دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

هوشنگ جاوید اعلام کرد؛

«داستان‌پردازی موسیقایی ایران» کتاب شد

هوشنگ جاوید

سینماپرس: هوشنگ جاوید پژوهشگر پیشکسوت موسیقی اقوام ایران در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از انتشار یک کتاب پژوهشی در حوزه داستان‌پردازی و موسیقی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، هوشنگ جاوید پژوهشگر صاحب‌نام موسیقی اقوام ایران در گفتگو با مهر ضمن اعلام این خبر افزود: طی ماه‌های گذشته مشغول کارهای مختلفی بوده‌ام که یکی از مهم‌ترین آنها مربوط به انتشار کتابی در حوزه نقالی و داستان پردازی و ارتباط آن با موسیقی است که با نام «سیری در تاریخ داستان‌پردازی آوازی و موسیقایی ایران» توسط انتشارات سوره مهر در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این کتاب که هم اکنون جلد اول آن وارد بازار شده دربرگیرنده نکات جالب‌توجهی در حوزه موسیقی است که من تلاش کردم ضمن بررسی دقیق و مستندی که در این حوزه انجام دادم در ابتدا به ریشه‌های نقل، نقالی و داستان پردازی در ایران تا شروع عصر صفوی پرداخته و وجوه موسیقایی آن را به مخاطبان بشناسانم. این در حالی است که بررسی حوزه نقل و شاهنامه خوانی و تعریف مبانی این حوزه با معرفی داستان‌پردازان و پدیدآورندگان نقالی هم در وجوه موسیقایی و هم در وجوه نمایشی یکی دیگر از نکاتی بود که در این کتاب به آن پرداخته‌ام.

این پژوهشگر صاحب‌نام موسیقی اقوام ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی از نکات مهمی که در این کتاب وجود دارد توجه به مبانی مهم حوزه‌هایی چون نقالی، شاهنامه خوانی و داستان پردازی در ایران با در نظر گرفتن وجوه موسیقایی و نمایشی آن است که در این حوزه تلاش شده با ذکر جزئیات مواردی گفته شود که تاکنون کمتر در دسترس پژوهشگران و مخاطبان این عرصه قرار گرفته است. این در حالی است که به دلیل جامعیت موضوع و اهمیتی که می‌تواند برای مخاطبان داشته باشد ما یک مجموعه چند جلدی را برای انتشار کتاب در نظر گرفته‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.