کار می‌کنند و هنوز درباره دریافت بودجه‌های سنگینی که مردان برای ساخت فیلم دریافت می‌کنند احساس ناامیدی دارند. او دلیل اصلی این مشکل را اینطور توضیح داد که افرادی که برای فیلم‌های پرفروش تصمیم‌گیری می‌کنند هنوز به صورت سنتی و تیپیکال مردان سفیدپوست هستند.

تیم برگزاری جشنواره BFI لندن از ترکیب جنسیتی ۵۰ -۵۰ بهره می‌برد و به قول مدیران آن، هر فردی تعصبات شخصی، احساس، تجربه و زندگی زیسته خود را به تیم تزریق می‌کند.

یکی از معدود آثار ساخته شده توسط زنان که گوش‌ها را برای فصل جوایز سینمایی تیز کرده است و در جشنواره BFI به نمایش درخواهد آمد، فیلم «یک روز زیبا در محله» به کارگردانی ماریل هلر و بازی تام هنکس است که زندگی یک مجری برنامه‌های کودک به نام آقای راجرز را به تصویر می‌کشد.

در این دوره جشنواره فیلم BFI لندن ۲۲۹ فیلم بلند به نمایش در خواهد آمد که ۲۸ عدد از آن‌ها اولین اکران جهانی خود را از سر خواهند گذراند.

این فستیوال از ۲ اکتبر آغاز می‌شود و تا ۱۳ اکتبر ادامه پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.