شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

انتقاد از جای خالی آرمان های انقلابی امام راحل (ره) در سینما؛

لزوم کوتاه کردن دست کاسبکاران، تاجران و انتلکتوئل ها از هنرهفتم و به کارگیری مدیران ارزشی و انقلابی و تقویت هنر متعهد

فارسیجانی-فهیم-بیدل

سینماپرس: دست اندرکاران و صاحب نظران فرهنگی و هنری در سینمای کشور خواستار ورود جدی نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی به آشفته بازار سینمای ایران شدند و تأکید کردند یکی از دلایلی که امروزه سینما و عرصه فرهنگی و هنری از آرمان های حضرت امام (ره) فاصله گرفته عافیت طلبی و دنیا خواهی کسانی بوده که در این عرصه مشغول به کار و فعالیت هستند.

به گزارش سینماپرس امروزه بعد از گذشت سال ها از وقوع انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم که سینمای کشور جایی برای عرضه اندیشه های ناب انقلابی و دغدغه ها و اهداف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیست؛ عملکرد غلط مدیران فرهنگی کشور طی تمامی این سال ها باعث حرکت انحرافی سینما در جمهوری اسلامی ایران شده و متأسفانه سینمای کشور ما پیشرو تر از سایر هنرها و رسانه ها به دنباله روی از سینمای غرب گرایش یافته است.

آش آنقدر شور شده که بسیاری از بدنه سینما هم نسبت به وضعیت بحرانی و بغرنج محتوایی سینمای کشور معترضند! فیلمک های سطحی و سخیف به اسم سینمای کمدی که سرشار از لاطئالات و شوخی های رکیک کلامی جنسی هستند باعث شده تا بخش گسترده ای از مردم ایران اسلامی هرگز جرأت حضور در سالن های سینما را نداشته باشند. در واقع وضعیت سینمای ما امروزه با آنچه حضرت امام (ره) در رابطه با مسأله هنر فرموده بودند بسیار متفاوت است؛ ایشان سال ها قبل و در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فرموده بودند «هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری و کمونیسم خون ‌آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی و اسلام مرفهین بی ‌درد، و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد»؛ اما وا اسفا که امروز هیچ نشانی از این موارد در سینمای کشور ما یافت نمی شود.

بی توجهی به مفهوم و اندیشه های ناب انقلاب اسلامی، زندگی حضرت امام (ره) و بزرگان اسلام و انقلاب در سینمای کشور در حالی است که غربی ها با تدبیر و برنامه ریزی از سال ها قبل درصدد هستند تا اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب را به سخره گرفته و با تولید آثار متعدد سینمایی به اهداف پلید و شیطانی شان دست پیدا کنند و وا اسفا که مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز راه خود را گم کرده و به نوعی دنباله روی اهداف پلید این شیاطین و مستکبران شده اند و به جای آنکه هنر ملی و اسلامی را در کشور گسترش دهند در پی آن هستند تا آثاری را برای خوشآمد جشنواره های غربی که بیشتر آن ها بارها ثابت کرده اند که با اهداف و آرمان های اسلامی عناد دارند، تولید کنند و تحسین این جشنواره ها را برانگیزند!

در همین رابطه ۳ تن از اهالی سینمای کشور آقایان: پرویز فارسیجانی، محمدتقی فهیم و داود بیدل با سینماپرس گفتگوهایی انجام دادند و انتقادات شدید خود را نسبت به اهمال کاری مدیران سینمایی کشور در خصوص بی توجهی به آرمان های انقلابی امام راحل (ره) در سینما ابراز داشتند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

فارسیجانی: خروجی عرصه هنر، مخالف با تعالی بخشی انسان ها شده است/ سینما باید جایگاهی برای ترویج ارزش های انقلاب باشد نه محل تجارت!

پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون در آستانه سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد گفت: متأسفم که کارنامه ۴۰ ساله سینمای ایران در مجموع کارنامه قابل قبولی نیست، باعث شرمساری است که وضعیت آنقدر بحرانی شده که بسیاری از مسئولان و متولیان فرهنگی خجالت می کشند همراه با خانواده های شان به سینما بروند و فیلم های روی پرده را تماشا کنند! بنده معتقدم یکی از دلایلی که امروزه سینما و عرصه فرهنگی و هنری از آرمان های حضرت امام (ره) فاصله گرفته عافیت طلبی و دنیا خواهی کسانی بوده که در این عرصه مشغول به کار و فعالیت هستند. متأسفانه بخش عمده ای از اهالی حوزه فرهنگ و هنر از مسئولان و مدیران گرفته تا هنرمندان دچار این عافیت طلبی و دنیا خواهی شده اند و اصلا یادشان رفته اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی چه چیزی بوده و ما چرا ۴۰ سال پیش علیه رژیم منحوس پهلوی قیام کردیم و انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی رسید! ما باید با خودمان رو راست باشیم؛ تاج گل گذاشتن بر مرقد مطهر و مبارک ایشان توسط برخی افراد صوری و ظاهری است چرا که آن ها در باطن هیچ احترامی به آرمان ها و اندیشه های ایشان نمی گذارند خروجی کارشان آثاری است که هیچ گونه سنخیت و قرابتی با فرهنگ و نظام اسلامی ما ندارد. ما امروزه در این شرایط خطیر و حساس موظفیم تا پاسدار خون شهدا و حضرت امام (ره) باشیم، هنرمندان امروزه موظف هستند با تأسی از فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب که شاگرد خلف حضرت امام (ره) هستند عرصه فرهنگ و هنر را به بهترین شکل بر اساس اهداف و آرمان های انقلابی به پیش ببرند تا بتوانیم در این حوزه به رستگاری برسیم.

فهیم: سینمای ایران هم در بیرون مرزها ناکام است و هم در داخل کشور گرایش عمومی ندارد/ متولیان نهادهای سینمایی انقلاب اسلامی را به انزوا کشیده‌اند

محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما نیز در این باره گفت: سینمای ایران هم در بیرون مرزها ناکام است و هم در داخل کشور گرایش عمومی برای دنبال کردن آن وجود ندارد، این در حالی است که ما جزو معدود کشورهای جهانیم که فیلم تولید می کنیم و صاحب سینما هستیم اما فیلم های مان نه متناسب با دیپلماسی عمومی است و نه متناسب با ارزش های انقلابی و اسلامی و فرهنگ عمومی جامعه! سینمای ما نه تنها در عرصه بین الملل سعی نکرده باورها، ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) را عرضه کند بلکه در داخل کشور هم هیچ تلاشی برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه ندارد و وضعیت آن به حدی بحرانی شده که نگرانی جدی برای دغدغه مندان و سینه سوختگان حوزه فرهنگ و هنر به وجود آورده است. بنده معتقدم در شرایط فعلی باید فکر اساسی در حوزه مدیریت سینما بشود. ما نیاز به حضور مدیرانی دغدغه مند و دلسوز داریم که تمام تلاش و توان خود را به کار برند تا ما دارای یک سینما با هویت ملی و اسلامی شویم. دستگاه های متولی سینما که باید مبلغ انقلاب باشند وا داده اند و عقب نشینی کرده و در دامان به ظاهر دینی و مذهبی پنهان شده اند. متولیان نهادهای سینمایی انقلاب اسلامی را به انزوا کشیده اند، انقلاب از حیطه فعالیت شان فاصله گرفته و نسبت به آن رسماً بی توجهند. این در حالی است که امروزه در کشور ما اگر سینمایی وجود دارد که این افراد مدیریت آن را بر عهده دارند به یمن برکت انقلاب اسلامی است و اگر این انقلاب نبود آن ها امروزه هیچ پست و مقام و منصبی نداشتند.

بیدل: یکی از وظایف اصلی دولت حمایت از تولید آثار هنری مبتنی بر اهداف انقلاب اسلامی است/ نظارت درستی بر عملکرد دستگاه های فرهنگی نیست

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون هم در این باره اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی دولت حمایت از تولید آثار هنری مبتنی بر اهداف انقلاب اسلامی است، مسئولان دولتی برای تولید این گونه آثار باید بودجه بگذارند و این اهتمام را داشته باشند که آثاری ارزشمند با رویکرد ایرانی-اسلامی و بر اساس آرمان های انقلابی بزرگان کشور از جمله حضرت امام خمینی (ره) تولید شود اما متأسفانه این اتفاق رخ نمی دهد و مسئولان دغدغه ای برای تولید این نوع آثار ندارند. جای خالی بودجه های دولتی برای تولید آثار استراتژیک و انقلابی مدت ها است در سینمای ایران به چشم می خورد و این اتفاق در صورتی رخ داده که ما باید روحیه اصیل انقلابی را در آثارمان زنده نگه داریم. باعث بهت و حیرت است که دولت در این خصوص رسماً عقب نشینی کرده و هیچ نوع سرمایه گذاری برای تولید این قبیل آثار انجام نمی دهد و بودجه های بیت المال را صرف کارهایی در سینما می کند که هیچ سنخیت و قرابتی با فرهنگ ملی و ارزش ها و آرمان های انقلابی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.