شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹

مبنای‌قانونی ثبت در وزارت‌کار چیست؟

اعتراض صنف «آهنگسازان سینمای ایران» به هیأت مدیره «خانه سینما»

کانون آهنگسازان سینمای ایران

سینماپرس: کانون «آهنگسازان سینمای ایران» از اصناف عضو خانه سینما نسبت به اصرار هیأت مدیره این نهاد صنفی به ثبت همه صنوف در وزارت کار اعتراض کرد.

به گزارش سینماپرس، کانون آهنگسازان سینمای ایران طی نامه‌ای خطاب به همایون اسعدیان رییس هیت مدیره خانه سینما اعتراض خود را نسبت به الزام ثبت صنوف در وزارت کار و نیز سازوکار برگزاری مجمع عمومی خانه سینما برای انتخابات هیات مدیره، اعلام کرد.

در متن این نامه که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، آمده است:

«به نام خدا

جناب آقای همایون اسعدیان

رییس محترم هیئت مدیره خانه سینما

با سلام و احترام، عطف به نامه شماره ۹۸-۷۰۵ مورخ ۹۸/۵/۱۲جنابعالی، موارد زیر را جهت روشن شدن مشکلات عدیده خانه سینما به استحضار می‌رساند.

۱-مجمع عمومی خانه سینما اگر مصوبه‌ای برای ثبت تشکل‌های خانه سینما در «وزارت کار» یا هر گونه تغییری خارج از اساسنامه داشته، می‌بایست با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده با موضوع تغییرات اساسنامه خانه سینما تشکیل و پس از تصویب دو سوم اعضا، ثبت تشکل‌ها در وزارت کار به عنوان‌بندی در اساسنامه اضافه و در «شورای فرهنگ عمومی» به تصویب می‌رسید تا لازم‌الاجرا باشد. با توجه به اینکه ثبت در وزارت کار وارد اساسنامه خانه سینما نشده و به تصویب شورای فرهنگ عمومی نرسیده، لذا اجبار و اصرار هیئت مدیره برای ثبت تشکل‌ها در وزارت کار علاوه بر غیرقانونی بودن، قابل دفاع نیست.

۲-در مصوبه هیئت وزیران مندرج در نامه، خانه سینما به عنوان شخص حقوقی می‌بایست مراحل ثبت و دریافت «شناسه ملی» را انجام می‌داد و نه تشکل‌ها زیرا تشکل‌های حاضر در خانه سینما زیرمجموعه خانه سینما بوده و نیازی به ثبت جداگانه و دریافت شناسه ملی ندارند.

۳-در ماده یکی اساسنامه به صراحت قید شده «خانه سینما زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند» و هیچ اشاره‌ای به وزارت کار نیست.

۴-تبصره ماده یک اساسنامه تشکل‌های عضو خانه سینما را موظف کرده متن «اساسنامه خود را جهت طی مراحل قانونی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسلیم و رسید دریافت کنند».

۵-ماده ۱۵ مورد استناد، مجمع عمومی را متشکل از نمایندگان رسمی تشکل‌های قانونی عضو خانه سینما می‌داند. بنابراین صنوف کارگری ثبت شده در وزارت کار که طبق اساسنامه خودشان مستقل هستند، عملا از خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شده‌اند و نمی‌توانند در مجمع عمومی خانه سینما شرکت کنند. حال آن که جنابعالی خلاف آن را ذکر کرده‌اید.

۶-در ماده ۸ اساسنامه مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «در هر حرفه سینمایی فقط یک تشکل صنفی می‌تواند به عضویت خانه سینما در آید». این بند اساسنامه کاملا مغایر وضعیتی است که هیئت مدیره به وجود آورده و کلیه صنوف کارگری، هم به‌عنوان «انجمن صنفی-کارگری استان تهران» و هم به عنوان انجمن فرهنگی و حرفه‌ای که طبق اساسنامه خانه سینما سراسری است، در خانه سینما حضور دارند که هیچ محمل قانونی ندارد.

۷-تشکیل مجمع عمومی خانه سینما فقط با ۵ صنف کارگری که شناسه دریافت کرده‌اند امکان پذیر نیست. از این رو با تخلف هیئت مدیره تمامی صنوفی که در وزارت کار پرونده تشکیل داده ولی شناسه دریافت نکرده‌اند به مجمع عمومی دعوت شده‌اند در حالی که طبق اساسنامه صنوف کارگری و اساسنامه خانه سینما، هیچ یک از صنوف کارگری حق شرکت در مجمع عمومی خانه سینما را ندارند.

۸-کانون آهنگسازان سینمای ایران خواهان اجرای دقیق اساسنامه خانه سینما است. این تشکل، حفظ و صیانت از خود و خانه سینما را یک وظیفه و حق قانونی می‌داند و در هر مرجع نظارتی و قضایی در برابر تخلفات، با تمام توان از ان دفاع می‌کند.

کانون آهنگسازان سینمای ایران

رونوشت:

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

رییس محترم سازمان سینمایی

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

جامعه اصناف سینمای ایران

مطبوعات و رسانه‌های سینمایی و خبری»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.