دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹

اندر حواشی مالی سینما؛

آیا نجومی‌بگیران سینما شورای عالی تهیه‌کنندگان را دور می‌زنند؟

شورای عالی تهیه کنندگان سینما

سینماپرس: این روزها در گوشه و کنار سینمای ایران حواشی زیادی دیده می‌شود که بحث پرداخت دستمزدهای نجومی یکی از آنهاست.

به گزارش سینماپرس، این روزها حواشی بسیاری از گوشه و کنار سینما به گوش می‌رسد که برای خود سینماگران و اهالی رسانه عادی شده است. اگر بخواهیم به ریز این حواشی بپردازیم، حتما از اصل موضوع دور خواهیم شد؛ بنابراین در گزارشی که ما تهیه کردیم محوریت موضوع را به دریافت دستمزدهای نجومی اختصاص دادیم که همچنان به ساماندهی نرسیده و اعتراض برخی اهالی سینما را به همراه داشته است.


صباغ زاده: باید جلوی زیرمیزی‌ها و پشت میزی‌ها گرفته شود

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما درباره احتمال دور زدن شورای عالی تهیه کنندگان توسط سرمایه گذاران نجومی بده و بازیگران نجومی بگیر در دادن و دریافت دستمزدها (خانه، سکه، اتومبیل و ...) و برخورد با این موضوع گفت: به هر حال شورای عالی تهیه کنندگان باید بتواند برنامه ریزی‌هایی انجام دهد که جلوی زیرمیزی‌ها و پشت میزی‌ها را بگیرد تا تلاش‌های آن‌ها بی نتیجه نماند.

او افزود: راهکارهای درست، صداقت تهیه کنندگان و یکدست شدن همه در سینما به طور قطع جلوی چنین اتفاق‌هایی را می‌گیرد. از سویی حتما باید قوانین محکم تری برای آن وضع شود تا فردی جرات به انجام آن نکند و بداند عواقب سختی در انتظارش است.

این تهیه کننده گفت: تهیه کنندگان هم اگر خلاف مقررات شورای عالی عمل کنند و خدای ناکرده چنین کاری انجام دهند، باید کارت تهیه کنندگی شان باطل شود و اجازه دریافت پروانه ساخت نداشته باشند.

صباغ زاده ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما و تهیه کنندگان با جدیت زیاد تصمیم گرفتند جلوی موضوع دستمزدهای نجومی بایستند؛ چون ادامه حیات سینما با این همه مشکل بخصوص در بخش خصوصی امکان پذیر نخواهد بود.


موسوی: کلک زدن باعث تشدید اعمال قانون می‌شود

غلامرضا موسوی درباره موضوع دور زدن شورای عالی تهیه کنندگان توسط تهیه کننده، سرمایه گذار و بازیگران در نحوه پرداخت و دریافت دستمزدهای نجومی مانند دادن منزل مسکونی، سکه، اتومبیل و ... به جای بخشی از دستمزد، گفت: موضوعی که در صنف وجود دارد و یکی از ویژگی‌های همیشگی در سینمای ایران است، مخفی نماندن عملکردهاست. شاید مدتی مخفی بماند، اما در درازمدت بالاخره رو می‌شود. آنجاست که دروغ گفتن و پیچاندن شورای عالی تهیه کنندگان به گناهانشان اضافه شده و در نتیجه نوع برخوردها هم تشدید خواهد شد.

او افزود: آیین نامه جدید شورای عالی تهیه کنندگان در حال نگارش است و بحث‌های مختلفی در آن مطرح شده و این موضوع هم قطعا یکی از موارد مهم در آن خواهد بود که حتما مطرح می‌شود. امیدواریم هیچکس پای خود را از قانون فراتر نگذارد تا همه کارها به نفع سینما تمام شود.


فرید: هدف شورای عالی تهیه کنندگان برگرداندن سود است

مهرداد فرید عضو شورای عالی تهیه کنندگان هم درباره تلاش و پیگیری این شورا برای ایجاد چرخه صحیح اقتصادی صنعت سینما گفت: آنچه در شرایط فعلی به صنعت سینمای ایران صدمه زده، متناسب و متعادل نبودن دخل و خرج فیلم هاست.

او افزود: این عدم تعادل بیش از همه از ناحیه دستمزد بازیگران صدمه دیده که البته با هماهنگی دو صنف تهیه کنندگان و بازیگران قابل کنترل است.

فرید گفت: در این مسیر شورای عالی تهیه کنندگان کمیته‌ای را تعیین کرده تا با جلسات منسجم با تهیه کنندگانی که قصد تولید فیلم دارند، این معضل را از نزدیک به چالش بکشد و از ابزارهای صنفی برای کنترل دستمزدها بهره ببرد.

او ادامه داد: با این رویکرد حتی جلوی سرمایه گذارانی که میزان فروش برای آن‌ها مهم نیست و فقط به صرف آمدن به سینما باعث ایجاد دستمزدهای نجومی و تولید فیلم پرخرج می‌شوند، گرفته خواهد شد.

فرید گفت: هدف شورای عالی تهیه کنندگان برگرداندن سود از بخش تولید به بخش توزیع و نمایش است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.