سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸

با هدف بهبود شرایط اکران؛

حذف سرگروه‌های سینمایی چه تاثیری در اکران فیلم‌ها می‌گذارد؟

حلقه فیلم

سینماپرس: طی چند روز گذشته بحث حذف سرگروه‌های سینمایی با هدف بهبود شرایط اکران بازتاب خبری گسترده‌ای داشته است.

به گزارش سینماپرس، طی چند روز گذشته بحث حذف سرگروه‌های سینمایی با هدف بهبود شرایط اکران، مطرح شد و این موضوع در رسانه‌ها بازتاب خبری پیدا کرد. حالا باید دید مسئولان و سینماگران تصمیم گیرنده، چه برنامه‌ای برای این موضوع دارند و اصلاً آیا چنین کاری انجام خواهند داد؟ در مورد این موضوع  نظر چند سینماگر را در ادامه می‌خوانید:

مهرداد فرید تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره طرح حذف سرگروه های سینمایی گفت: در مورد حذف سرگروه‌های سینمایی نظری ندارم؛ آن چیزی که می‌دانم این است که همکارانم در شورای عالی تهیه کنندگان قرار است، طرح و ایده‌ای منسجم را به شورای عالی اکران ارائه کنند تا سازوکار اکران شکل و شمایل جدید پیدا کند.

بهمن کامیار تهیه کننده و کارگردان سینما هم گفت: فکر نمی‌کنم چنین طرحی به نتیجه برسد؛ چون تسلط بر اکران به هم می‌خورد و سینمادار تصمیم گیرنده خواهد شد.

او افزود: الان حداقل شورای صنفی نمایش وجود دارد و صرفه نظر از تخلفاتی که صورت می‌گیرد، الزاماتی ایجاد کرده و مسئولان اکران، طبق آن پیش می‌روند.

این تهیه کننده اظهار کرد: حذف سرگروه در شرایط فعلی دستور درستی نیست؛ زیرا سرگردانی اکران بدتر می‌شود و تا زمانی که ظرفیت اکران با تولیدات متناسب نشود، این اتفاق نشدنی است و فیلم‌هایی که به جایی وابسته نیستند و قدرت لابی ندارند، قربانی خواهند شد.

مهدی رحمانی کارگردان سینمای کشورمان هم درباره طرح حذف سرگروه های سینمایی گفت: اعمال چنین طرحی چیزی را تغییر نمی‌دهد؛ ما الان مجموعه های سینمایی داریم که بسیاری از آن‌ها وابستگی دولتی دارند و برخی به شکل خصوصی در قالب مال فعالیت می‌کنند؛ اما در کل برای همه این‌ها تعداد محدودی تصمیم گیرنده وجود دارد. پس با حذف سرگروه‌های سینمایی، فقط در حرف این اتفاق می افتد؛ اما رسماً چیزی عوض نمی‌شود و در نهایت به کسانی بر می‌خوریم که خودشان تولیدکننده و صاحب سالن هستند. در نتیجه اولویت اکران‌های گسترده و خوب، با فیلم‌ها و آثار تحت حمایتشان و کسانی که در گروهشان هستند، خواهد بود.

او ادامه داد: پس مجموعه سینمادارهای تولیدکننده قوی تصمیم گیرنده می شوند و آدم‌هایی که ربطی به این زنجیره ندارند، اتفاق خاصی برایشان نمی‌افتد. کما اینکه الان هم با بودن سرگروه شاهد اتفاق خاصی نیستیم.

رحمانی در پایان گفت: نکته قابل تامل اینجاست که انگار وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی و تصمیم گیرنده نهایی برای سینما، نمی‌خواهد به جریان پخش و اکران ورود و قوانینی درست تعیین کند. این سلب مسئولیت از خود و دوری از ورود به جریان مهم اکران، جای سوال باقی می‌گذارد که چرا ارشاد فقط در بحث تولید وارد می‌شود؟ با این اوصاف انگار خود ارشاد هم از این وضعیت (پخش و اکران) بدش نمی‌آید!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.