دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲

ایل بیگی:

گروه سینمایی کودک مانند «هنر و تجربه» نیست/ جشنواره فیلم کودک به اکران موفق فیلم‌ها نظر دارد

حبیب ایل بیگی

سینماپرس: گروه سینمایی کودک مستقل یکی از پرونده‌های باز است که درباره آن اما و اگرهایی وجود دارد.

به گزارش سینماپرس، موضوع گروه سینمای کودک در چندسال اخیر یکی از مهمترین و داغ‌ترین سوژه‌های خبری سینما بود. عموم مدیران سینمایی وقت درباره این گروه اظهار کرده بودن که به زودی این گروه سینمایی تشکیل خواهد شد. اما آیا گروه سینمایی کودک در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد و اینکه آیا این گروه منحل شده است که صحبت از تاسیس و احیای آن می‌شود؟ از طرفی دیگر جشنوراه فیلم کودک و نوجوان که سال‌ها است از برگزاری آن می‌گذرد سالانه میزبان فیلم‌های زیادی در این زمینه است و به تعداد زیادی از آنان جوایزی اهدا شده ولی هنوز شاهد اکران و تماشای آنان نه در سینما، تلویزیون و شبکه نمیاش خانگی نیستیم. خبر آخر اینکه در هفه گذشته اخباری از شورای مرکزی توسعه کیفی سینمای کودک با ریاست خانم درخشنده و سخنگویی سید جواد هاشمی داشتیم.  

سینمای کودک از قابلیت‌های بسیار مهمی در زمینه تعلیم و تربیت خانوادگی برخورداراست و تطبیعتا به خاطر خاص بودن مخاطب خود از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که لازم است برای آن برنامه‌ریزی ویژه و مجزایی صورت بگیرد. از سوی دیگر رقم فروش سینمای کودک در کشورهایی مانند آمریکا بسیار بالا است و باید دید که از کل فروش سینمای کشور ما سهم سینمای کودک چقدر است؟   تمام این مسائل در کنار یکدیگر ما را ملزم به گفتگو با مدیران سینمایی کودک و نوجوان کرد.

«حبیب ایل بیگی» از مدیران سینمایی کشور و قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی که از نزدیک در جریان سینمای کودک و نوجوان قرار دارد در گفتگو تلفنی با خبرنگار تسنیم درباره این گروه سینمایی و شرایط فعلی سینمای کودک از ابهامات این گروه سینمایی و مسائل پیرامونی آن کاست.

گروه سینمای کودک حامی تولید و اکران

آقای ایل بیگی آیا گروه سینمایی کودک در سال‌های قبل منحل شده است؟ چون مدیران سینمایی گوناگون همگی از احیای آن در سال‌های قبل سخن گفته‌اند.

گروه سینمایی کودک به نظر برخی هنوز در دو حالت جدا قرار دارد. یکی اینکه گروهی که به دنبال اکران ویژه و مجزای سینمای کودک است و وضعیتی مشابه گروه سینمایی هنر و تجربه را دارد و دیگری گروه سینمایی که وظیفه برنامه ریزی برای تولید و مراقبت و صیانت حقوق کودک را در نظر دارد. در دهه ۶۰ و ۷۰ گروه سینمایی کودک با حضور افرادی چون وحید نیکخواه آزاد، خانم برومند و خانم طائرپور و... وجود داشت که کمک‌هایی هم به سینمای کودک کردند و توفیقاتی داشتند ولی در مجموع ارزیابی قابل قبولی نداشت و به مرور از بین رفت.

در ده سال گذشته در دولت یازدهم و در دوره مدیریت آقای ایوبی کارگروه سینمایی کودک راه اندازی شد که خانم طائرپور ریاست این شورا را داشت. در آن کارگروه فارابی،  آقای جبلی، آقای شجاع نوری و خانم برومند هم نیز حضور داشتند. این کارگروه وظیفه تولید و اکران را هم در نظر داشت. اما این کارگروه هم به دلایلی تعطیل شد و اعضا استعفا دادند.

در سال ۹۶ بنده به فارابی آمدم و مسئول سینمای کودک شدم و برای پیگیری و حمایت از کودک و سینمای آن وارد عمل شدم یعنی اکران را نیز در نظر گرفتیم و تنها مسئول بحث مراقبت از کودک از نظر محتوایی نبودیم. یکی از مهمترین کارهایی که کردیم این بود که باید تمام سرگروه‌های سینمایی حداقل در سال ۱ فیلم سینمایی کودک را اکران کنند. الان سرگروه سینمای فرهنگ از ابتدای سال تا امروز ۲ فیلم کودک اکران کرده است. یکی در اکران نوروزی و دیگری در اکران تابستان و موفقیت‌های خوبی هم در فروش داشته است.

فیلم‌هایی که سینماداران اکران نمی‌کنند

درباه جشنواره فیلم کودک بگویید؛ اینکه آیا روال آن مانند سال‌های قبل است و تنها به نمایش و حمایت از فیلم‌های اختصاص دارد؟

تصمیمی که درباره جشنواره کودک گرفته شد این بود که مانند قبل فقط جشنواره مسئول حمایت از فیلم‌های سینمایی کودک نیست. توضیح اینکه در سال‌های قبل جشنواره برای رونق سینمای کودک می‌آمد از فیلمسازان سینمای کودک حمایت می‌کرد تا آن‌ها وارد مرحله فیلم‌سازی شوند اما تمهید جدی برای اکران نداشت. برای همین تعداد بسیار زیادی از فیلم‌های سینمای کودک باقی ماند که اصلا اکران نشده‌اند.

