یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

کودکان، قربانیان تبلیغات تلویزیون

چرا نباید برای کودکان آگهی تبلیغاتی پخش کرد؟

آگهی های تبلیغاتی

سینماپرس: به تازگی هشتگی با نام "پویا بدون تبلیغات" در شبکه های اجتماعی راه اندازی شده که از مسوولان رسانه ملی میخواهد آگهی های تبلیغاتی را برای شبکه تخصصی کودکان حذف کنند.

به گزارش سینماپرس، «پویا بدون تبلیغات» پویشی است که اخیرا از سوی خانواده‌هایی که فرزند آن‌ها مخاطب شبکه پویا هستند، به راه افتاده است. کاربرانی که از این هشتگ استفاده می‌کنند معتقدند شبکه پویا به عنوان شبکه تخصصی کودک تبلیغات آزاردهنده‌ای دارد که ذهن کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل با راه اندازی این پویش به دنبال تغییر سیاست‌های کلی درارتباط با این شبکه هسستند.

این درحالی است که پیش از این بارها محمد سرشار در گفتگو با رسانه‌های مختلف عنوان کرده که انتخاب برای پخش آگهی‌های بازرگانی در حوزه آن‌ها نیست و بازرگانی باکسی را اعلام می‌کند و ما موظف به پخش ‌آن‌ها هستیم. سرشار می‌گوید: «در آگهی‌های بازرگانی انتخاب و تعیین زمان پخش برعهده اداره کل بازرگانی صداوسیماست. این‌ها در قالب بسته‌هایی به شبکه‌ها ارسال می‌شود که در این تعداد دقیقه و این ساعت‌ها پخش شوند و شبکه اجازه دخل و تصرف در این آگهی‌ها را ندارد. اگر تخلفی هم در پخش انجام شود با آن‌ها برخورد می‌شود.»

در واقع یکی از مشکلات جدی تلویزیون در حوزه کودک خروجی محدود سریال و برنامه نمایشی روی آنتن است و البته در حوزه تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی هم جامعه‌شناسی رفتار نمی‌شود.

چرا نباید برای کودکان آگهی تبلیغاتی پخش کرد؟

بدیهی است که کودکان در سنین خردسالی در  اوج رشد نورون‌های مغزی هستند و به خاطر شرایط طبیعی سنی هر چیزی رو که هم سن و سالان خود داشته باشند طلب می‌کنند. حالا اگر در این شرایط، مورد هجوم انواع تبلیغات تجاری قرار بگیرند و بنا به هر دلیلی (بودجه خانواده یا حتی مسائل فرهنگی و...) آن را بدست نیاورند، به طور بنیادین عقده‌سازی در این کودکان  شکل می‌گیرد.
 

یکی از مشکلات پخش آگهی‌ها این است که اغلب تبلیغات روانشنایی کودک نشده‌اند و اغلب به کودک تعاریف جدیدی از افراد و پارامترهای زندگی آموزش می‌دهد و همچنین نیازهای جدید غیرضروری معرفی می‌کند.

علاوه بر این، در بسیاری از کشورهای دنیا نیز پخش تبلیغات از شبکه‌های تخصصی کودکان ممنوع است. این شبکه‌ها اغلب در آمد خود را از طریق فروش حق اشتراک به مخاطبین خود به دست می‌آورند.

دیگران چه می‌گویند؟

 یکی از کابران شبکه های اجتماعی در پستی نوشت: «مخالف پخش تبلیغات در صدا و سیما نیستم چون بالاخره باید کسب درآمد کنند، ولی با پخش تبلیغات از شبکه کودک کاملا مخالفم.»

کاربر دیگری در  توییتر با هشتگ پویا بدون تبلیغ نوشته است: «بدترین مدل تبلیغات اینکه کودکان رو بندازی به جون پدر مادرشدن تا یک مسول بی کیفیت که فقط به لطف تبلیغات ناجوانمردانه فروش میره بخرن.»

همچنین کاربری با نام زینب صبور نوشته است: «شهر فرش، عالیس، سس دلپذیر، کنسرو چین چین یه بخش کوچولویی از تبلیغات شبکه پویاست. آخه اینا چه ربطی به بچه داره. جدا از این پخش تبلیغات از شبکه پویا ظلم به بچه ها نیست؟»

و یا کاربر دیگری نوشت: «در تبلیغات شبکه پویا رسما میگن بچه ها با پدر مادراتون برید فلان جا خرید کنید! رسما از عدم تفکیک خوب و بد توسط بچه ها برای اهداف مالی اقتصادی خودشون بهره میگیرن و از کودک استفاده ابزاری میکنن!»

  حال باید دید این پویش و اعتراض‌هایی از این دست تا چه اندازه می‌تواند در سیاست‌های کلی صداوسیما تاثیرگذار باشد و اصلا می‌نواند باعث برخی تغییرات شود؟

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.