جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵

جواد مزدآبادی:

تحریم در پی فاصله انداختن بین مردم و حکومت است

جواد مزدآبادی

در تحریم های تلاش می شود تا با محور قرار دادن موضعی چون تاثیرات مخرب روزی حرام به برخی آسیب‌ها که خانواده‌ها را تهدید می‌کند، اشاره داشته باشم

به گزارش سینماپرس، جواد مزدآبادی، کارگردان سینما با بیان این‌که رسالت سینما و تلویزیون بیش از فراهم کردن سرگرمی است، به حوزه گفت:  امروز وضعیتی که بر کشور حاکم است قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای دیگری نیست، چون قدرت‌های استعماری تمرکز خود را روی این امر متمرکز کرده‌اند که با فشارهای اقتصادی بین دولت و ملت فاصله بیندازند. برای رسیدن به این خواسته نیز از تمام ابزارهای تبلیغی خود به ویژه فیلم‌ها و برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی نهایت استفاده را می‌برند.

وی افزود: در چنین فضایی نیاز است تا سینما و رسانه ملی هم پیمان شده و با تولید برنامه‌هایی کارآمد، اهداف شوم آنها را بر ملا کنند. برای رسیدن به این خواسته نیز حتماً نیازی نیست به صورت مستقیم به موضوعات مد نظر پرداخته شود، چون در این قبیل موضوعات، هیچگاه نگاه مستقیم جواب نمی‌دهد، بلکه باید در قالب اشاره به این موضوعات توجه داشت. برای مثال اگر در سریالی نشان دهیم چگونه می‌توان با مصرف بهتر، هزینه‌ها را پایین آورد به نظرم اولین قدم در این زمینه برداشته شده است.

این فیلمساز رسالت سینما را فرامرزی توصیف کرد و گفت: رسالت سینما متفاوت با تلویزیون است، چون هنر هفتم می‌تواند حرف خود را جهانی کند به ویژه حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی یکی از مسیرهایی است که انتظار می‌رود ما را در رسیدن به خواسته مان کمک کند. در این رابطه پیشنهادی دارم که به نظرم می‌توان به آن توجه کرد. آنهم این‌که در فیلم‌های ایرانی نشان دهیم تحریم‌ها در پی هدف قرار دادن مردم است. این اتفاق دقیقاً بر خلاف شعارهای انسان دوستانه‌ای است که به وفور از طریق سیاستمداران غربی به گوش می‌رسد. این رویکرد اگر در فیلم‌های ایرانی مد نظر قرار گیرد به نظرم انقلاب از چهره دشمنان این ملت برداشته خواهد شد.

این کارگردان تاکید کرد:  روشی دیگر نیز وجود دارد که بهتر است از طریق برنامه‌ای تلویزیونی صورت گیرد تا اگر کوچکترین شکی پیش آمد برداشته شود. رسانه ملی می‌تواند پارادوکس‌هایی که در گفته‌های رسانه‌های غربی وجود دارد را شناسایی کرد و افشا کند؛ این مسئله کمک می‌کند، هجمه‌های برنامه‌های ماهواره‌ای بی‌ثمر باشد، البته این خواسته به دو طریق قابل امکان است. ابتدا از طریق برنامه‌های نمایشی، سپس از طریق برنامه‌های کارشناس محور.

وی با بیان این‌که در برنامه‌هایی که قرار است به شکل کارشناسی تحریم‌ها مد نظر قرار گیرد باید طیف‌های فکری مختلف وجود داشته باشد، گفت: یکی از آسیب‌های جدی برنامه‌هایی که به موضوعاتی نظیر تحریم‌ها می‌پردازند این است که تنها به یک طریق می‌خواهند به هدف خود برسند، درصورتی‌که تجربه ثابت کرده اگر گوناگونی بیان وجود داشته باشد، مردم بیشتر پذیرای آن خواهند بود، اما نمی‌دانم چرا هنوز ما اصرار داریم راه گذشته را تکرار کنیم!

این سینماگر در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: شاید در دنیا کمتر کشوری وجود داشته باشد که مردمش تا به این اندازه با حکومت همسو هستند. این امتیاز بسیاری بزرگی است که باید به واسطه رسانه آن را قوی‌تر کرد، بخشی از این اتفاق از طریق شبکه‌های فرا مرزی رخ می دهد. در رسانه ملی شاید  به آن گونه که شبکه‌های داخلی مد نظر هستند شبکه‌های خارجی مورد توجه نیستند؟ این رویکرد تا حدی قابل درک است، اما به نظرم هر اندازه که ما در پخش فرا مرزی خود سرمایه گذاری کنیم، دست آوردها آن مطلوب‌تر خواهد بود.

مزدآبادی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: موضوع دیگری که می‌خواهم به آن تاکید داشته باشم تاکید به جایگاه خانواده در مناسبات اجتماعی است. خانواده اصلی‌ترین و مهمترین فاکتوری است که می‌تواند، آینده هر کشوری را رقم زند تا زمانی که این خواسته به شکلی مطلوب مهیا نباشد، دست آوردها مطلوب نخواهد بود. برای همین در فیلم‌ها و آثار نمایشی باید سبک زندگی ایرانی – اسلامی به شکلی تاثیر گذار مد نظر قرار گیرد. این خواسته در شرایط فعلی بسیار پراهمیت است، زیرا سریال‌هایی که از شبکه‌های ماهواره‌ای با زبان فارسی پخش می‌شوند، فرهنگ این مرز و بوم را نشانه گرفته‌اند.

وی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: این‌که برنامه‌های کاربردی در حوزه انقلاب توسط چه افرادی ساخته می‌شود هم اهمیتی ویژه در برنامه سازی سیما دارد. متاسفانه ما عادت کرده‌این که برنامههایمان تنها در اختیار آدم‌های خاص باشد. این روش به نظرم باعث نوعی بی‌انگیزگی در میان هنرمندانی شده که استعداد خوبی دارند، اما متاسفانه به آنها بهای لازم داده نمی‌شود.

*حوزه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.