چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

محمدعلی فارسی مطرح کرد؛

اراده‌ای برای سرمایه‌گذاری روی مستندهای شهری وجود ندارد

محمدعلی فارسی

سینماپرس: محمدعلی فارسی، عضو هیأت انتخاب فیلم‌های مستند جشنواره فیلم شهرگفت: سازمان‌ها می‌توانند با مستندهای تلویزیونی با مردم ارتباط داشته باشند و با آنها حرف بزنند اما متأسفانه روی فیلم‌ها با موضوعات شهری، سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، محمدعلی فارسی، مستندساز، تهیه‌کننده و عضو هیأت انتخاب فیلم‌های مستند هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، وی در ارزیابی سطح کیفی آثار رسیده به این جشنواره به فارس گفت: این جشنواره برآیند دو-سه سال تولیدات مستند کشور است و تولیدات خوبی در آن حضور دارند؛ ولی در مجموع آثار چندان به موضوع جشنواره مرتبط نبودند، تعدادی محدودی از آثار هم بودند که اغلب کارهای تلویزیونی بودند و ظاهراً با سرمایه اندک خود فیلمساز در حوزه‌ای که دغدغه او بوده، ساخته است.

فارسی درباره معیارهای خود برای انتخاب آثار یادآور شد: ما تلاش کردیم تا جایی که می‌توانیم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که با موضوع جشنواره مرتبط هستند. اگر می‌خواستیم کیفیت را اولویت قرار دهیم شاید بیش از چند فیلم که با مسائل شهری مرتبط باشد، انتخاب نمی‌شد. مبنا را بر این گذاشتیم سراغ فیلم‌هایی برویم که هر چند ضعیف‌تر ولی مرتبط هستند. شاید برخی از فیلمسازان دلخور باشند که چرا فلان فیلم انتخاب شده ولی فیلم ما انتخاب نشده است، باید بگویم به دلیل موضوع همین است.

اگر می‌خواستیم کیفیت را اولویت انتخاب مستندها قرار دهیم، شاید بیش از چند فیلم که با مسائل شهری مرتبط باشد، انتخاب نمی‌شد

وی اضافه کرد: اغلب کلانشهرها بخش اعظم مدیریتشان را مدیون مدیوم مستند هستند و از این مدیوم درست استفاده می کنند. در این کلانشهرها دیالوگ بین مردم شهر، مدیران و مسئولان شهری، توسط کارهای مستند تلویزیونی زیاد است و مستند تاثیر زیادی دارد ولی ما از این موضوع غافلیم. متاسفانه مدیران و مسئولان فرهنگی ما در کشور نه این مقوله را می‌شناسند و نه تاثیر آن را می‌دانند. در حالی که شهرداری می‌تواند در این حوزه وارد شود. حتی می‌توانند در قالب مجموعه تلویزیونی فرهنگسازی کنند که خود مردم حامی اجرای قوانین باشند.

فارسی با بیان اینکه مستند می‌تواند در هر حوزه‌ای وارد شود، عنوان کرد: به عنوان نمونه اگر در لندن قرار باشد خیابانی یک یا دوطرفه شود، حتما قبل از اقدام با ساخت مستندهای تلویزیونی، موضوع را با مردم درمیان می‌گذارند، بازخوردها را می‌گیرند و بعد دست به عمل می‌زنند. ولی اینجا سال‌های سال است که شهرداری قرار بوده خیابان پیروزی در منطقه ۱۳ تهران را تعریض کند و بخش عظیمی از خانه‌ها و مغازه‌ها باید عقب‌نشینی می‌کردند. شنیده‌ام که شهرداری میلیاردها تومان خسارت داده که مردم حاضر به عقب‌نشینی شوند و هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها با این مسئله درگیرند. اما کافی بود که پیش از هر اقدامی فراخوانی می‌داد و یا مستندی پخش می‌کردند و به مردم می‌گفتند که چرا می‌خواهند این کار را بکنند.

وی افزود: کلانشهرها مسائل و مشکلات زیادی دارند که می‌توان برای بیان و حل و فصل آنها از مدیوم سینما استفاده کرد. ما متأسفانه جهان اولی فکر می‌کنیم ولی جهان سومی زندگی می‌کنیم. ما به نگاهمان کلانشهرهایی است که توریستی هستند ـ مانند پاریس، و لندن ـ ولی به هیچ وجه از نحوه اداره این شهرها آگاه نیستیم که این نظم چگونه در آنجا حاکم است و خبر نداریم که اختیارات شهرداری‌های آن کلانشهرها چگونه است؟ وظیفه چه کسی است که بگوید در این شهرها چه قوانینی حاکم است که مردم آنجا می‌توانند راحت‌تر از تهران زندگی کنند؟ به نظر من رسانه و به ویژه قالب مستند می‌تواند کمک شایانی کند.

فارسی اظهار داشت: فیلم‌های مختلفی می‌تواند در حوزه‌های شهری ساخته شود. مسائل گوناگونی از قوانین و قواعد آپارتمان‌نشینی و رانندگی گرفته تا وظایف شهروندی و وضعیت بی‌خانمان‌ها و معتادان... در همه دنیا در کلانشهرها وجود دارند ولی به نحوی مدیریت می‌شوند. شهرداری نیز می‌تواند با کمترکردن فاصله خود با مردم در این مدیریت‌ها موفق‌تر عمل کند. به نظرم در این بین فیلم و به ویژه مدیوم مستند می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

سازمان‌ها می‌توانند با مستندهای تلویزیونی با مردم ارتباط داشته باشند و با آنها حرف بزنند. متأسفانه روی فیلم‌ها با موضوعات شهری، سرمایه‌گذاری نمی‌شود

این مستندساز ادامه داد: غیر از تلویزیون راه‌های زیادی وجود دارد که شهرداری بتواند آثار این چنینی را عرضه کند، تا بتواند هم حرفش را به مردم منتقل کند و هم حرف مردم را بشنود. با تعامل است که در کلانشهری مثل تهران می‌توان شرایط را برای زندگی قابل تحمل‌تر کرد. حتی می‌توانند با مستندهای تلویزیونی با مردم ارتباط داشته باشند و با آنها حرف بزنند. متأسفانه روی فیلم‌ها با موضوعات شهری، سرمایه‌گذاری نمی‌شود. اگر سازمان‌هایی مانند شهرداری تهران، فراخوان بگذارند و بودجه‌ای برای این نوع فیلم‌ها تعیین کنند، قطعاً فیلمسازان با انگیزه‌ای در این حوزه داریم که می‌توانند کار کنند.

هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر ۲۶ تا ۳۱ تیرماه سال جاری به دبیری هاشم میرزاخانی با شعار «شهروند مسئول، شهر سالم» در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.