شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

گروکشی دولت و فشار بر فعالان عرصه فرهنگ و هنر/۴

افتخاری: دولت دوازدهم تکلیف خود را روشن کند، دولت جمهوری اسلامی است یا نه؟!/ سریال هایی مانند «گاندو» باعث افزایش بصیرت و اعتماد به نظام می شوند

لاله افتخاری

سینماپرس: دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پی شنیده هایی مبنی بر قطع بودجه صدا و سیما توسط دولت به دلیل پخش سریال «گاندو» گفت: دولت دوازدهم تکلیف خود را روشن کند، دولت جمهوری اسلامی است یا نه؟؛ ما در کشورمان باید بر اساس آموزه های دینی عمل کنیم، در روایات ما تأکید شده بهترین دوست کسی است که عیوب مرا بازگو کند؛ حالا چرا دولت از یک سریال چنین برآشفته شده؟ این رفتار در شأن مسئولان دولت نیست و نباید با کسانی که با زبان فرهنگ و هنر آن ها را نقد می کنند چنین رفتاری داشته باشند.

این عضو جمعیت زنان انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در دولت شعارها و با عملکرد افراد تفاوت و فاصله بسیاری دارد؛ مشخص است که برخی شعارهای دولت بر اساس شتاب زدگی و عوام فریبی بوده اند، اینکه مسئولان دولت اعلام می کردند «ما از منتقدان استقبال می کنیم» الآن کجاست؟ چرا در عمل هیچ استقبالی از منتقدان نمی شود؟

وی ادامه داد: این رفتار دولت باعث شد تا مردم به خود بیایند و متوجه شوند که باید از این به بعد بر اساس عملکرد افراد دست به انتخاب بزنند نه اینکه مجذوب شعارهای زیبا و فریبنده آن ها شوند!

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه سریال «گاندو» می تواند ۲ حالت داشته باشد؛ اول اینکه همه مطالبی که در این سریال عنوان شد بر اساس واقعیت است که در این صورت دولت باید از همه مردم، شهدا، رهبری و نظام عذرخواهی و سپس کناره گیری کند، یا اینکه مطالب این سریال واقعی نیست که در آن صورت هم دولت می بایست از طریق مراجع ذی صلاح قانونی مانند قوه قضائیه پیگیری کند، در هر صورت راه برخورد با این سریال، تهدید و ارعاب و قطع بودجه یک سازمان بزرگ مانند صدا و سیما نیست!

افتخاری تصریح کرد: بنده متوجه نمی شوم که این رفتار تهدیدآمیز چه معنایی دارد؟ چرا ما باید جلوی دهان منتقدان و معترضان به عملکردمان که دلسوزانه حرف می زنند را بگیریم؟ این رفتارها بسیار زشت است. البته چنین رفتاری نشان می دهد که چقدر جای سریال هایی مانند «گاندو» با این محتوای فاخر و عالی شان خالی بوده که باید برای تولید آن از تمام مسئولان سازمان صدا و سیما قدردانی کرد.

وی تأکید کرد: سریال هایی مانند «گاندو» باعث افزایش بصیرت در توده های مردم و اعتماد بیشتر آن ها به نظام می شوند؛ ما به این نوع تولیدات ارزشمند نیاز داریم. ما باید از عوامل سازنده این سریال قدردانی کنیم. همین که تلویزیون مانند سینما محلی برای ترویج فساد و سیاه نمایی و بی بندوباری نشده جای شکر دارد. مسئولان سازمان صدا و سیما حالا مسئولیت شان سنگین تر شده و باید بیش از گذشته از افرادی که چنین آثاری را تولید می کنند حمایت نمایند؛ ای کاش تولید سریال هایی این چنینی در مورد قوه ها و تشکل های دیگر کشور هم تولید شود.

این عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مردم ایران اسلامی با استقبال از این سریال نشان دادند که خواهان آگاهی بخشی بیشتر هستند؛ این وظیفه هنرمند است که در قالب هنر بایدها و نبایدها را به مردم منتقل کند. بنده معتقدم دولت باید به افرادی که این سریال را تولید کرده اند جایزه ویژه دهد نه اینکه آن ها را تهدید کند، دولت باید بودجه ویژه ای به سازمان صدا و سیما بدهد و مسئولان رسانه ملی را ترغیب کند که زین پس فقط به این سمت و سو بروند و چنین آثار درخشانی را تولید کنند.

افتخاری در خاتمه این گفتگو با ذکر این نکته که تهدید دولت علیه صدا و سیما و تهدید قطع بودجه این سازمان باید باعث بازنگری در وابستگی بودجه صدا و سیما به دولت شود اظهار داشت: ما نباید اجازه دهیم صدا و سیما به عنوان رسانه ملی تریبون دولت شود؛ نباید وضعیتی مشابه با برخی خبرگزاری ها و مطبوعات که وابسته دولت هستند و از طریق دولت ارتزاق می کنند و تنها در له دولت مطلب منتشر می کنند برای تلویزیون هم به وجود آید؛ رسانه ای مانند صدا و سیما فرامرزی است، رسالت های مهمی دارد و باید بر اساس رسالت هایش گام بردارد و من امیدوارم که هرچه سریع تر با تدبیر ویژه از سوی نهادهای قانون گذار دست دولت در تعیین بودجه رسانه ملی قطع شود.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۱۴:۱۹
    0 0
    اگر مى خواهند اعتماد مردم به نظام بىشتر شود حداقل سرىالى نسازند که به دولتى که با اکثرىت راى مردم انتخاب شده اىنقدر بى حرمتى کنند
  • ۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۰۳:۵۵
    0 0
    دوست عزیر طبق نظرسنجی خبرگزاری فارس حدود۷۰ درصد مردم مخالف انتقادات دولت به سریال بودن؛ فی الواقع مردمی که خودشون به دولت رای دادن خودشون هم با رویکرد سریال موافق بودن. ضمناً این سریال عمدتاً راجع به جریان نفوذ بوده و ارتباطی به توهین به دولت نداره . بعدشم الان سال۹۶ نیست که اکثر ملت هوادار دولت باش، بلکه سال ۹۸ هستش، و بواسطه عملکرد اقتصادی ناامیدکننده ی دولت،اقلیتی طرفدار براش باقی مونده.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.