شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

در «نقدسینما» مطرح شد؛

«ما همه با هم هستیم» هجویه‌ای سیاست‌زده است

فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم»

سینماپرس: امیررضا مافی در نقد فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» گفت: با فیلمی مواجهیم که می‌خواهد حرف سیاسی بزند اما امر سیاسی ندارد و هجویه‌ای سیاست‌زده است. آرش خوشخو هم تأکید کرد: کمال تبریزی به بازی با هیجانات سیاسی در فیلم‌هایش علاقه دارد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» با حضور امیررضا مافی و آرش خوشخو در برنامه تلویزیونی «نقدسینما» شامگاه گذشته مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مافی در ابتدای سخنان خود درباره «ما همه با هم هستیم» گفت: با فیلمی مواجهیم که می‌خواهد حرف سیاسی بزند اما امر سیاسی ندارد و هجویه‌ای سیاست‌زده است. امر سیاسی خوب است زیرا قرائت صحیح از خواسته‌های جامعه است اما امر سیاست‌زده آن چیزی است که هیجانات القائی رسانه‌ای به ما داده‌اند.

وی ادامه داد: این یک هجویه سیاست‌زده است که امر سیاسی را اصلا نمی‌شناسد و به آن نزدیک نمی‌شود و کارگردان و نویسنده اصلا نمی‌دانند که به چه چیز در فیلم باید بپردازند. آن‌ها تلاش کردند همه را بزنند و موضعی هم نداشته باشند. ایران کوچکی را در درون هواپیما تشکیل دادند که می‌خواهند دست به خودکشی بزنند. هواپیما قرار است در خلیج فارس سقوط کند اما در نهایت در آن‌جا فرود می‌آید. با این تفاسیر، مگر می‌شود این فیلم را نشانه‌شناسی نکرد!؟

مافی افزود: «ما همه با هم هستیم» مملو از نماد است، اما به سمت نشانه‌شدن حرکت نکرده‌اند. شخصاً این ادعا را به‌عنوان بیننده نمی‌پذیرم که کارگردان و نویسنده فیلم موضع سیاسی ندارند.

وی در مقایسه آخرین ساخته کمال تبریزی با فیلم‌های ماندگارش گفت: آقای تبریزی «لیلی با من است» را بر اساس یک مبنا و جهان‌بینی ساخت، اما «ما همه با هم هستیم» فاقد جهان‌بینی است و تنها می‌خواهد در یک وضعیت به ظاهر شلوغ، مسئله‌ای موهوم یعنی خودکشی دسته‌جمعی را مطرح کند.

مافی یادآور شد: فیلم یک انفعال جمعی را نشان ما می‌دهد که آن را از دل هیجانات و سیاست‌زدگی در می‌آورد. در این انفعال دسته‌جمعی، یک شخص شارلاتان مأمور نجات مسافران می‌شود و این پرسش را ایجاد می‌کند که منجی یک ملت منفعل ـ به‌زعم سازنده فیلم ـ آیا یک فرد شارلاتان باید باشد!؟ ادعای فیلم این است که اگر همه با هم هستیم، پس چرا به هم رحم نمی‌کنیم؟

* علاقه کارگردان به بازی با هیجانات سیاسی

خوشخو هم در این برنامه درباره آخرین ساخته کمال تبریزی گفت: «ما همه با هم هستیم» کمدی نیست زیرا همه موقعیت‌های کمدی‌اش را از دقیقه ۴۰ به بعد از دست می‌دهد. این فیلم رازآلود هم نیست زیرا پایانش هیچ معمایی را حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: با وجود حضور پرشمار بازیگران در «ما همه با هم هستیم»، تنها پژمان جمشیدی بازی راضی‌کننده‌ای دارد و بقیه مشخص نیست در فیلم چه می‌کنند!؟ فیلم حتی برای یک مخاطب عام که با خانواده به تماشایش نشسته است، پاسخی ندارد. این فیلم یک هجویه شکست‌خورده با نگاهی تحقیرآمیز به قهرمان‌هایش است و به قول «رابین هود» فیلمی که با تحقیر به مردمش بنگرد، خود مستحق تحقیر است.

خوشخو ضمن اشاره به ساخته‌های پیشین کمال تبریزی از جمله «مارموز» و «خیابان‌های آرام» که اشاره‌ای به موضوعات سیاسی دارند، گفت: تبریزی دوست دارد با هیجانات سیاسی بازی کند و آن‌ها را در سطح هیجانات مربوط به دربی پرسپولیس و استقلال تقلیل دهد.

این منتقد در پایان تصریح کرد: «ما همه با هم هستیم» نقطه تاریکی در کارنامه کمال تبریزی محسوب می‌شود که فیلم خوش‌ساخت‌ «لیلی با من است» را در کارنامه‌اش دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.