جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵

عزیزالله حمیدنژاد:

رواج نقش فروشی به روند کیفیت تولید در سینما و تلویزیون آسیب می‌زند!

عزیز الله حمید نژاد

سینماپرس: «کارگردان بانوی عمارت» با اعتقاد بر اینکه نقش فروشی در تلویزیون و سینما رواج دارد، اظهار کرد: به عقیده من کارگردان باید تلاش کند که از استعدادهای شایسته و مناسب برای نقش‌ها استفاده کند و نباید سرمایه‌سالاری در این میان برای انتخاب نقش‌ها سرنوشت‌ساز باشد.

به گزارش سینماپرس، عزیزالله حمیدنژاد در گفت‌وگو با ایسنا درباره پدیده نقش فروشی و آثار آن در تلویزیون، اظهار کرد: متأسفانه من درباره نقش فروشی زیاد شنیده‌ام و بعضی از آثار را که نگاه می‌کنم مشخص است که نقش به صاحب نقش سپرده نشده است، یعنی آن نقش به آدم شایسته‌ای سپرده نشده است و اجرای بازی داد می‌زند که به نوعی گزینش شده است که انگار پشت پرده مسائل مالی تعیین کننده بوده است.

این کارگردان که همواره در ساخت آثارش از بازیگران و نابازیگران جدید بهره برده است، ادامه داد: رواج نقش فروشی به روند کیفیت تولید در سینما و تلویزیون آسیب می‌زند و از طرفی بسیاری از بازیگران تئاتر که سال‌ها تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند، به یک مراحلی رسیده‌اند که باید از آنها به عنوان استعدادهای هنری بهره برداری شود، اما متأسفانه آنها منزوی می‌شوند، چرا که نمی‌توانند نقشی برای خود در این شرایط دست و پا کنند. به عقیده من کارگردان باید تلاش کند که از استعدادهای شایسته و مناسب نقش‌ها استفاده کند و سرمایه سالاری در این میان نباید در انتخاب نقش‌ها سرنوشت ساز باشد.

وی با اعتقاد بر اینکه وظیفه کارگردان و تهیه‌کننده ساخت فیلم و سریال با کیفیت و در شأن مخاطب است، درباره بها دادن به نابازیگران و نقش فروشی برخی اظهار کرد: صدا و سیما باید ساز و کار درستی در استفاده از بازیگران رقم بزند. من به عنوان کارگردان معتقدم که می‌شود از بازیگران حرفه ای استفاده کرد، از بازیگران تئاتر استفاده کرد، در عین حال از نابازیگر هم با تمرینات زیاد بازیگر ساخت. نه اینکه هر کسی که از راه رسید جلوی دوربین بیاید و بازی کند. این اتفاق به اثر هنری آسیب می‌زند به هرحال می‌توانم بگویم دوست دارم تمام کسانی که استعدادی در بازیگری دارند میدانی به آنها داده شود تا آنها با پشتکار و تمرینات مداوم بتوانند استعداد خودشان را نشان دهند و شکوفا شوند.

کارگردان «بانوی عمارت» در پاسخ به این پرسش که آیا عواملی چون نبود بودجه برای ساخت یک اثر می‌تواند دلیلی برای حضور نابازیگران و فروش نقش باشد؟ اظهار کرد: به عقیده من بودجه لازم برای استاندارد سازی تولید باید تأمین شود اما صرفاً کمبود بودجه در تلویزیون عاملی برای نقش فروشی نیست که باعث شود نقش فروشی رواج پیدا کند، کارگردان باید تلاش کند استعدادهای جدیدی کشف کند. کشف استعداد خودش یک حرفه و هنر ویژه ای است. نقش فروشی هم آسان‌ترین و کوتاه‌ترین راه است که این روزها انتخاب می‌کنند و این به کل کار آسیب می‌زند.

اثرات مخرب استفاده از سلبریتی‌ها در تلویزیون

حمیدنژاد در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بیان اینکه رواج سلبریتی محوری از نقاط ضعف تلویزیون است، درباره عملکرد تلویزیون در این زمینه اظهار کرد: به عقیده من استفاده کردن از سلبریتی برای جذب مخاطب یکی از نقاط ضعف تلویزیون است. تلویزیون باید متخصصان در امور مختلف را تربیت و استفاده کند. استفاده از شهرت یک بازیگر یا سلبریت‌هایی در حوزه‌های دیگر در وهله اول به شخصیت حرفه‌ای همان سلبریتی آسیب می‌رساند، چرا که این کار باعث می‌شود خود آن سلبریتی از فعالیت خود دور شود و به فراموشی سپرده شود. در ثانی وارد عرصه‌ای می‌شود که تخصص و تجربه لازم رو ندارد.

این کارگردان در بخشی دیگر از گفت و گو درباره حضور سلبریتی‌ها به عنوان مجری در تلویزیون نیز گفت: مجری‌گری و شومنی خود یک تخصص ویژه است و حداقل کار هر بازیگری نیست. مجری حتماً باید از صدای رسا و خوبی برخوردار باشد علاوه بر آن از دانش و اطلاعات وسیعی باید برخوردار باشد تا بتواند با مخاطب در هر شرایطی ارتباط برقرار کند. بنابراین مجری‌گری تخصص ویژه‌ای است و بهتر است به اهلش سپرده شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.