سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

یک مستندساز مطرح کرد؛

«زیر چکمه بیگانگان» مستندی درباره جنگ جهانی دوم

مستند زیر چکمه بیگانگان

سینماپرس: کارگردان «زیر چکمه بیگانگان» درباره پژوهش‌های خود نسبت به این مستند بیان کرد که تلاش کرده است تا در روستاهای کرمانشاه کسانی را بیابد که جنگ جهانی دوم را دیده باشند.

به گزارش سینماپرس، غلامحسین منوچهری صفا تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «زیر چکمه بیگانگان» درباره سوابق خود در حوزه مستند به مهر توضیح داد: متولد دهه ۴۰ هستم و در شهرستان زیبا ولی جنگزده قصر شیرین به دنیا آمده‌ام. علی‌رغم آنکه در رشته کارشناسی زیست شناسی تحصیل کرده‌ام اما به سبب علاقه زیادی که به هنر داشتم از سال ۶۵ به عنوان عکاس شروع به همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی کردم. در زمان هشت سال دفاع مقدس، با گروه‌های نمایشی مختلف، به فعالیت در حوزه تئاتر مشغول شدم. در سال ۸۱ در آزمون ورودی سازمان صدا و سیما شرکت کردم و از آن سال تا کنون به عنوان نیروی رسمی صدا و سیمای مرکز کرمانشاه در حال خدمت هستم.

وی درباره ایده و انگیزه ساخت فیلم خود گفت: دوستانم از علاقه من به کارهای تاریخی و مستندهای بوم شناختی آگاه بودند، به همین سبب یکی از عزیزان در واحد پژوهش مرکز، یک رساله دکتری به من معرفی کرد که در خصوص جنگ جهانی دوم در کرمانشاه نوشته شده بود. پس از مطالعه این تحقیق دانشجویی، تصمیم به ساخت فیلم «زیر چکمه بیگانگان» گرفتم. به همین سبب تحقیقات را به صورت کتابخانه‌ای و میدانی پیش بردم و بر همین اساس سناریوی فیلم را نوشتم.

این مستندساز درباره زمان ساخت اثر خود افزود: مرحله پژوهش کار، حدود دو سال زمان برد و از طریق نهادهای مختلفی چون، کتابخانه‌های مجلس شورای اسلامی، فیلمخانه ایران، آرشیو صدا و سیما، و برخی منابع و سایت‌های برون مرزی به جمع آوری نسخ قدیمی و تصاویر مرتبط با موضوع مستند پرداختم. در ادامه در روستاها و شهرهای استان به دنبال افرادی که روزگار جنگ جهانی دوم را به چشم دیده باشند گشتم. البته برخی از این عزیزان در شهرهای خارج از استان ساکن شده بودند و برخی در فاصله مرحله پژوهش و مرحله تولید، یا پس از تولید، از دنیا رفتند. به همین دلایل و به سبب دشواری جمع آوری اطلاعات، زمان پژوهش کمی بیش از آنچه انتظار می‌رفت به طول انجامید.

منوچهری صفا ادامه داد: تصویربرداری فیلم، حدود دو ماه و نیم و ساخت پروژه‌های انیمیشنی آن نزدیک به سه ماه وقت برد. به دلیل حساسیت‌هایی که در خروجی اثر داشتم، مرحله مونتاژ و تدوین اثر هم طولانی شد و در واقع، «زیر چکمه بیگانگان» سه بار مونتاژ شد تا اینکه بالاخره، پس از سه سال، خروجی نهایی فیلم به دست آمد.

منوچهری صفا در خصوص جشنواره مستند سیما نیز اظهار کرد: استقبالی که امسال از جشنواره مستند سیما به عمل آمده را باید به فال نیک بگیریم. اینکه از این طریق به مستندسازی بیشتر پرداخته می‌شود و به ویژه فیلمسازان شهرستانی هم مورد توجه قرار می‌گیرند، موجب دلگرمی اهالی هنر، علی‌رغم وجود مصائب مالی، خواهد بود. جوایز جشنواره و پخش سراسری آثار، به عنوان کمکی تلقی می‌شود که برای فیلمسازان ایجاد انگیزه می‌کند. به جرات می‌توان گفت بسیاری از آثاری که دیده می‌شود و مورد پسند مخاطب قرار می‌گیرد از جمله آثار فیلمسازان شهرستانی است.

وی در پایان گفت: وجود آرای مردمی در داوری آثار نیز یکی از محاسن اصلی این جشنواره است و من به شخصه برای پسند مردم، اهمیت و احترام خاصی قائل هستم.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از ۱۵ تیر ماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است و فیلم مستند «زیر چکمه بیگانگان» نیز در قالب همین رویداد روی آنتن رفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.