دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

تغییر کاربری محوطه تئاتر شهر؛

فضای پیرامونی تئاترشهر به نمایش‌های میدانی تبدیل می‌شود

شهرام کرمی و سعید اسدی

سینماپرس: بر اساس توافق های صورت گرفته میان مجموعه ی تئاتر شهر، شهرداری تهران و اداره کل هنرهای نمایشی علاوه بر تداوم طرح انضباط شهری در محدوده ی چهار راه ولیعصر، نمایش های میدانی به صورت پیوسته و در تمامی طول سال در این فضا اجرا خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، پس از اینکه هفته گذشته دستفروشان چهارراه ولیعصر علیه ممنوعیت دستفروشی در این نقطه از شهر تهران اقدام کرده‌اند، به نظر می‌رسد شهرداری قصد دارد طرحی با موضوعیت تئاتر در اطراف تئاتر شهر عملیاتی کند. این طرح در حالی رخ می‌دهد که کمپین‌هایی در حمایت از دستفروشان شکل گرفته است و حتی خبرهایی از تحصن دستفروشان در برابر تئاترشهر شنیده می‌شود.

حال سعید اسدی از پیش‌نویس تفاهمی گفته است که طبق آن محوطه تئاتر شهر به محل اجراهای آیینی تبدیل می‌شود. طبقه اطلاعیه تئاتر شهر این تفاهم‌نامه تا روز چهارشنبه هفته جاری به امضای مجموعه و شهرداری تهران می‌رسد.

داستان تئاتر شهر و حریم آن همواره محل مجادله بود و محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز از تلاش‌هایش برای مشخص شدن مالیکت محوطه تئاتر شهر گفته بود، وعده‌ای که هنوز محقق نشده است.

محوطه تئاتر شهر زمانی به یک بحران تبدیل شد که میان دو نفر - که گویا از دستفروشان چهارراه ولیعصر بوده‌اند - نزاع مسلحانه صورت می‌گیرد. از همین رو پس از کش‌وقوس‌های بسیار سعید اسدی، مدیر مجموعه ی تئاتر شهر و شهردار منطقه ۱۱ پس از جلسات متمادی راه‌حل را اجرای تئاتر محیطی، تئاتر شورایی و مناظره‌ای در فضای محوطه تئاتر شهر دانسته‌اند.

مدیر مجموعه تئاتر شهر در این باره گفته است: «باید تکلیف ساختمان کناری تئاتر شهر نیز روشن شود و با تبدیل آن به یک مرکز رشد تئاتری، موزه زنده ی هنرهای نمایشی، کتابخانه، فضای نمایشگاهی و گالری خیابانی به توسعه امکانات نمایشی در این فضا کمک کنیم. همچنین کارگاه‌های ارایه و فروش مهارت‌های هنری و شکل‌دهی به بازار مهارت‌های هنری به جای محصول از دیگر طرح‌هایی است که شهرداری می‌تواند در به ثمر رسیدن آن نقش اساسی داشته باشد.

آبادیان، شهردار منطقه ۱۱ نیز در جلسه مشترک گفته است با توج به اجرای طرح انضباط شهری و پیراستن فضای پیرامونی مجموعه ی تئاترشهر، مجموعه شهرداری و سازمان فرهنگی هنری آمادگی کامل دارد تا در زمینه  پشتیبانی مالی و سخت افزاری اجرای آثار نمایشی در  پهنه رودکی و از جمله در پیشخوان تئاتر شهر با مجموعه ی تئاتر شهر همکاری کند.

شهردار منطقه ۱۱ از ردیف بودجه  مستقلی برای اجرای آثار نمایشی میدانی در این پهنه برای سال آینده خبر داده است.

شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور نیز در این نشست گفته است:  «تعامل و همکاری ما می تواند به خروج از این شرایط کمک کند. ما می‌دانیم که چه فشاری را از جانب دست‌فروشان تحمل می‌کنید؛ ولی واقعیت این است که آنها نیز برای معیشت خود نیاز به مکان‌های مجزایی دارند و نباید مجموعه تئاتر شهر به مکانی که ثبت ملی شده است در این زمینه متضرر شود.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.