جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

دست های پشت پرده؛

مرد پشت صحنه «ماجرای نیمروز» و «شبی که ماه کامل شد» کیست؟

فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون»

سینماپرس: حواشی پیش آمده درباره اصلاحیه‌های سنگین به فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون»، چنین پرسشی را پیش آورد که پشت این فیلم سینمایی چه شخصی است و مشاوره مهندسی این داستان امنیتی توسط چه شخصی داده شده است؟ پاسخ کوتاه «مرتضی اصفهانی» است اما مرتضی یا رضا اصفهانی دقیقاً کیست و تا کجا می‌توان ردپایش را دنبال کرد؟

به گزارش سینماپرس، «تعبیر وارونه یک رویا» به کارگردانی فریدون جیرانی، «روباه» ساخته بهروز افخمی، «امکان مینا» اثر کمال تبریزی، «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «سیانور» اثر بهروز شعیبی، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و «ماجرای نیمروز»  و «ماجرای نیمروز: رد خون» آثار محمدحسین مهدویان مجموعه سریال و فیلم‌هایی است که ظاهراً ردپای مرتضی اصفهانی را در آنها می‌توان مشاهده کرد.

حساس‌ترین فیلم از مجموعه آثاری که نام او در میان است، «ماجرای نیمروز»  و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» است؛ آثاری که جواد عزتی در آن با چهره‌ای شبیه به سعید امامی در آن حضور یافته است. اکنون صدور پروانه ساخت قسمت دوم این فیلم با چالش مواجه شده و هرچند به صورت واضح اعلام نشده که اشکال اساسی نسبت به این سناریو چیست اما اشکالات وارد آمده به فیلم قابل حدس است.

«ماجرای نیمروز: ردخون» به نوعی ادامه «ماجرای نیمروز» است. نیروهای امنیتی ایران متوجه حضور نفوذی‌های سازمان مجاهدین خلق در جبهه می‌شوند. با ارسال دو مأمور امنیتی به بغداد می‌خواهند قبل از شروع عملیات فروغ جاویدان، عباس زریباف فرمانده این عملیات را ترور کنند. اما داستان طور دیگری رقم می‌خورد. قسمت دوم این فیلم به قدرتمندی قسمت اول نیست اما برای سازندگانش چالش‌برانگیزتر شده است.

مرتضی اصفهانی یا همان مرتضی قبه آن‌گونه که مشهور است از چهره‌های نزدیک به سعید امامی محسوب می‌شود. او در همان گفت‌وگوی مشهور خودش را این ‌گونه معرفی کرده است: «من یک چریک قبل از انقلاب اسلامی و یک رزمنده جمهوری اسلامی هستم. در اطلاعات عملیات ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران از ایشان آموختم که نقش اطلاعات در جنگ تا چه میزان تأثیرگذار است...» اما اشاره نکرده با وجود سن کم در زمان وقوع انقلاب در چه گروه چریکی بوده و چه فعالیت‌هایی داشته است.

نام مرتضی اصفهانی در تیتراژ پایانی فیلم «سلطان» به کارگردانی مسعود کیمیایی

قبه که گفته‌ می‌شود نسبتی به یکی از مسئولین اسبق شهرداری دارد، در ادامه همین گفت‌وگو تاکید کرده است: «با توجه به علاقه‌ای که به فیلمسازی داشتم همیشه همه چیز را در ذهنم ذخیره می‌کردم و حالا تلاش می‌کنم تجارب ۵۰ سال مبارزه را در اختیار کسانی قرار دهم که می‌خواهند فیلم بسازند.»

با وجود آنکه دیگر مسئولیتی در نهادهای مرتبط ندارد و به گفته فرهاد توحیدی نویسنده و همکار او در فیلم «امکان مینا» بازنشسته است اما به رسم معمول نیروهای امنیتی، از علنی شدن هویتش در این سال‌ها پرهیز کرده و تنها گفت و گویش با یکی از رسانه‌ها نیز با واسطه و به صورت مکتوب بوده است.

خبرنگار «تابناک» به جزئیات بیشتر و بعضاً عجیب و همچنین تصویری قدیمی از این چهره خاص دست یافت اما بنابر ملاحظات مرسوم از انتشار این جزئیات صرف نظر شد. با این حال شاید یکی از معدود موارد قابل اشاره حضور مرتضی اصفهانی در پروژه فیلم «مرسدس» است که در تیتراژ پایانی از او تشکر شده است. البته در تیتراژ پایانی «سلطان» نیز از شخصی به نام «حسین اصفهانی» در کنار «ابوالقاسم طالبی» و «اکبر نبوی» تشکر شده است!

با این اوصاف به نظر می‌رسد سابقه حضور مرتضی اصفهانی در سینما به مراتب دیرپاتر از سال‌های اخیر است و باید به همان دوره سعید امامی بازگردد که مسعود کیمیایی همکاری با او را در برنامه هفت انکار کرده بود و به تیتراژ فیلم‌هایش ارجاع داده بود! باید دید این چهره سابقاً امنیتی در ادامه فعالیت‌هایش همچنان در سینما تحرک خواهد داشت و صحنه گردان آثار مشابهی خواهد بود یا از این پس چراغ خاموش پیش خواهد رفت و ردی از او نخواهیم یافت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.