ما آمدیم و گفتیم که دیگر نباید جشنوراه فقط محلی برای نمایش سینمای کودک و حمایت از تولید آن باشد بلکه ضمن آنکه از فیلم‌سازان برای تولید این فیلم‌ها حمایت می‌کنیم باید آن‌ها به اکران هم نظر داشته باشند و فقط برای نمایش در جشنواره حضور پیدا نکنند.

دقیقا همین عامل باعث شده است که آن فیلم‌های تولید شده در جشنوراه کودک عموما قابلیت اکران نداشته باشند و متاسفانه باید گفت که بیشتر سینمادارن گفته‌اند که حاضر نیستند آن‌ها را اکران کنند چون عوامل فروش خوب را نخواهند داشت و نمی‌توانند به نتیجه خوبی برسند. چون یا خیلی قدیمی هستند و یا از فضای خوب و مناسبی جهت اکران در سینمای کودک برخوردار نیستند.

برنامه ریزی ما این است که بخشی از این فیلم‌ها باید در شبکه نمایش خانگی اکران شود یا در تلویزون پخش شود تا بدین وسیله برای عموم نمایش داده بشود.

سامانه‌ای موفق برای زنگ سینما

آقای ایل بیگی درباره زنگ سینما بگویید. آیا ایده خوبی در مدت مدیریت شما برای آن در نظر گرفته شده است؟

برای این کار یک سامانه‌ای ایجاد شد تا در آن مدارس بتوانند با کمک آن سامانه بچه‌ها را به سینما ببرند تا فیلم‌های کودک را تماشا کنند. این سامانه در حقیقت یک NGO با نام موسسه اوقات فراغت است که کارش همین هماهنگی میان مدارس و سینما است. این سامانه توانست در سال قبل حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز را به مدارس ببرند. این اکران منظم مدارس خود یک اقدام قابل قبول در سینمای کودک و نوجوان است.

یکی دیگر از کارهای خوبی که در این مدت برای سینمای کودک و نوجوان انجام شد این بود که اولا تلویزیون برای تبلیغ فیلم‌های کودک پشتیبانی خوبی کرد و توانست در فروش فیلم‌ها موفقیت ایجاد کند. لازم به ذکر است که از کل فروش سینمای سال قبل ۲۰ میلیارد تومان متعلق به سینمای کودک است. بخش خصوصی در این چندسال اخیر به سراغ سینمای کودک آمد و انصافا فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام داد. سینمادارها هم ازاکران فیلم‌هایی که بخش خصوصی کار کرده بودند بهره‌مند شدند و شرایط مطلوبی برای دو طرف ایجاد شد که راضی از وضعیت اکران و تولید بودند.

بخش خصوصی در سینمای کودک موفق است

پس به نظر می رسد که جشنواره فیلم کودک رویکرد خود را نسبت به سال‌های قبل عوض کرده است؟

بله، از میان ۷ فیلم امسال که در بخش مسابقه جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور دارند فقط ۲ فیلم را ما حمایت کردیم و باقی فیلم‌ها را بخش خصوصی خودش تولید کرده است. این خیلی خبر خوبی است که کم‌کم بخش دولتی در تولید جای خود را به بخش خصوصی داده است و آن‌ها هم توانسته‌اند وارد شوند و فیلم‌های جدید و خوبی را بسازند. این موضوع باعث می‌شود که آرام آرام به سمت سینمای درست و حقیقی کودک و نوجوان که در دهه ۶۰ و ۷۰ وجود داشت برویم. البته فاصله مطلوب بسیار زیاد است. اینکه در این سالیان گذشته چرا سینمای کودک کمرنگ شد دلیلش این است که اولا سینمای اجتماعی پررنگ‌تر شد و بخش زیادی را به خود اختصاص داد و اینکه آثار سینمایی کودک از قبیل انیمیشن و فیلم‌های خارجی زیادی وارد بازار شد که بچه‌ها به سمت آنان رقبت بیشتری به خرج دادند. اما دوباره سینمای کودک کشور در حال جان گرفتن و حرکت به سمت جلو است.

ما در بودجه سال ۹۸ برای سینمای کودک و نوجان حمایت‌هایی را در نظر گرفتیم. هم برای تولید و هم برای اکران و حتی تبلیغات تا فیلم‌ها بتوانند هم فروش خوبی را داشته باشند و هم سرمایه‌گذار از هزینه کمتری برخوردار شود. پس گروه سینمایی کودک طبق این روال که هم برای تولید و اکران برنامه ویژه‌ای در نظر داشته باشد و هم از بچه‌ها مراقبت کند و حقوق آنان را در نظر بگیرد و در یک یک برنامه‌ریزی کلان داشته باشد موجود است و نیازی به احیا و تاسیس دوباره نیست.

اما اگر تعریف ما از سینمای کودک گروهی مانند گروه هنر و تجربه باشد که سالن‌های اختصاصی برای خود داشته باشد و فیلم‌های مربوط به آن به صورت ویژه اکران شوند باید گفت چنین گروه سینمایی وجود ندارد. چون اولا باید رقابت طبیعی میان همه فیلم‌ها وجود داشته باشد و نباید بخشی را جدا کرد و به آن میدان جدا داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.