یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

مسعود فراستی:

لمپن ها آمده‌اند در کار فرهنگی

مسعود فراستی

سینماپرس: این‌ها پنج سال قبل یک مغازه‌ی تعمیرات کامپیوتر داشتند و پنج سال بعد یکهو می‌توانند بیست میلیارد روی یک فیلم سرمایه‌گذاری کنند و پشت جشنواره‌ فجر جهانی قرار بگیرند!

به گزارش سینماپرس، جمعه شب گذشته در میز نقد برنامه‌ی «هفت» برای فیلم «ما همه با هم هستیم»، مسعود فراستی در بحث پیرامون سرمایه این فیلم گفت: لمپن ها آمده‌اند در کار فرهنگی. ما با مکانیزم و فرهنگ بورژوازی مواجه نیستم. ما با دلالی و تازه به دوران رسیده‌های لمپن طرفیم که یک شبه میلیاردر شده‌اند.

این‌ها پنج سال قبل یک مغازه‌ی تعمیرات کامپیوتر داشتند و پنج سال بعد یکهو می‌توانند بیست میلیارد روی یک فیلم سرمایه‌گذاری کنند و پشت جشنواره فجر جهانی قرار بگیرند! این دیگر به من به عنوان یک شهروند و یک آدم فرهنگی مربوط است. این جریانِ گسترش فقر است.

این جریانِ ضدّ تولید و ضدّ مردمی و گسترش از بین بردن هنر است. دیگر انگیزه‌ای برای کارگردان و فیلمنامه نویس و بازیگر نمی‌ماند وقتی این پول‌های هنگفت که با زحمت به دست نیامدند وارد سینما می شود. پولِ با زحمت، پولِ تولید است و طبیعتاً تولید هم به دنبال خودش می‌آورد. پولِ بی‌زحمت و بی در و پیکر، فساد و دلالی می‌آورد و این مکانیزم غیرممکن است به فرهنگ برسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.