سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲

رییس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران:

نظام درجه‌بندی سنی سینما تعاملی است

حسین انتظامی

سینماپرس: رییس سازمان سینمایی درباره آیین نامه درجه بندی سنی فیلم ها که به تازگی ابلاغ شده است به رسانه ها پاسخ داد.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی شامگاه دوشنبه ۴ شهریور ماه در پایان اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنها جواب داد.

وی درباره درجه بندی سنی آثار سینمایی و ساز و کار اجرایی سازمان سینمایی برای استفاده از ظرفیت های اعضای شورای درجه بندی سنی گفت: این شورا فیلم ها را می بینند و نظر خود را می‌گویند و طبق زمان بندی نظر آن ها اعلام می شود.

انتظامی درباره زمان بندی فعالیت هیات رده بندی سنی آثار سینمایی بیان کرد: با توجه به تعداد فیلم هایی که باید ببینند پیش بینی ما این است که هفته ای یک فیلم را اعضای شورا ببینند تا بتوانند فیلم هایی که از طرف شورای پروانه نمایش و معاون سازمان به آن ها ارجاع می شود تعیین تکلیف کنند.

رییس سازمان سینمایی درباره اینکه به چه صورت این شورا قرار است در کنار هم جمع شوند، گفت: با توجه به اینکه ۳۰ نفر هستند، قرار است در آیین نامه داخلی به آن ها گفته شود که جلسات هیات با چند نفر به حد نصاب می رسد. شاید لازم نباشد بعضی از اعضا هر جلسه حضور داشته باشند.

او در پاسخ به اینکه با درجه بندی سنی فیلم ها دچار ممیزی دوم در سینما نمی شویم، عنوان کرد: اسم این ممیزی نیست و کاملا جنبه تعاملی دارد و پلان هایی از فیلم که درجه بندی سنی را شامل می‌شود توسط هیات به تهیه کننده اعلام می شود و او اعلام‌ می کند که دوست دارد فیلمش با درجه بندی اکران شود یا بدون درجه بندی. این نظام نظارتی جدید است و یک طرفه نیست.

انتظامی در جواب به سوال خبرنگار صبا مبنی بر این که این طرح چه مزیت هایی دارد و چه میزان قابل اجراست، تشریح کرد: بر این اصل که برای کودکان و نوجوانان طرح درجه بندی فیلم ها الزامی است همه اتفاق نظر دارند و از قضا بهتر است این جریان توسط گروهی باشد که تخصص های مکمل همچون روانشناسی، جامعه شناسی، آموزشی و تربیتی دارند و گروهی هم که انتخاب شده اند از این جنس هستند.

وی ادامه داد: در پیش نویس اولیه سازمان سینمایی این بار به دوش شورای پروانه نمایش انداخته شده بود که عده ای از منتقدان معتقد بودند که آن ها تخصص این کار را ندارند لذا تصمیم بر آن شد که گروهی این کار را انجام دهد که بعد از شورای پروانه نمایش تخصص مکمل داشته باشند.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسش دیگر صبا مبنی بر اینکه این تعداد عضو برای یک هیات زیاد نیست و این مساله جمع بندی آرا را سخت نمی کند، عنوان کرد: در چنین مقولاتی هرچه تعداد بیشتر باشد، جنبه آکادمی پیدا می‌کند و رای آن ها به درستی نزدیک تر است.

انتظامی در پاسخ به اینکه اگر تهیه کننده ای به این درجه بندی سنی اعتراضی داشته باشد شورای بالا دستی برای این کار تشکیل می شود، گفت: پیشنهاد بسیار خوبی است و می‌شود ساز و کار جدیدی اضافه کرد چون هنوز موارد در حد پیش نویس است و چیزی قطعی نیست. همه موارد جدید را در قالب پیش نویس ارایه دادیم و براساس بازخوردها این پیش نویس ها را ارایه کردیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.