یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱

ماجرای دو پسربچه‌ که در پرورشگاه زندگی می کنند؛

«از سرنوشت» فیلمی شبیه «بچه‌مهندس»

سریال «از سرنوشت»

سینماپرس: تصویربرداری فصل یک و فصل دو همزمان انجام می‌شود و تدوینگران هم همزمان با تولید مشغول تدوین هستند.

به گزارش سینماپرس، هاشم و سهراب دو پسربچه‌ای هستند که در پرورشگاه زندگی می‌کنند. آنها از سن کم در اینجا زندگی می‌کنند تا به مرحله نوجوانی و جوانی می‌رسند. این خلاصه‌ای از سریال تلویزیونی «از سرنوشت» است که برای گروه فیلم و سریال شبکه‌دو تولید می‌شود. ممکن است ناخودآگاه با خواندن این خلاصه داستان از سریال به یاد مجموعه تلویزیونی بچه‌مهندس بیفتید که داستانش شباهت بسیاری با این سریال داشت، اما تهیه‌کننده و کارگردانان سریال تاکید کرده‌اند که به هیچ وجه سریال از سرنوشت به لحاظ قصه، داستانک‌ها، ساختار و… شباهت به سریال بچه مهندس ندارد. تهیه‌کنندگی سریال تلویزیونی از سرنوشت که در سه فصل تولید می‌شود، به عهده اکبر تحویلیان است که برای ماه رمضان شبکه یک مجموعه تلویزیونی از یادها رفته را آماده کرده بود و روانه آنتن شد. بیشترین شهرت تحویلیان در کسوت تهیه‌کننده به عنوان تولیدکننده مجموعه اپیزودیک شاید برای شما هم اتفاق بیفتد است. این مجموعه بلندترین سریال اپیزودیک تلویزیون است که مخاطبان خودش را داشت. او در کارنامه‌اش ساخت آثار دیگری به نام‌های چند قدم نزدیک‌تر، بیم موج و... را داشته است. حالا این تهیه‌کننده در تازه‌ترین اثرش سراغ مجموعه سه فصلی رفته است.

کارگردانی فصل اول را محمدرضا خردمندان و فصل دوم را علیرضا بذرافشان به عهده دارند. البته هنوز کارگردان فصل سوم این سریال مشخص نشده است. همچنین پوریا پورسرخ به تازگی به جمع بازیگران سریال از سرنوشت اضافه شده است. راستین عزیزپور و امیررضا فرامرزی دو بازیگر نقش کودک در فصل اول هستند که دارا حیایی و کیسان دیباج ادامه نقش آنها را در سنین جوانی بازی می‌کنند. البته گروه سازنده برای انتخاب نقش ها، تست‌های زیادی از کودکان و جوانان گرفتند و در نهایت این افراد نهایی شدند.


کارگردانان جوان و خلاق

اکبر تحویلیان، تهیه‌کننده درباره روند تولید سریال از سرنوشت می‌گوید: تصویربرداری فصل یک و فصل دو همزمان انجام می‌شود و تدوینگران هم همزمان با تولید مشغول تدوین هستند. ده روز دیگر تصویربرداری فصل یک به کارگردانی محمدرضا خردمندان تمام می‌شود. ضبط فصل دوم به کارگردانی علیرضا بذرافشان هم ادامه دارد. وی ادامه می‌دهد: تا به امروز ۶۰ درصد از تصویربرداری این فصل هم تمام شده است. هنوز کارگردان فصل سوم را انتخاب نکردیم و مشغول بررسی هستیم. این تهیه‌کننده درباره انتخاب کارگردانان عنوان می‌کند: من اعتقاد دارم باید کار را به کارگردانان جوان، پویا و خلاق سپرد و از ظرفیت‌هایشان استفاده کرد. به همین دلیل در راستای جوان‌گرایی به سراغ انتخاب کارگردانان جوان رفتم. تحویلیان در پاسخ به این سؤال که شباهت زیادی بین سریال از سرنوشت و بچه مهندس است، توضیح می‌دهد: نه، اصلاً قصه سریال ما شباهتی با آن قصه ندارد و کاملاً یک سریال متفاوت به لحاظ قصه است.

