دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱

وحید یامین‌پور مطرح کرد:

فقط برای مخاطب حزب‌اللهی برنامه نمی‌سازیم

وحید یامین پور

سینماپرس: یامین پور:بحث دولت جوان حزب‌اللهی، مفهوم انقلابی‌گری، راهبردهای نظام جمهوری اسلامی در محور مقاومت و منطقه، عدالت و مبارزه با اشرافی‌گری را استخراج کردیم و بنا داریم درباره آنها گفت‌وگو کنیم.

به گزارش سینماپرس، وحید یامین پور گفت: «میدان انقلاب» یک ویژه‌برنامه ۶ قسمتی است که برای یک‌ هفته منتهی به ایام ارتحال امام خمینی(ره) تدارک دیده شده است. با مدیر شبکه سه سیما، صحبتی شده بود برای راه‌اندازی برنامه‌ای گفت‌وگو محور با تکیه بر تجربه برنامه‌های قبلی که در شبکه سه داشتیم، مثل برنامه «دیروز امروز فردا» که ۱۰ سال پیش با تکیه‌ بر تجربه‌ها در همین شبکه آماده شده بود. برنامه‌ریزی برای تولید ویژه‌برنامه «میدان انقلاب» هم به ماه‌ها قبل برمی‌گردد، اما فرصتی برای تولید فراهم نشده بود، چون درگیر پروژه جهان‌آرا بودم.

همان‌طور که اطلاع دارید، برنامه جهان‌آرا از خرداد سال گذشته تعطیل شد و من به‌خاطر تغییرات مدیریتی و مسائل اداری‌ای که وجود داشت، مدتی از تلویزیون دور بودم. براساس آن همفکری و توافقی که پیشتر با شبکه سه انجام داده بودیم، قرار شد به‌صورت آزمایشی ویژه‌برنامه‌ای به نام «میدان انقلاب» عملیاتی شود تا آرام‌آرام به فکر برنامه‌ای جدی‌تر بیفتیم. درمورد ایده و طرح جدید برای اجرای برنامه‌ای گفت‌وگو محور هم باید بگویم ایده و طرح اصلی بنده برای برنامه دیگری است که هنوز راه نیفتاده و فعلا با مجموعه‌ای همفکری می‌کنیم تا به ایده‌ای ناب و متفاوت با گذشته برسیم.

اما درمورد ویژه‌برنامه «میدان انقلاب» و میهمانانی که در ۶ قسمت حضور دارند، باید بگویم ما با توجه به رایج‌ترین مسائل و مفاهیمی که در فضای سیاسی و اجتماعی کشور وجود داشت به‌خصوص توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نکات کلیدی‌ای که رهبری در بیانات اخیرشان در دیدار با مسئولان، دانشجویان و اساتید داشتند، یک‌ سری محورها مثل بحث دولت جوان حزب‌اللهی، مفهوم انقلابی‌گری، راهبردهای نظام جمهوری اسلامی در محور مقاومت و منطقه، عدالت و مبارزه با اشرافی‌گری را استخراج کردیم و بنا داریم درباره آنها گفت‌وگو کنیم. سه قسمت از برنامه پخش شده و میهمانان، متناسب با این موضوعات انتخاب می‌شوند.

نگاه ما این بود که این مفاهیم و مسائل را هم در اندیشه امام(ره) به‌عنوان مبنای شکل‌گیری انقلاب اسلامی جست‌وجو کنیم و هم با نگاه تطبیقی و راهبردی رهبر انقلاب، پاسخی برای این پرسش‌ها پیدا کنیم. خب نکته‌ای که درباره نوع برنامه‌سازی باید بگویم این است که سعی کردم همان نوع برنامه‌سازی در برنامه‌های قبلی را حفظ کنم، بدون رودربایستی، شفاف، بدون محافظه‌کاری، متناسب با روحیه مخاطبان جوانی که علاقه‌مند هستند حرف‌های صریح‌تری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور بشنوند، برنامه ساخته شود؛ در این چند برنامه‌ای که پخش شده، این نکات رعایت شده است. من به‌عنوان مجری در این برنامه سعی کردم، از طرف مخاطب پرسش‌هایم را مطرح کنم، خیلی اوقات پرسش‌های من، پرسش‌های شخص من نیست، پرسش‌ها و شبهه‌ها و سوالاتی است که در فضای اجتماعی وجود دارد و باید با لحنی صریح بپرسم تا پاسخ مناسبی برای افکار عمومی و مخاطبم بگیرم.

درمورد تفاوت مخاطبان شبکه سه با شبکه افق، باید این نکته را بگویم، ما حتی در برنامه جهان‌آرا که از شبکه افق پخش می‌شد، مخاطب برنامه‌مان، مخاطب عام بود، ما برای مخاطب حزب‌اللهی برنامه نساختیم، ما از موضع انقلاب اسلامی برنامه ساختیم، یعنی حرف انقلاب اسلامی را زدیم نه‌فقط برای مخاطب حزب‌اللهی. درواقع به‌لحاظ مخاطب‌شناسی، همیشه تعریف‌مان از مخاطب، مخاطب عام بوده که علاقه‌مند است این حرف‌ها را بشنود، حتی مخاطبی که مخالف این حرف‌هاست. حتی برای گفت‌وگوهای‌مان مخاطب مخالف را هم درنظر می‌گیریم. یعنی مخاطب مخالف هم حتما علاقه‌مند است که بعضی از حرف‌ها را به‌عنوان موضع انقلاب اسلامی بشنود. هیچ اشکالی ندارد، صداوسیما برای مخاطب مخالف هم باید برنامه‌ریزی کند. نمی‌خواهیم با برنامه‌ریزی‌مان مخاطب را فریب دهیم بلکه با برنامه‌سازی‌مان مخاطب را جدی می‌گیریم. تکلیف مخاطب هم با این برنامه مشخص است. اما حرف‌ها باید به‌گونه‌ای مطرح شود که با صداقت و صراحت باشد و حتی‌المقدور توان اقناع مخاطب را داشته باشد. حالا اینکه چقدر ما موفق می‌شویم این سه مولفه را با هم داشته باشیم، باید بعدا بررسی شود.

*فرهیختگان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.