دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰

رضا مقصودی مطرح کرد:

بین هزینه‌های تولیدی فیلم باید تناسب وجود داشته باشد

رضا مقصودی

سینماپرس: مساله دستمزدهای سینمایی یکی از موضوعات مهم سینمای ایران است که درباره آن گمانه‌های مختلفی جود دارد. یکی از زیرشاخه‌های این حوزه فیلمنامه است که با بالا رفتن هزینه و فروش فیلم‌ها نرخ آن نیز افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سینماپرس، بعد از خبر مصوب نرخ دستمزد فیلمنامه‌نویسان در شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان، «رضا مقصودی» رئیس سابق این شوار در گفتگو با تسنیم درباره نرخ دستمزد نویسندگان و همینطور مشکلات و موانع موجود در سازوکار قانونی این حوزه گفتگو کرد.

نویسنده «لیلی بامن است» در ابتدا اظهار داشت: فیلم نیز مانند دیگر مقولات فرهنگی حکم یک کالا را دارد و همانطور که برای هر کالای فرهنگی یک هزینه‌ای وجود دارد فیلم نیز دارای هزینه‌های خاص خود مانند بازیگری، طراحی صحنه و لباس، کارگردانی و نویسندگی است. نکته مهم اما وجود تناسب برای پرداخت هزینه‌های یک فیلم سینمایی است که در سینمای ما چندان رعایت نمی‌شود. مثلا در یک فیلم سینمایی که طبق نرخ مصوب نویسنده ۸۰ میلیون باید دریافت کند یکی از بازیگران شاید ۴۰۰ میلیون دریافت کند که اگر رقم دیگر بازیگران را هم در نظر بگیریم این مبلغ برای نویسنده چندان بالا نیست.

وی در بخش دیگری بیان کرد: در تمام دنیا بین ۵ تا ۱۰ درصد هزینه فیلم متعلق به فیلمنامه نویس و هزینه فیلمنامه است؛ اگر پس یک فیلم ۳ میلیارد هزینه داشته باشد دستمزد ۸۰ میلیون تومانی دستمزد بسیار بالایی نیست. مضاف بر اینکه باید دستمزد نویسنده البته بر اساس سوابق و مدت کار و حرفه‌ای بودن و... درجه بندی شود.  

کارگردان فیلم «خجالت نکش» درباره دستمزد مصوب این شورا برای تلویزوین گفت: الزامی وجود ندارد که یک نویسنده حتما با دستمزدی که این شورا تعیین کرده است برای تلویزیون یا سینما و شبکه نمایش خانگی کار کند. همه چیز در این حوزه وابسته به توافق فی‌مابین تهیه کننده و نویسنده است. وی درباره بالا بودن دستمزد نویسنده در شبکه نمایش خانگی مبنی بر هر قسمت ۳۰ میلیون تومان گفت که این مبلغ بیشتر مبنی بر هزینه‌های انجام شده و بیرون آمده از شبکه نمایش خانگی است. این هزینه‌ها به خاطر آنکه در شبکه نمایش خانگی بالا بوده است منجر به آن شده تا در این حوزه نیز بالا باشد بعلاوه آنکه میزان زمان هر قسمت در شبکه نمایش خانگی بیشتر از تلویزون است و در کل البته هزینه‌های شبکه نمایش خانگی بالاتر تعریف می‌شود.

این نویسنده و کارگردان سینما در ادامه درباره ایجاد زمینه‌های لازم و مناسب برای شفافیت و روشن شدن کار نویسندگان گفت که تا امور صنفی این حوزه دقیق نباشد و اصولا فعالیت‌های صنفی قدرمند نباشد مشکلات متعددی پیش می‌آید. باید درجه بندی نویسنده‌ها و سینماگران این حوزه انجام شود. البته باز این موضوع به نوع فعالیت فیلمنامه‌نویسان نیز ارتباط دارد.  اقدام فعالی شورای صنفی تهیه کنندگان قدم اول و مهم برای روشن شدن برنامه‌ریزی‌های این حوزه است که باید انجام می‌شد.

وی درباره کارهای انجام شده در دوران ریاست خود به خبرنگار تسنیم گفت: مهمترین کاری که شورای صنفی فیلمنامه‌نویسان در زمان من انجام داد ثبت این شورا در وزارت کار بود. این شورا تا قبل از آن اصلا ثبت نشده بود. مهمترین مانع برای ایجاد شفایت و برنامه ریزی این حوزه تاسیس اساسنامه در نظام سینمایی برای فیلمنامه‌نویسان است. در حال حاضر همه چیز دست تهیه کننده است و به توافق او و نویسنده برمی‌گردد.

مقصودی در پایان درباره وجود منافع برخی در عدم این اساسنامه و نظام سینمایی گفت: در هر حال در نبود سازمان‌دهی برای همه یک منافع و سودی وجود دارد ولی قاطبه سینماگران ایرانی معتقدند که اگر این نظام‌مندی و سازمان‌دهی سینمایی برای این حوزه وجود داشته باشد نه تنها منافع و سود آنان به خطر نمی‌افتد بلکه سود و منافع مشخص حاصل کار و دسترنج آنان روشن و مشخص و معقول می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.