سریال ۵۰ قسمتی «از سرنوشت» توسط جمعی از نویسندگان شامل محمد محمود سلطانی، روح‌ا… صدیقی، سارا خسروآبادی و مسعود کرمی به نگارش درآمده است و برای گروه فیلم و سریال شبکه دوی سیما تولید می‌شود. علاوه بر حیایی، دیباج و پورسرخ، مجید واشقانی، لیلا بلوکات، مریم کاظمی، فریبا نادری، علیرضا استادی، مهدی صبایی، مائده طهماسبی و علیرضا آرا از بازیگرانی هستند که در دو فصل این سریال به ایفای نقش می‌پردازند و به تناسب داستان بازیگران چهره دیگری نیز به این سریال اضافه خواهند شد. همچنین گروه تولید حسین پاکدل را برای جایگزینی نقشی که قرار بود امین تارخ بازی کند، انتخاب کردند.  
 

به دنبال یک کار اجتماعی

علیرضا بذرافشان، کارگردان درباره ساخت فصل دوم سریال از سرنوشت توضیح می‌دهد: مدت‌ها بود که کار اجتماعی نکرده بودم، به همین دلیل بدم نمی‌آمد که سریالی با مضمون اجتماعی بسازم، چون کار قبلی‌ام گسل طنز بود و این دور شدن از کار اجتماعی باعث شد تا کارگردانی فصل دوم سریال از سرنوشت را قبول کنم. وی می‌افزاید: داستان درباره دو بچه پرورشگاهی است که فصل یک به کودکی آنها و فصل دو به ۱۹ سالگی آنها اختصاص دارد. این مجموعه روایتگر قصه‌های اجتماعی و عمیق جامعه است. این کارگردان درباره این‌که آیا فصل سوم این سریال را خودش کارگردانی می‌کند؟ می‌گوید: نه، چون می‌خواهم سراغ ساخت فصل دوم سریال گسل بروم. بذرافشان ادامه می‌دهد: فیلمنامه سریال از سرنوشت خیلی خوب نوشته شده است. در واقع تحقیق خیلی گسترده‌ای انجام شده است و در لایه‌های اجتماعی کار در فصل دوم سریال به مسائل جوانان پرداخته می‌شود، همچون باورهایی که نسبت به بچه‌های پرورشگاهی وجود دارد و….

بیش از ۲۰۰ نفر تست بازیگری دادند


وی در پاسخ به اینکه خلاصه داستان این سریال شباهت بسیاری به بچه مهندس دارد. آیا مخاطب قرار است شبیه همان سریال را ببیند؟ توضیح می‌دهد: نه، اصلاً قرار نیست شبیه بچه مهندس باشد. سریال از سرنوشت به لحاظ قصه، ساختار و… کاملاً با آن سریال تفاوت دارد. در این سریال مخاطب فقط شاهد اتفاقات خوب نیست و تلخی‌های اجتماع هم می‌بیند. این کارگردان با اشاره به بازیگران نقش‌های هاشم و سهراب که دو بچه پرورشگاهی قصه هستند، می‌گوید: در کودکی دو بچه دیگر این نقش‌ها را بازی می‌کنند و در فصل دوم دارا حیایی و کیسان دیباج نقش‌ها را به عهده دارند. قبلاً دارا حیایی در فیلم سینمایی شعله‌ور بازی کرده بود، اما تجربه بازی در سریال تلویزیونی را نداشت.


وی تاکید می‌کند: کیسان دیباج تا امروز تجربه بازی نداشت، اما هنرآموز رشته بازیگری بوده و هر دو بازی خیلی خوبی در فصل دوم سریال از سرنوشت دارند و آینده خوبی منتظرشان است. البته برای انتخاب این دو نقش در سن جوانی بالای ۲۰۰ نفر تست بازیگری گرفتیم، حتی بعضی روزها بیشتر از ده نفر را تست می‌گرفتم تا اینکه به انتخاب این دوستان رسیدم. از انتخاب هر دوی آنها خیلی راضی هستم. وی ادامه می‌دهد: البته من عادت دارم در کارهایم بازیگران جوان و خوش آتیه را معرفی کنم. در سریال از سرنوشت به غیر از این دو نفر سه بازیگر دیگر به نام‌های فاطمه بهارمست، مرضیه موسوی و محمد معتضدی هم معرفی کرده‌ام که آنها هم نشان داده‌اند آینده خوبی در بازیگری دارند.



