چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹

شجاعی طباطبایی پیشنهاد داد:

برای جلوگیری از کُپی‌کاری آثار هنرمندان ثبت حقوقی شود

حضور  سیدمسعود شجاعی طباطبایی در هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان»

سینماپرس: مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در حاشیه افتتاح نمایشگاه نقاشی «درنگ در سکوت»، وجود قوانین بازدارنده برای جلوگیری از نمایش آثار کپی در گالری‌ها را ضروری دانست.

به گزارش سینماپرس، مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره برپایی نمایشگاه «درنگ در سکوت» که از یکشنبه در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری به نمایش درآمده است، گفت: باعث افتخار است که آقای کامیار صادقی؛ هنرمندی از دل حوزه هنری که یکی از رویشهای انقلاب اسلامی هم به شمار می‌آید، با نمایشگاه «درنگ در سکوت» به نگارخانه ابوالفضل عالی آمده است. در این نمایشگاه تنها منتخبی از آثار این هنرمند طی ۲۲ سال گذشته را شاهد هستیم؛ چراکه تعداد کارهای ایشان آن‌قدر زیاد است که فضای بزرگتری برای نمایش همه آنها نیاز است.

وی افزود: علاقه‌مندی آقای صادقی به خلق مضامین مذهبی، خصوصا مضامین مربوط به واقعه عاشورا است و ایشان در عین حال نیم نگاهی هم به مباحث روز دارد؛ برای مثال، مسئله فلسطین یکی از تابلوهای ارزشمند ایشان را شکل می‌دهد که در آن با گچ بر روی تخته سیاه کار شده است و در کنار آن یک گلدان قرار دارد. این تابلو، این پیام امیدبخش را در دل مخاطب ایجاد می‌کند که انشاءالله به زودی مدارس فلسطین از اشغال ایادی رژیم سفاک صهیونیستی آزاد خواهند شد و به وارثان اصلی خود خواهند رسید.

این هنرمند برجسته کشور ادامه داد: یکی دیگر از آثار فاخر آقای صادقی که به شکل جداگانه در نگاه خانه سوره حوزه هنری رونمایی شد، تابلوی «هابیل و قابیل» است. مضمون این اثر نیز برگرفته از قصص قرآن کریم است و می‌توان گفت با حال و هوای امروز ما به ویژه اقتضائات دنیای امروز که درگیر مباحث تلخ ناشی از وجود وهابیت است، مناسبت دارد. ایشان در این تابلو از اِلمان‌هایی استفاده کرده‌اند که حس وحال و فضای مورد انتظار را به خوبی نشان می‌دهد. برای مثال استفاده از عنصر سنگ که اولین عنصر برای نمایش قتل است یا بهره گیری از عنصر کلاغ که شیوه دفن کردن را تداعی می‌کند، در تابلوی «هابیل و قابیل» این هنرمند به چشم می‌خورد.

شجاعی طباطبایی افزود: مسئله برادرکشی ازجمله مسائلی است که متاسفانه امروز در بعضی کشورها شاهد آن هستیم؛ البته در کشورهایی نظیر رژیم آل سعود دیگر نمی‌توان نام آن را برادرکشی گذاشت، بلکه باید با عنوان نسل کشی از آن یاد کرد. هر انسان باوجدانی از دیدن این اتفاقات غمگین می‌شود و شاید دیدن چنین تصویری این مفهوم را به ذهن متبادر کند که اینان به کدامین گناه کشته شدند یا آنگونه که در قرآن کریم نیز آمده است، «بِایّ ذَنب قُتِلَت».

این هنرمند کاریکاتوریست گفت: به نظر من نگاه ویژه‌ای که آقای صادقی نسبت به خلق مضامین مذهبی و مسائل اجتماعی روز دارند، تحسین برانگیز است.  ایشان تجربه و توان بالایی در چندین حوزه متفاوت دارند و افزون بر آنکه در اجرای آبرنگ فوق العاده هستند، رنگ روغن، اکریلیک، مواد و مصالح رنگی را هم به خوبی می‌شناسند. بنابراین لازم است شرایطی رقم بخورد که آثار ایشان غیر از حوزه هنری در مکانهای عمومی نیز به نمایش درآید. همچنین امیدوارم در آینده شاهد برپایی کلاس‌های آموزشی‌ با حضور ایشان در حوزه هنری باشیم تا عزیزان علاقه‌مند بتوانند از کلاس‌های ایشان نیز استفاده کنند. در این راستا تمهیدات لازم اندیشیده و برنامه‌های مقتضی طراحی شده است و انشاءالله از تابستان شاهد برپایی کلاس‌های آموزشی این هنرمند ارزنده کشورمان در حوزه هنری خواهیم بود.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در واکنش به نمایش نقاشی‌های کپی تهمینه میلانی در گالری آریانا گفت: ایشان بیش از اینکه در فضای فرهنگ و هنر کشور به عنوان نقاش شناخته شود، به عنوان سینماگر شناخته شده است. این اولین بار نیست که چنین اتفاقی افتاده است و گویا ایشان ازینکه آثار دیگران را کپی کند، اِبایی ندارد و اعتراض هنرمندان صاحب اثر نیز برایش اهمیت چندانی ندارد. ای بسا به راه افتادن این جنجال‌ها به دیده شدن وی کمک کند. به نظر من نه خود ایشان و نه آثارشان محلی از اعراب ندارد؛ بنابراین نمی‌خواهم چندان درباره ایشان و کارهایشان صحبت کنم.

چهره سال هنر انقلاب اسلامی ادامه داد: گمان می‌کنم به طور قطع باید نسبت به این پدیده توجه جدی‌ای معطوف شود. چراکه مبحث کپی و کپی رایت، اتفاقی است که نه تنها گریبان رشته نقاشی بلکه گریبان سایر رشته‌های هنری را نیز گرفته است. به نظر می‌رسد وزارت ارشاد باید برای ساماندهی به این امر ساز وکار مناسبی را در دستور کار قرار دهد. اکنون در بسیاری از کشورها وقتی یک هنرمند اثری را خلق می‌کند یا در کشور خودمان وقتی یک مخترع اثری را ابداع می‌کند، آن را به نام خود به ثبت می‌رساند. به نظر می‌رسد چنین اتفاقی باید در حوزه نقاشی و سایر رشته‌ها نیز رخ دهد. یا اینکه اگر اثبات شد یک هنرمند کپی کرده است، باید قوانین بازدارنده‌ای وجود داشته باشد تا مانع از تکرار چنین اتفاقاتی شود؛ چراکه تکرار چنین اتفاقی منجر به لوس شدن برخی مسائل می‌شود. به نظر می‌رسد وزارت ارشاد می‌تواند در این راستا نقش موثری را ایفا کند و تا جایی که من مطلع هستم، اکنون به دنبال یافتن راهکار مناسب هستند. امیدوارم هرچه زودتر چنین راهکاری طراحی شود چراکه بسیاری از انجمن‌ها از جمله انجمن نقاشان نیز نسبت به وقوع چنین اتفاقاتی معترض هستند.

شجاعی طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه جدی ما در حوزه هنری این است که بتوانیم تجربیاتی را که طی سالیان سال اندوخته‌ایم،  به نسل جوان که به تعبیر حضرت آقا رویش‌های انقلاب هستند، منتقل کنیم و از فعالیت هنرمندان جوان و توانمند به خصوص هنرمندان مستعد شهرستانی حمایت کنیم. امیدوارم بتوانیم حامی جدی هنرمندان جوان باشیم و در ادامه شرایطی را مهیا کنیم که تا حد امکان به اقامه عدالت منجر شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.