پورسرخ در لباس بدمن

کارنامه پوریا پورسرخ مملو از رنگ‌های جور واجور است. به همین دلیل تجربه همکاری با کارگردانان متعدد هم داشته است. او هم در سینما و هم تلویزیون تجربه نقش‌های جدی، مهربان، بدجنس، مهربان، شرور و… را داشته است. اخیراً مخاطبان شاهد بازی او در سریال از یادها رفته به کارگردانی بهرام بهرامیان بودند که در این سریال نقش خاصی را بازی می‌کرد. در واقع او مزدوری بود که در ازای پول، آدم‌ها را می‌کشت و برای خانواده مستوفی کار می‌کرد. او بازی در سریال‌هایی همچون مرز خوشبختی، برادر، بیمار استاندارد، کیمیا، دختران حوا، ماتادور و... را در کارنامه دارد. پورسرخ این روزها مشغول بازی در سریال از سرنوشت است. او در این سریال قطب منفی کار را به عهده دارد و در هر سه فصل حضور دارد. به نوعی زندگی او در نقش ماجدی به هاشم و سهراب ارتباط دارد و به دنبال منافع خودش می‌گردد.  


نادری در لباس یک زن مهربان

فریبا نادری تا به امروز هم نقش‌های منفی را تجربه کرده و هم نقش‌های مثبت. بنابراین بازیگری نیست که فقط خودش را در یک نقش کلیشه کرده باشد. او تا به امروز در سریال‌هایی همچون ستایش، گمشدگان، پرستاران، فاخته، میلیاردر، راه طولانی، از یاد رفته، فاکتور هشت و… لباس کاراکترهای متفاوت را به تن کرده است.  
او این روزها مشغول بازی در فصل ۱ و ۲ سریال تلویزیونی از سرنوشت است. نادری درباره بازی در این سریال به جام‌جم می‌گوید: دلیل اولم برای انتخاب نقش به تیم تهیه و تولید برمی‌گشت. علاقه‌مند بودم حتماً با آقایان بذرافشان و خردمندان تجربه همکاری داشته باشم تا این‌که پیشنهاد بازی در سریال از سرنوشت به من شد و قرار شد در سه فصل این سریال بازی کنم. وی در ادامه می‌افزاید: از سوی دیگر من در کار قبلی‌ام - یعنی سریال ستایش - نقش زنی به نام پری‌سیما را بازی می‌کردم که خیلی منفی بود، به همین دلیل دوست داشتم نقشی را بازی کنم که نسبت به نقش قبلی‌ام ساختارشکنی شود. به همین دلیل می‌خواستم یک نقش مثبت را بازی کنم. این عامل هم در پذیرش نقش در سریال از سرنوشت هم بی‌تاثیر نبود.  
نادری عنوان می‌کند: در سریال از سرنوشت نقش زنی مهربان، دلسوز، خانواده دوست و بچه‌دوست به نام الهام را بازی می‌کنم که البته توضیح بیشتری نمی‌توانم بگویم، چون قصه لو می‌رود. این هنرمند در پاسخ به این سؤال که کار کردن با دو کارگردان برایتان سخت نیست، توضیح می‌دهد: نه، اصلاً چون کارگردانان مرتب جلساتی با هم دارند و در مونتاژ کار را می‌بینند، به همین دلیل مشکل خاصی نیست و بازیگرانی که همزمان در فصل ۱ و ۲بازی دارند، با تداخل نظر روبه‌رو نیستند و کاملاً همه چیز هماهنگ است.  



پاکدل در لباس یک خیر 
وقتی نام حسین پاکدل شنیده می‌شود، مخاطبان نسل دیروز به یاد اجرای او در تلویزیون می‌افتند که مجری شبکه یک بود. بیشتر فعالیت او در طول این سال‌ها در تئاتر بود و گاهی هم در سینما و تلویزیون نقش‌هایی را برای بازی پذیرفته است. او در سریال از یادها رفته که ماه رمضان از شبکه یک پخش شد، نقش دکتر ابوالصدق را بازی می‌کرد که همیشه از سیاست و قدرت دوری می‌کرد و هدفش خدمت کردن به مردم بود، به همین دلیل خانه‌اش را تبدیل به شفاخانه کرده بود. این هنرمند این روزها مشغول بازی در سریال تلویزیونی از سرنوشت است. پاکدل در این سریال نقش فردی خیر به نام خندان را بازی می‌کند که کمک‌های زیادی به بچه‌های پرورشگاه می‌کند. حال باید منتظر بود تا سریال از سرنوشت پخش شود و مخاطب ببیند این بار پاکدل چطور نقشش را بازی می‌کند.

* جام جم آنلاین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.